پدر ناغارای ایران با اجرای موسیقی فولکولوریک آذربایجانی به تالار وحدت می آید؛

طنین رینگ های آذربایجانی در پایتخت

عصرآزادی آنلاین/ سرویس فرهنگی: وحید اسداللهی نوازنده پیشكسوت ساز ناغارا و پدر نقاره ایران، با همراهی گروهی متشكل از نواندگان سازهای موسیقی آذربایجان روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت بر روی صحنه می‌رود و در این كنسرت قرار است قطعاتی از موسیقی بی‌كلام و فولكلوریک منطقه آذربایجان و رِنگ یا همان رینگ‌ Ringهای آذریایجانی نواخته شود.

اسداللهی در سال ۱۳۸۸ آلبومی به نام “رِنگ‌های آذربایجانی” را منتشر كرده است، رِنگ‌های موسیقی آذربایجان، رِنگ‌های اجرا شده‌ای است كه معمولاً در مراسم شادی و عروسی از آنها استفاده می‌شود.
وحید اسداللهی به عنوان سرپرست گروه و نوازنده ناغارا و قاوال، محمد (مراد) اسدالهی به عنوان نوازنده گارمون، رضا اسدالهی به عنوان نوازنده سازهای پركاشن، سیده تارا موسویان به عنوان نوازنده سازهای كوبه ای، سئول اقدسی به عنوان نوازنده تار آذربایجان، آرین ضمیری به عنوان نوازنده كمانچه، سیدعلی سیدزاده به عنوان نوازنده قوپوز – تار، محمد نجف زاده به عنوان نوازنده بالابان، درشن آنند به عنوان نوازنده طبلا و محمدحسین جعفری و مهدی حمزه زاده نیز در کسوت خوانندگی، اعضای این گروه را تشكیل می‌ دهند.
وحید اسداللهی – موسیقیدان و نوازنده پیشكسوت ناغارا و قاوال یا همان دایره – متولد ۱۳۳۹ در اردبیل است و در ۱۱ سالگی از برادرش قاوال‌ نوازی را فراگرفت، پس از آن نزد هوشنگ زیوه نواختن نقاره را آغاز كرد و در ۱۶ سالگی با استاد علی سلیمی نوازنده برجسته تار آشنا شده و چند سال به عنوان نوازنده نقاره، او را همراهی كرد. وی در ۲۹ سالگی به جمهوری آذربایجان رفت و تحت تعلیم الماس قلی‌اف تكنیک های ممتاز نوازندگی را آموخت.
اسدالهی با اركسترهای موسیقی کشور آذربایجان همكاری داشته و به عنوان نخستین تكنواز خارجی نقاره در اركستر فیلارمونیک باكو عضویت دارد.
وی برنامه‌های متعددی را در كشورهای مختلف نظیر كانادا، آمریكا، فرانسه، آلمان و ایتالیا اجرا كرده‌ و رحمان اسداللهی برادر بزرگتر وی نیز از نوازندگان ساز قارمان است و تاكنون دو بار موفق به كسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر شده‌ است که برخی ها از او به عنوان پدر نقاره ایران یاد می‌ كنند.
حضور موفق در جشنواره‌های مختلف موسیقی، دو بار كسب مقام اول در جشنواره موسیقی فجر و عضویت در هیات داوران جشنواره موسیقی نواحی در كرمان سال ۱۳۸۰ در كارنامه هنری او ثبت شده است.
آلبوم‌های دوگاه، ریتم‌های آذربایجان، ماهور هندی، دست افشان و وصال و ضرب آذر شامل دونوازی تنبک و نقاره با همكاری كامبیز گنجه‌ای و رقص‌های آذربایجان شامل همنوازی با غلام میرزایئف در دودوک، ناطق میرزایئف در ساز گارمون و جیحون حسین اف در پیانو از آثار شاخص اسداللهی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.