برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان در حوزه تولیدات گیاهی تشریح شد؛

هدف گذاری آذربایجان شرقی برای تولید بیش از ۵ میلیون تُن محصولات کشاورزی

عصرآزادی آنلاین/ سرویس شهرستانها: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از هدف گذاری برای تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سال ۱۴۰۳ در سطح آذربایجان شرقی خبر داد.

اکبر فتحی در گفتگو با خبرنگاران گفت: در سال ۱۴۰۲ با تلاش بی وقفه کشاورزان و بهره برداران و اجرای طرح های مختلف وزارت جهاد کشاورزی با همت متخصصان و کارشناسان کشاورزی موفق به تولید ۴ میلیون و ۴۳۸ هزار تن محصولات کشاورزی شدیم که با هدف گذاری های صورت پذیرفته در سال جاری این میزان به ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن خواهد رسید.
وی ادامه داد: در حوزه زراعت در سال گذشته، ۲ میلیون و ۵۹۰ هزار و ۷۴۹ تن محصولات کشاورزی تولید شد که در برنامه تحولی کشاورزی این سازمان در سال جاری این میزان به ۲ میلیون و ۶۰۲ هزار تن خواهد رسید لذا در هدف گذاری انجام شده برای سال جدید، سطح زیر کشت محصولات زراعی در دیمزارها به ۶۲۳ هزار و ۱۰ هکتار افزایش خواهد یافت اما در مزارع آبی با توجه به برنامه ریزی که در زمینه کاهش مصرف آب در کشاورزی در دست اجراست، سطح زیر کشت از ۱۹۱ هزار و ۴۸۷ هکتار به ۱۷۹ هزار و ۸۱ هکتار کاهش خواهد یافت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در خصوص تغییرات قابل توجه کشاورزی استان در حوزه زراعت در سال جاری نیز افزود: طبق برنامه الگوی کشت ابلاغی در سال ۱۴۰۳ حدود ۱۰ هزار هکتار از سطح زیر کشت گندم آبی در استان کاسته خواهد شد، همچنین سطح زیر کشت گوجه فرنگی و برخی از محصولات صیفی و سبزیجات نیز به طور محسوسی کاسته شده است.
فتحی اضافه کرد: افزایش تولید برنامه ریزی شده در حوزه زراعت با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها، توسعه کشت گیاهان دارویی دیم، توسعه سطح زیرکشت آبی ناشی از اجرا و بهره برداری ازطرح های آب و خاک در پایاب سدها و پایاب رودخانه مرزی ارس و آیدوغموش و غیره به میزان ۱۳ هزار هکتار و افزایش بهره وری عوامل تولید در سطح استان با اجرای کشاورزی حفاظتی، اجرای اصلاح الگوی کشت، بهزراعی و بهنژادی، مکانیزه کردن تولید و کاهش ضایعات، انتقال یافته های نوین پژوهشی و تحقیقاتی و غیره صورت خواهد گرفت.
وی بر ضرورت تأمین مالی طرح های زیربخش زراعت در سال ۱۴۰۳ تأکید کرد و یادآور شد: در طرح تحولی برای اجرای طرح های بخش زراعت تأمین مالی یکهزار و ۹۱۹ میلیارد ریالی از طریق بخش دولتی و ۸۸ هزار و ۷۱۰ میلیارد ریالی از طریق بخش خصوصی پیش بینی شده است که در تأمین مالی پیش بینی شده برای بخش خصوصی ۷۱ هزار و ۸۸ میلیارد ریال از طریق تسهیلات بانکی و ۱۷ هزار و ۶۲۲ میلیارد از طریق آورده شخصی سرمایه گذار تأمین خواهد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی افزود: میزان گردوی برداشت شده در سال گذشته ۲۴ هزار و ۵۲۵ تن بود که با برنامه ریزی صورت گرفته این میزان را به ۳۰ هزار تن افزایش خواهیم داد.
فتحی از هدف گذاری برای رشد ۲۳ هزار و ۸۹۰ تنی محصول زردآلو در استان خبر داد و افزود: در سال گذشته ۶۷ هزار و ۱۷۷ تن زردآلو در استان تولید شد که این میزان در سال جاری به ۹۱ هزار و ۶۷ تن افزایش خواهد یافت لذا این افزایش تولید با وجود کاهش ۷۰ هکتاری سطح باغات زردآلو در سال جاری نسبت به سال ۱۴۰۲ بر اثر عملیات بِه باغی و عدم رخداد حوادث غیرمترقبه خواهد بود.
وی با تشریح سایر برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان برای تحقق جهش تولید با مشارکت مردم گفت: در سال جاری بادام از ۸ هزار ۲۵۰ تن به ۱۱ هزار و ۴۰ تن، گیاهان داروئی از ۱۴ هزار و ۱۷۲ تن به ۲۴ هزار و ۵۷۴ تن و سایر محصولات باغی نیز از ۲۲۱ هزار و ۶۰۰ تن به ۲۳۹ هزار و ۵۵۷ تن افزایش پیدا خواهد کرد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: در حوزه محصولات گلخانه ای نیز در سال گذشته، ۷۰ هزار و ۵۱۰ تن محصول در آذربایجان شرقی تولید شد که با تلاش بخش خصوصی و حمایت و برنامه ریزی کارشناسان و متخصصان در سازمان این میزان را به ۱۵۳ هزار و ۹۲۵ تن خواهیم رساند.
فتحی از اجرای ۷ پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی خارج از حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: این پروژه ها در سطح ۱۰ هزار و ۷۹ هکتار و با سرمایه گذاری یکهزار و ۴۵۲ میلیارد ریال در حال اجراست و بیش از ۷۸ هزار و ۳۴۴ میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه ها تخصیص یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تاکید کرد: همچنین ۳۰۰ هکتار پروژه گلخانه ای نیز در سطح استان در دست اجراست که ۹۶ هزار و ۵۸۳ میلیارد ریال سرمایه گذاری انجام شده و ۶۹ هزار و ۱۰۱ میلیارد ریال تسهیلات به این پروژه ها اختصاص یافته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.