اهمیت برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در سه حوزه آذربایجان شرقی به روایت "عصرآزادی"

انتخابات الکترونیکی نقطه عطف شفافیت آرا

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در آذربایجان شرقی حوزه های تبریز، آذرشهر و اسکو و نیز میانه و شبستر که به دلیل مشارکت پایین و عدم کسب آرای حدنصاب مرحله اول انتخابات پارلمانی در اسفند سال گذشته به مرحله دوم کشیده شده بود روز جمعه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در فضایی آرام و سالم برگزار گردید.
نکته جالب توجه مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم، اختصاص ویژه رای گیری اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه آذربایجان شرقی در مجتمع ۲۹ بهمن تبریز بود که طی آن اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه این استان برای مشارکت حداکثری و نقش آفرینی در مسائل ملی پای صندوق رای رفتند.
از قرار معلوم، آمادگی کامل این استان جهت برگزاری تمام الکترونیک مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نکته عطفی در انتخابات شمالغرب کشور بود که البته انتخابات در حوزه میانه و شبستر به طور نیمه الکترونیک بود اما مرحله احراز هویت در این دو حوزه انتخابیه، بصورت الکترونیک صورت گرفت.
در حقیقت، در مرحله انتخابات مجلس دوازدهم، مردم آذربایجان شرقی با حضور در یکهزار و ۳۲۷ شعبه اخذ در جای جای این استان با شرکت در رأی گیری، تکلیف مابقی کُرسی های نمایندگان خود در ساختمان بهارستان را تعیین کرده و ترکیب پارلمان جدید را مشخص کردند که در حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر با دستگاه های سخنگو، لذت رای گیری مدرن را تجربه نمودند…

◾️صندوق اول

طبق آمارهای منتشر شده، در انتخابات ۱۱ اسفند ماه سال ۱۴۰۲، میانگین میزان مشارکت مردم استان آذربایجان‌ شرقی ۴۱ درصد بود که از سه میلیون و ۱۸۰ هزار نفر واجد شرایط، یک میلیون‌ و ۲۰۲ هزار و ۲۸۵ نفر در انتخابات مشارکت کردند.
در حقیقت، میزان مشارکت مردم حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر در دور اول دوازدهمین دوره انتخابات مجلس ۲۹ درصد، در حوزه انتخابیه میانه حدود ۵۱ درصد و در حوزه انتخابیه شبستر نیز حدود ۵۴ درصد بود.
این در حالی است که در مرحله اول انتخابات مجلس، روح الله متفکرآزاد با ۱۰۹ هزار و ۸۹۸ نفر و مسعود پزشکیان با ۹۵ هزار و ۹۹۳ رأی از حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو و همچنین مریم عبداللهی با تعداد ۲۱ هزار و ۴۶۹رأی از حوزه انتخابیه میانه راهی بهارستان شدند.
همچنین در آن مرحله از انتخابات، در حوزه انتخابیه کلیبر، خداآفرین و هوراند بهنام رضوانی با ۲۲ هزار و ۲۴۶ هزار رای، حوزه انتخابیه مراغه و عجبشیر سیدفرید موسوی با ۳۲ هزار و ۸۷۶ رای، حوزه انتخابیه مرند و جلفا عزت الله حبیب با تعداد ۴۰ هزار و ۲۳ رای، حوزه انتخابیه ملکان و لیلان، زهرا خدادادی ۱۳ هزار و ۶۱۳ رای، در حوزه انتخابیه ورزقان، رضا علیزاده با تعداد ۲۴ هزار و ۲۹۲ رای، حوزه انتخابیه هشترود و چاراویماق، فرامرز شهسواری با تعداد ۱۳ هزار و ۵۵۰ رای، در حوزه انتخابیه اهر و هریس بیت‌ الله عبداللهی با تعداد ۳۱ هزار و ۶۷۶ رای، حوزه انتخابیه بستان‌ آباد غلامرضا نوری قزلجه با تعداد ۱۷ هزار و ۱۸ رای، حوزه انتخابیه بناب محمدباقری با تعداد ۲۳ هزار و ۳۴۳ رای و در حوزه انتخابیه سراب مجید نصیرپور با تعداد ۱۳ هزار و ۱۹۹ رای، ۱۳ کرسی مجلس دوازدهم از آذربایجان‌شرقی را کسب نمودند.

◾️صندوق دوم

معاون سیاسی – اجتماعی استاندار آذربایجان شرقی در مورد اهمیت رای گیری تمام الکترونیک به “عصرآزادی” گفت: برای سهولت رای گیری، تجمیع آرا و تسریع اعلام نتایج آرا، امکانات تمام الکترونیکی فقط برای حوزه هایی درنظر گرفته شد که بیش از دو نامزد انتخاباتی داشتند و برای همین در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر میسر گردید.
“تراب محمدی” افزود: تبریز، اسکو و آذرشهر با ۹۷۵ صندوق رای بیشترین حوزه انتخابیه دارای افراد واجد شرایط را جهت رای گیری در خود جای داد که به صورت پایلوت و همزمان با ۸ استان کشور، در آذربایجان شرقی نیز مورد اجرا قرار گرفت و تجهیزات لازم در آزمون انتخابات، موفقیت قابل قبولی را کسب کرد و مردم توانستند آرای خود را ثبت نموده و مرحله شمارش آرا و تخلفات احتمالی نیز به حداقل کاهش یابد.
وی اضافه کرد: با برگزاری آزمایشی تمام الکترونیکی مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه تبریز، اسکو و آذرشهر، با تهیه و تامین تجهیزات فنی می توان در انتخابات آتی، سایر حوزه های ۱۳ گانه آذربایجان شرقی نیز به صورت تمام الکترونیکی برگزار گردد که البته نظیر آن را در دوره اخیر انتخابات شوراهای شهر نیز تجربه کردیم.
فرماندار شهرستان تبریز نیز انتخابات را تجلی حضور و مشارکت سیاسی مردم در عرصه تحقق اراده ملت برای تعیین سرنوشت خویش تلقی کرد و گفت: برگزاری یک انتخابات سالم و پرشور هدف همه کارگزاران است و لذا از تمام نمایندگان فرمانداری به خاطر نهایت دقت و تلاش خود در جهت برگزاری هرچه بهتر انتخابات تشکر و قدردانی می کنم.
“یونس فاتح”، نمایندگان فرماندار را به عنوان محور هماهنگ کننده در شعب اخذ رأی دانست و افزود: اهتمام در اجرای قوانین و دستورالعمل‌ های مربوط به روز انتخابات و ایجاد هماهنگی بین اعضای شعب از عمده وظایف نمایندگان فرماندار بود که در مرحله دوم به نحو مطلوب انجام گرفت.

◾️صندوق آخر

برگزاری بدون ایراد مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم به صورت الکترونیکی همواره مورد تاکید کاندیداها بود تا از هرگونه سوءاستفاده و تخلف احتمالی جلوگیری به عمل آید لذا احراز هویت آنلاین و استفاده از مانیتورهای لمسی با تصاویر و اسامی کاندیداهای راه یافته به دور دوم از جمله ویژگی های برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی در سطح حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر بود.
به گفته کارشناسان حوزه آی.تی و فناوری اطلاعات، از جمله مزیت‌های الکترونیکی شدن دومین دوره انتخابات مجلس در حوزه تبریز، اسکو و آذرشهر می‌ توان به کاهش هزینه‌ های انتخاباتی و افزایش دقت و سرعت عمل پروسه انتخابات برای معلولان اشاره کرد که سوای آن، تهیه صورتجلسه های الکترونیکی، از بین رفتن خطاهای انسانی در شمارش آرا، سرعت در اعلام نتایج، کاهش زمان رای گیری و کاهش مصرف کاغذ نیز از جمله مزایای این نوع رای گیری بود که در سطح این حوزه عملیاتی گردید.
بدین ترتیب، مرحله دوم دوازدهمین انتخابات مجلس در سطح استان آذربایجان شرقی در یکهزار و ۶۲۹ نقطه اخذ رای انجام شد و انجام پروسه رای گیری به صورت تمام الکترونیکی موجب گردید تا علاوه بر انتخاب نامزدهای دلخواه توسط شهروندان، سخنگو بودن دستگاه اخذ رای نیز به قوت قلب رای دهندگانی تبدیل شد که شاید از سواد لازم برخوردار نبودند اما با فشردن چند دکمه یا کلیک، رای خود را به ثبت رسانده و برخلاف ادوار گذشته، از اسامی نوشته شده برگه رای خود مطمئن شدند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.