جشنواره مستند رادیویی پژواک به ایستگاه پایانی رسید

عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهتگی:

مراسم اختتامیه سومین جشنواره مستند رادیویی پژواک شامگاه شنبه 29 اردیبهشت با حضور رییس رسانه ملی، معاون صدا و با تقدیر از خانواده سه شهید مقاومت در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد.

عصرآزادی آنلاین – علیرضا نیاکان؛ پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما در اختتامیه سومین دوره از جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اظهار کرد: خدا را شاکرم توفیق داشتم در یکی از گرم ترین جمع های صدا و سیمایی حضور یافتم و از همه کسانی که شب و روز خود را برای بالا نگه داشتن پرچم صدا تلاش کردند، تشکر می کنم.

رئیس سازمان صدا و سیما با اشاره به اهمیت جشنواره پژواک، رادیو و مستند توضیح داد: افتخار دارم برای سومین بار در این جشنواره در محضر عزیزان هستم. در رادیو آنچه عادت داریم، شنیدیم، دیدیم و از پیشکسوتان آموختیم. اگرچه در تلویزیون از عناصر متعددی برای انتقال پیام استفاده می شود اما رادیو محدود به چند عنصر اندک است.

جبلی یادآور شد: عناوین مستندهای رادیویی را که دیدم به معاون صدا گفتم هنر، خلاقیت، ذوق و توان هنری ما در رادیو در انتخاب عناوین مستندها نیز مشهود است و این کار رادیو را سخت تر از تلویزیون می کند. اگرچه تلویزیون و تلویزیونی ها در معرض دیده شدن هستند اما رادیو با امکانات حداقلی محتوا را در جذاب ترین حالت به مخاطب می رساند و ماندنی تر هم هست.

وی با بیان اینکه امیدوارم این جشنواره روز به روز بالنده تر باشد توضیح داد: برای اینکه ما نسل جوان را نسبت به آینده کشور و سرزمین و مملکت امیدوار کنیم مستند در رسانه ملی می تواند گامی بلند بردارد.

رئیس سازمان صدا و سیما تاکید کرد: در تولید مستندهای فاخر در رادیو وظیفه همکاران بخصوص در عرصه روایت پیشرفت، بسیار حیاتی است. وقتی برخی مستندهای تولیدی در شبکه های مختلف را شنیدم، به همکارانم در رادیو افتخار کردم وامیدوارکننده بود. شاید نام این جشنواره بزرگ را باید آموزش واره باید بگذاریم چراکه این رویداد یک کارگاه آموزشی برای تولید مستند رادیویی است و یک رقابت گرم و صمیمی را بین همکاران رادیو ایجاد کرده است.

جبلی تصریح کرد: تحول را باید از مستند رادیویی و صدای سه بعدی شروع کرد. تحول یعنی باور داشته باشیم امکانات و ظرفیت های ما بی پایان و افتخارات ما ابدی است؛ تحول یعنی اعتماد به نفس ملی، بازگشت به هویت، افتخار به هویت ایرانی و نگاه عادلانه به همه ظرفیت ها.

رئیس سازمان صدا و سیما گفت: امیدوارم در راه خدمت به مردم و انقلاب توفیقات بیشتر داشته باشیم. فراموش نکنیم چه مسوولیتی داریم؛ کارهای بزرگی در صدا و سیما با همت همکاران در حال رقم خوردن است و مسوولیت اجتماعی که بر دوش همه ماست.

ارسال بیش از یک هزار اثر به جشنواره 

 علی بخشی زاده، معاون صدا در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک اظهار کرد: در حالی اختتامیه سومین جشنواره پژواک را به نظاره نشسته ایم که باید از زحمات خالصانه و بی ریای همکارانم در رادیو قدردانی می کنم. دست یکایک شما را می بوسم، خدا قوت و دست مریزاد. یک دانه ای سه سال گذشته در فضای رادیویی کاشته شد و امسال به ثمر نشست و شکوفه ها متعدد و میوه های پرثمر داد.

وی با تاکید بر این که امسال به دبیرخانه جشنواره رادیویی پژواک بیش از یک هزار اثر در زمینه های مختلف ارسال شد، افزود: ارسال این تعداد آثار نشان از همت همکارانم در سراسر کشور دارد. شکوفه هایی که به بار نشست. معرفی جوانانی که در صحنه حاضر شدند و برنامه های  خلاقانه ارسال کردند.

بخشی زاده در ادامه با اشاره به داوری این دوره از جشنواره خاطرنشان کرد: داوری در این دوره بسیار سخت بود؛ بعضی از آثار برگزیده با صدم اختلاف بر روی سکو می آیند. به نظرم این جشنواره به اهداف خودش رسیده است. جا دارد شاخ و برگ پیشتری پیدا کند. به امید خدا در سال آتی این جشنواره وجه بین المللی پیدا می کند و فقط به  مستند اکتفا نمی کند. از این بستر چهره هایی معرفی خواهند شد. ما مفتخریم که صدای واقعیت بودیم و پژواک حقیقت.

معاون صدا در ادامه یادآور شد: در طول این سه دوره، ما از حوادث و رویدادهای بین المللی عقب نمانده ایم  و همراه مردم غزه بودیم. در طوفان القصی آثار قابل توجهی تولید شد. صدای دانشجویان استکبار جهانی بودیم. در حادثه ای که در سالگرد حاج قاسم سلیمانی رخ داد، بلافاصله همکاران ما که در صحنه حاضر بودند و اقدام به ساخت مستند کردند.

بخشی زاده با بیان این که این جشنواره به هفت نشان رسیده است، افزود: نشان سردار شهید قاسم سلیمانی به پاس قدردانی از همکاران در حوزه مقاومت است و نشان دکتر کاظمی آشتیانی در تبیین و توصیف پیشرفت همه جانبه کشور طراحی شده است.

همچنین نشان دیگر برنامه های سلامت محور با عنوان نشان صدیقه اعتمادسعید و نشان مادر را به برنامه سازانی تقدیم می کنیم که در حوزه فرزند آوری و تحکیم خانواده تلاش کردند. نشان فردوسی تقدیم عزیزانی می شود که در حوزه پاسداشت زبان فارسی همت کردند و نشان ایران به برنامه سازان عزیزی تقدیم می شود که در تقویت سرمایه اجتماعی گام برداشتند.

وی با بیان این که مفهوم افتخار درونمایه جشنوراه آتی است، عنوان کرد: محور امید، نشاط اجتماعی، پیشرفت کشور و مفهوم افتخار درونمایه جشنواره بعدی ما خواهد بود. افتخارآفرینی هایی که برای کشور، استان ، شهر و روستا دارد. افتخار می کنم ایرانی و فارسی زبانم. پنج محور به مرکز طرح و برنامه ریزی سازمان در دستور برنامه سازی است و بحث جوانی جمعیت و خانواده، پرداخت هنرمندانه به شعار سال، بحث عفاف و حجاب، پیشرفت و امید و در پایان پاسداشت زبان و ادبیات فارسی از جمله این محورها است.

ارسال بیشترین اثر در بخش وعده صادق

در بخشی از این مراسم حمیدرضا افتخاری دبیر این جشنواره با تبریک ایام دهه کرامت و ارائه گزارشی از سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک اظهار کرد: برگ برنده پژواک سوم تاکید دوباره بر این است که رادیو رسانه لحظه هاست، ما سه قله در این دوره از پژواک داشتیم؛ در ابتدای راه مقاومت مردم غزه را به جشنواره اضافه کردیم، در میانه راه متاسفانه اتفاقات حوادث تروریستی کرمان رخ داد و آثار قابل توجهی در این بخش دست ما رسید.

وی ادامه داد: بخش سوم هم با عنوان عملیات تنبیهی وعده صادق در روز افتتاحیه در فراخوان اعلام شد که ما در این بخش بیشترین آثار را دریافت کردیم.  نمونه هایی که گفته شد نشان دهنده این بود که رادیو به لحظه و راز ماندگاری رادیو در همان به لحظه بودن و همسو با اتفاقات جامعه بوده است.

دبیر جشنواره ادامه داد: به افتخار رادیویی ها که در این 84 سال تلاش کردند و همیشه در صحنه حاضر بودند. متاسفانه به تازگی استاد مسعود اسکویی را از دست داده ایم، استاد روحشان شاد و یادش گرامی.

در ادامه این مراسم از کتاب مستند رادیویی با عنوان«به زبان آدمیزاد» از مهدی آذری رونمایی شد.

همچنین سعید معدن کن نماینده هیات داوران سه بخش این جشنواره نیز بیانیه داروان را قرائت کرد.

همچنین در این مراسم از خانواده شهید تهرانی مقدم، شهید سید رضی موسوی و شهید زاهدی با حضور پیمان جبلی رییس سازمان صدا و سیما و علی بخشی زاده معاون صدا تقدیر شد.

فهرست کامل برگزیدگان

در آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک برگزیدگان بخش های مختلف بدین شرح معرفی شدند:

بخش دستاورد فنی

در بخش دستاورد فناوری از هدی فلاح از رادیو تهران برای اثر “سیاهچاله” تجلیل به عمل آمد. آیین اختتامیه سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار و برگزیدگان معرفی شدند.

بخش واکنش سریع

در بخش واکنش سریع موضوعات حادثه کرمان، واقعه غزه و عملیات تنبیهی وعده صادق برای ارسال آثار اضافه شد. مریم یوسفی پور با اثر “دیوار” از رادیو اقتصاد جایزه ویژه غزه را دریافت کرد.

در بخش حادثه تروریستی کرمان مهدیه چمن رسان با اثر “مثل قاسم” از مرکز کرمان برگزیده شد. در این بخش سینا شاملو جانی بیک با اثر “کرمان چون کوه” از ایرانصدا دیپلم افتخار کسب کرد. همچنین مریم امینی با اثر “روی بال فرشته” از مرکز ایلام دیپلم افتخار گرفت.

در بخش عملیات تنبیهی وعده صادق، احمد یوسفی مقدم رهنی از رادیو گفت و گو با اثر طلوع در نیمه شب برگزیده شد. همچنین در این بخش ملیحه صادق کاظمی با اثر “آوانگارد” از رادیو سلامت دیپلم افتخار کسب کرد.

 بخش مردمی

جوایز بخش مردمی به این ترتیب معرفی شد.

آرزو محرومی نوش آبادی در بخش پادپخش با اثر “غصه ها قصه می شوند …” برگزیده شد. در این بخش سیدعلیرضا ابراهیمی جاوید با اثر “اینجا خط مقدم” منتخب شد.

همچنین در بخش گزارشی، سجاد باغ شیخی با اثر “امیر آتش” منتخب شد.

در بخش روایی، محمدامین امیدیان با اثر “شوق زندگی” برگزیده شد. نونا معظمی گودرزی هم در این بخش با اثر “آخر مجلس” به عنوان نوجوان برنامه ساز تقدیر شد.

برگزیدگان بخش ویژه 

جوایز بخش ویژه به این ترتیب اعلام شد.

بخش شعار سال

متین السادات فیروزی/ اثر: “خاص باشید”/ رادیو ایران/ برگزیده

خدایار رنجبر/ اثر: “بر – انجیر”/ مرکز فارس/دیپلم افتخار

بخش مشارکت اجتماعی

لیلا عسکری/ اثر: “بازخوانی”/مرکز اصفهان/برگزیده

بخش پهلوی از ظهور تا سقوط

سیدحامد موسوی/اثر: رضا شاه از ظهور تا سقوط/رادیو فرهنگ/برگزیده

بخش زن ایرانی نماد توانایی

اکرم رضایی آقامیرلو/اثر: کیمیا/مرکز آذربایجان شرقی/ برگزیده

فرشته لطفی/ اثر: خواهر طاهره/ رادیو ایران/منتخب

بخش افول غرب و نقد غرب زدگی

کیاوش کاملی فر/اثر: خاکسترنشین/رادیو صبا/برگزیده

برگزیدگان بخش اصلی 

جوایز بخش ویژه به این ترتیب اعلام شد.

بخش جایزه مقاومت

حمید

بهمنی و حسن عبدالهاشم پور/ اثر: سوی حمید/ رادیو ورزش/ برگزیده

بخش جایزه پیشرفت

سیدحسین رضوی/ اثر: رو به رشد/ رادیو سلامت/برگزیده

جایزه سلامت

سارا اکبری/اثر: معلم خاموش/ مرکز خراسان رضوی/برگزیده

جایزه سبک زندگی و تحکیم بنیان خانواده

حسین شفیع/اثر: کوک/مرکز یزد/ برگزیده

زهره سربازی/اثر: من یک مادر هستم/رادیو ایران/جایزه ویژه فرزندآوری

جایزه جهاد تبیین و هدایت فرهنگی

سیده زهرا صالحی/ اثر: مهندس/ رادیو ایران/ برگزیده

حامد مرادیان/اثر:کلاه خود/رادیو جوان/دیپلم افتخار

جایزه پاسداشت زبان فارسی

نائب صالحی گوجانی/ اثر: گنجینه/رادیو معارف/ برگزیده

نیکو یوسفی/اثر:محمدعلی بهمنی/رادیو تهران/ برگزیده

جایزه سرمایه اجتماعی

نیلوفر قاسمی پور/ اثر: نشان شریف/رادیو صبا/ برگزیده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.