کارگردان تئاتر "رختشورخانه" مطرح کرد؛

حمایت از تئاتر در تبریز غیرقابل قبول است

عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: کارگردان تئاتر رختشورخانه معتقد است در حوزه تئاتر حمایتی وجود ندارد و هیچ اسپانسری حاضر به حمایت از صحنه تئاتر نیست و متاسفانه اگر حمایتی هم باشد متناسب با میزان شهرت، به اشخاصی خاص تعلق گرفته و حمایت خالصانه از هنر اتفاق نمی‌ افتد.
“شهرام احمدی” که از سال ٧٨ بازیگری در حوزه نمایش را آغاز کرده، در نزدیک به ۱۰ نمایش همچون آرش، تبار خون، سرنخ، رازها دروغ‌ها و نمایش اخیرش بیگانه ایفای نقش کرده است.
وی از سال ٨٣ کارگردانی را آغاز کرده و آثاری همچون ارکسر زنان آشویتس، رازها دروغ‌ها، پژواک، آرامش در حضور دیگران، سرباز شال بلند، سرنخ، با من حرف نمیزنی چرا، دانه‌های انار و غیره را به روی صحنه برده است.
این بازیگر و کارگردان تئاتر تبریز که بیش از ۲۰ سال از حضورش در عرصه تئاتر می گذرد، در خصوص انتخاب نمایشنامه رختشورخانه نوشته “بابک لطفی خواجه پاشا” افزود: آقای لطفی فیلمساز تورک زبان و اهل اورمیه است که بسیاری از آثار فیلمسازی فاخر او در جشنواره ها ورود یافته و من با آثارشان آشنا بودم لذا تنها اثر نمایش ایشان که در ژانر کمدی پرداخته شده، همین رختشورخانه بود.
احمدی اضافه کرد: می دانستم که قبلاً این اثر در تهران به روی صحنه رفته بود و با اجازه و هماهنگی با آقای لطفی، نمایشنامه را خواندم و با گروه ساتیا در تئاتر شهر تبریز به نمایش گذاشتم.
وی ادامه داد: به نظرم این کار از نظر کمدی برای جلب مخاطبی که در طول روز مشغول زندگی و کار است و برای ساعتی فراغت، سالن تئاتر را بر می گزیند، ظرفیت بسیار خوبی داشت و دیالوگ‌ها طبق نمایشنامه اجرا شدند و هیچگونه تغییری در آنها اعمال نشد، به عنوان کارگردان در این نمایشنامه همچنین ظرفیتی برای اعمال سلیقه شخصی در شخصیت پردازی کاراکترها دیدم که این خود از دیگر ویژگی های مثبت این نمایشنامه بود.
احمدی در خصوص مطالبه مخاطبان تئاتر شهر تبریز تاکید کرد: بنا به تجربه سالها فعالیتم در این حوزه، دریافتم که مخاطبان ما در حوزه تئاتر کُمدی مطالبه دارند و این به شرطی است که خنده های زورکی را در قالب کمدی ارائه نشود و تئاتر با حفظ اصول داستانی خود، کمدی فاخری را ارائه دهد که در نهایت مخاطب قدر و ارزش آن را با رضایتمندی مشخص کند.
وی با اشاره به معیارهای یک نمایش کمدی خوب یادآور شد: کُمدی فاخر با داشتن عناصر داستانی و محتوای کمدی، دل مخاطب را شاد می کند لذا روی صحنه بردن نمایش کمدی به طبع سخت‌تر از نمایش جدی است چراکه باید مخاطب دلش بخواهد که بخندد نه اینکه به زور مخاطب را به خنده بیندازی!
وی خاطرنشان کرد: معتقدم نباید به هر نحوی مخاطب را خنداند و بر این اساس در طی تمرین‌ها روی این مسئله بسیار حساس بودیم که مخاطب خودش با نکاتی که در نمایش در می‌یابد، خنده به روی لبهایش بیاید.
احمدی بیان کرد: معتقدم در فضای تئاتر شهر تبریز وقتی تئاتر کمدی به روی صحنه می‌رود و برای مخاطب دوست داشتنی می‌شود، مخاطبان جدیدی را به فضای هنری دعوت می‌گیرد و تئاتر تبریز می‌طلبد که کمدی به روی صحنه برود لذا در برنامه‌های آتی، نمایشنامه جدیدی از نویسندگان ایرانی برگزیده و بر روی صحنه می برم که حتماً کمدی باشد.
در نمایش “رختشورخانه” احمد شاه قاجار برای فرار کردن از دست زنی به نام انسی که دوستش ندارد، به رختشورخانه فرار می‌کند و در آنجا، کارگران سعی در پنهان کردن او دارند.
شهرام احمدی با اشاره به اینکه رختشورخانه یک اثر نمایشی ایرانی است به بیان شاخصه های این گونه تئاتر پرداخت و گفت: نمایش‌های ایرانی که اخیراً “قهوه قجری” در تبریز به روی صحنه رفت و همچنین از کارهای قدیمی من “ترانه‌های تلخ تارا” را می توان نام برد، شاخصه‌هایی دارند که موسیقی زنده از مهم ترین آنهاست.
شایان ذکر است موسیقی زنده با اتفاق آنی که در صحنه رخ می‌دهد همراه می‌شود و با حس آن لحظه مخاطب را درگیر می‌کند و بداهه گویی بازیگر که از دیگر شاخصه هاست با موسیقی متن پوشش داده می‌شود.
جالب است بدانید “گروه ساتیا” نام اکیپی است که این هنرمند باتجربه و همکارانش بنا کرده اند و فعالیت رسمی آن به سال ۹۸ بر می گردد، گروه ساتیا که از سال ۹۸ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده، متشکل از ۵ نفر اعضای اصلی و ۵ نفر اعضای فرعی است و تا به امروز چندین نمایش روی صحنه برده است و آخرین اثر، “رختشورخانه” است.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.