مشکلات حوزه ترانزیت آذربایجان شرقی به بهانه برگزاری نمایشگاه صنعت حمل و نقل ۱۴۰۳ تبریز از نگاه "عصرآزادی"
بوروکراسی شدید در مسیر ترانزیت
عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
تبریز به عنوان یکی از مهمترین شهرهای نمایشگاهی کشور از ۲۶ الی ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۳ میزبان بیستمین نمایشگاه تخصصی بین المللی صنعت حمل و نقل و خدمات ترانزیت موسوم به TIR EXPO Tabriz 2024 بود که پس از ۴ روز فعالیت به کار خود پایان داد؛ رویدادی که مشخص کرد به رغم شعارهای قبلی درباره حمایت از حوزه ترانزیت، حمایت چندان پررنگی از این صنعت در استانهای مرزی و صادراتی کشور همچون آذربایجان شرقی صورت نمی گیرد.
از این نمایشگاه که در آن بسیاری از شرکتهای معروف و معتبر استانهای آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، تهران، خراسان رضوی، اصفهان، سمنان، خوزستان، گیلان و مرکزی حضور داشتند می توان به محفلی برای گردهمایی شرکت های شاخص در حوزه حمل و نقل ایران تعبیر کرد.
نمایشگاه تخصصی صنعت حمل و نقل و خدمات ترانزیت تبریز یکی از بزرگترین و ارزشمندترین رویداد حمل و نقل ایران بوده و مکانی مناسب برای دریافت آخرین بینشها، روشهای نوین و برنامههای گسترده حمل و نقل با بالاترین استانداردهای ممکن در حوزه کار حرفهای حمل و نقل به شمار می رود و محتملاً بزرگترین تجمع گروههای فعال حوزه حمل و نقل ایران است.
فعالان صنعت ترانزیت آذربایجان شرقی، عدم ساماندهی و تکمیل پروژه ریلی جلفا – نخجوان را مورد انتقاد قرار داده و می گویند در ۲۰ سال گذشته دولت ها و استانداران متعدد، پیگیر حل مشکل این مسئله بوده و چندین تفاهمنامه میان کشورهای ایران و آذربایجان امضا شده است اما همه این تفاهمنامهها در گوشه کُمد مسئولان در تهران خاک می خورند…!
◾️یک
اخیراً تجار و فعالان اقتصادی استانهای صنعتی، صدور بخشنامه ها و آئیننامههای خلقالساعه و معارض و نیز بلاتکلیفی تجارت خارجی را از مهمترین مشکلات حمل ونقل قلمداد می کنند که باید به آنها توجه داشت.
واردکنندگان و صادرکنندگان برای پیشبرد اهداف خود نیازمند برنامه ریزی منظم در طول سال هستند در حالی که طبق قانون، تعرفه صادرات و واردات باید از سال گذشته تعیین شود، تعرفههای سال جاری، بعد از ۸ ماه، در آبان ماه صادر شده و موجب بلاتکلیفی میان تاجران شده است.
از سوی دیگر، عدم ترخیص کِشندههای جدید از گمرکات به دلیل بوروکراسی شدید اداری در داخل کشور بسیار عجیب بوده و موجب و گلایه فعالان این صنعت می شود زیرا با وجود اینکه کشور به نوسازی ناوگان حمل و نقل نیاز مبرمی دارد ولی وزارتخانههای صمت، اقتصاد، سازمان راهداری و بانک مرکزی به واسطه حکمفرمایی بوروکراسی اداری، مانع ورود کشندههای جدید هستند و گویا همین امر موجب تحمیل زیانهای هنگفتی به تجار می شود.
فعالان این حوزه می گویند در هیچ کجای دنیا ممنوعیت ۱۰۰ درصدی برای کالاهای خارجی وضع نمیشود اما متاسفانه در کشور ما برخلاف کشورهای جهان، به جای تعیین تعرفههای مناسب، ممنوعیت ۱۰۰ درصدی بر کالاهای وارداتی وضع میشود و لذا در راستای ممنوعیت واردات کالاهای خارجی، تولیدکنندگان بخش خصوصی ناچار هستند که با هزینههای هنگفت کالاهای بیکیفیت را تهیه نمایند.
◾️دو
رئیس کمیسیون حمل و نقل، گمرک و لجستیک اتاق بازرگانی تبریز به اهمیت حمل و نقل در اقتصاد تاکید کرد و گفت: امروزه بيش از هر زمان ديگر، حوزه حمل و نقل و لُجستيک، به عنوان يكى از پايههاى اصلى و زيرساختهاى اساسى در توسعه اقتصادى در جوامع و كشورها ايفاى نقش مىكند و رونق اين بخش، باعث پیشرفت اقتصادى، رونق ساير فعاليتها و افزايش توليد و تجارت خواهد شد.
سیداحمد فاتح زاده با اشاره به اینکه كشورهايى در تجارت خارجى موفق هستند كه زيرساخت موفق و کارآمد در حوزه حمل و نقل داخلی و بين المللى داشته باشند افزود: در اين برهه تاريخى كشور، توسعه و گسترش حمل و نقل به عنوان یک ضرورت، بیش از پیش نياز به حمايت و توسعه دارد.
وی از حل مشکلات عرصه حمل و نقل توسط رئیس دولت چهاردهم ابراز امیدواری کرد و یادآور شد: آذربايجان شرقى با قرار گرفتن در مسير ترانزيتى به عنوان يكى از قطبهاى مهم و كليدى حمل و نقل بين المللى، در توسعه اقتصادى و اجتماعى منطقه و كشور از گذشته مطرح بوده و در راستای حل مشکلات جامعه اميدواريم مسئولان و متوليان امر به خصوص دولت چهاردهم، سياست گذارىهاى لازم در جهت رونق و توسعه بيش از بيش صنعت حمل و نقل را داشته باشند.
◾️سه
انجمن شركتهاى حمل ونقل بينالمللى شمالغرب كشور در سال١٣٧۰ با هدف اتحاد و همبستگى شركتهاى فعال در زمينه حمل و نقل بينالمللى تأسيس شد که از آن زمان، با همكارى نزديک با مقامات و نهادهاى دولتى، به بيان مشكلات و چالشهاى موجود در اين صنعت پرداخته است.
از آن زمان تاكنون، این مجموعه به عنوان يک نهاد مرجع، موفق به ايجاد زيرساختهاى قوى ترى براى صنعت حمل ونقل در منطقه شده است لذا با توجه به تحولات روزافزون در بازار جهانى، این انجمن همواره در تلاش است تا با به كارگيرى جديدترين تكنولوژی و روشها، به روز بوده و خدماتى باكيفيتی ارائه نماید.
رئیس انجمن شرکتهای حمل و نقل بین المللی شمال غرب کشور درباره مشکلات این حوزه گفت: محدودیتهای شدید بین المللی به دلیل تحریم، عدم مراودات بانکی، مالی و پولی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، بوروکراسی شدید اداری میان وزارتخانههای صمت، راه و شهرسازی، اقتصاد و بانک مرکزی از جمله مصائب و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل است.
“حمیدرضا باراندوزی”، تعدد سامانههای تجاری را یکی از مهمترین معضلات اقتصادی دانست و افزود: متاسفانه فعالان اقتصادی منطقه شمالغرب ایران برای ترخیص یک خودرو به دلیل بوروکراسی شدید اداری، چندین بار باید به انواع و اقسام بانکهای منطقه و یا وزارتخانهها در پایتخت مراجعه کنند.
◾️چهار
یک فعال صنفی حوزه حمل و نقل و لجستیک در آذربایجان شرقی از کاهش بازدید متخصصان از نمایشگاه بین المللی صنعت ترانزیت ابراز گلایهمندی کرد و افزود: متاسفانه امسال به دلیل تعطیلیهای مکرر و همچنین برودت هوا استقبال مردم از نمایشگاه نسبت به سالهای گذشته کاهش پیدا کرده است.
“مهرداد ایرانی”، عدم آشنایی با قوانین گمرکی توسط سرمایه گذاران، واحدهای تولیدی و تجار را یکی از مشکلات اصلی این صنف قلمداد کرد و افزود: راهکار حل این مشکل، تبیین اقدامات و عملکرد انجمن کارگزاران گمرکی برای صنعتگران، تولیدکنندگان، صادرکنندگان و واردکنندگان است که باید فعالان اقتصادی از اقدامات و حیطه کارکرد خود مطلع گردند.
بدین ترتیب می توان دریافت برای توسعه صنعت حمل و نقل و ترانزیت آذربایجان شرقی که همانا می تواند توسعه منطقه شمالغرب کشور را رقم بزند راهی به جز حمایت از فعالان این حوزه نیست که آن هم باید در مسیر کاملاً حرفه ای و بدون دغدغه مند آنها صورت گیرد تا ترانزیت هیچگاه دچار لرزش نشود.