ضرورت حفظ جان پاکبانان شهری به بهانه جان باختن یک پاکبان تبریزی در معابر خطرناک از نگاه عصرآزادی؛
نبود تجهیزات مکانیزه بلای جان پاکبانان تبریز
عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
باز هم خبر تلخی به گوش رسید؛ پاکبان “سجاد کبیری” از پاکبانان شریف و زحمتکش منطقه ۴ حوزه ۱ شهرداری تبریز صبح روز ۱۵ دی ماه ۱۴۰۳ حین انجام وظیفه در پل سرداران فاتح به طرف میدان آذربایجان و رعایت تمام اصول ایمنی، یک راننده بی احتیاط با سرعت شدید با وی تصادف کرده و متاسفانه از محل حادثه متواری شده است.
گویا فیلم خودروهایی که در ساعات اولیه صبح شنبه از محل حادثه گذر نموده بودند توسط سازمان ترافیک در اختیار معاونت خدمات شهری منطقه ۴ قرار گرفته و کلانتری ۱۳ تبریز، راننده بی انصاف را دستگیر کرده است.
از قرار معلوم، پاکبان مرحوم “سجاد کبیری” ۴۳ ساله با یک فرزند پسر ۲۰ ساله از دو سال قبل نیز تبدیل وضعیت شده و به استخدام رسمی شهرداری درآمده بود.
طبق تحقیقات خبرنگار “عصرآزادی” در ۱۴ سال اخیر ۲۱ پاکبان شهرداری جان باخته اند که اغلب نیز بر اثر بی احتیاطی رانندگان خودروها و نیز عدم وجود تجهیزات مکانیزه در برای تنظیف معابر خطرناک سطح شهر تبریز نشات می گیرد و شورایی که به جای اختصاص بودجه خاص برای تهیه اینگونه تجهیزات مدرن از طریق منطقه آزاد ارس، فقط به بذل و بخشش به موارد غیرضرور اقدام می کند و یا با مباحث پیش پا افتاده، جلسات را به حاشیه سوق می دهد.
پاکبانان شهرداری تبریز میگویند اعضای شورای شهر از دوره چهارم تاکنون تمام وعدههایی که در خصوص مکانیزه کردن و یا افزودن امکانات و تجهیزات مدرن شهری جهت سهولت در فعالیت پاکبانان داده اند همگی در حد وعده توخالی بوده است.
در حقیقت باید افسوس خورد که یک پاکبان مشغول خدمت به شهر بود تا تبریز، همچنان لقب تمیزترین کلانشهر ایران را حفظ نماید اما متاسفانه این امر بدون حفظ جانِ سفیران پاکیزگی شهر در جریان است و هرچند وقت یکبار، یکی از پاکبانان خود را از دست می دهیم و کُک کسی هم نمی گزد؛ فقط، پیام تسلیت می دهند که آن هم برای خودتان بماند…
◾️عدم وجود تجهیزات مکانیزه
باید رُک و پوست کنده مطالبه کرد؛ وقوع اینگونه حادثه مرگبار به دلیل عدم وجود تجهیزات مکانیزه برای جاروب معابر خطرناک و اتوبانها و نیز بی احتیاطی برخی از رانندگان تازه کار به وقوع می پیوندد مگر باند تندروی اتوبان ها جای فعالیت پاکبان است!؟
هرچند می گویند مسائل ایمنی در این حادثه رعایت شده بود اما به راستی تا به کِی باید این وضعیت بُغرنج و نگران کننده تداوم یابد به طوری که در ۱۴ سال اخیر حدود ۲۰ الی ۲۱ نفر از پاکبانان زحمتکش را از دست داده ایم!
برخلاف کلانشهرهای کشور همسایه – ترکیه – دستگاه های جاروب مکانیزه قابل قبولی در اختیار نداریم، یعنی در بین ۱۰ منطقه شهرداری تبریز، حتی ۱۰ دستگاه نیز وجود ندارد و معلوم نیست با این وضعیت چگونه از سیستم مکانیزه تنظیف شهری سخن به میان آوریم که حتی از سه دستگاه جاروب مکانیزه – که هرچند روز دچار مشکل فنی می شوند – نمی توان بهره مند شد.
چرا با وجود دستگاه های جاروب مکانیزه، کارگر ما در معابر خطرناک و تندروی شهری حضور یافته و به امر تنظیف بپردازند و توان مقابله جدی با راننده بی احتیاط و شاید تازه کار خودرویی که با سرعت بالا به پاکبان شریف برخورد کرده را نداریم!؟
واقعیت این است ظلمی که از حیث عدم تامین و تجهیز حوزه تنظیف از سوی شورا و شهرداری تبریز به دستگاه های جاروب مکانیزه در حق کارگران وارد گشته باعث شده تا این عزیزان در چشم برخی از رانندگان خودروها به مثابه انسان نباشند.
وقتی یک پاکبان زحمتکش صبح زود با هزار امید از خانه خارج می شود اما معلوم نیست او بتواند با سلامتی کامل نزد خانواده خود بازگردد یا نه، چگونه شورای شهر باید این وضعیت را برتابد؟ حقیقتاً که وضعیت فعلی، ظلم بزرگی در حق طبقه کارگران شهری قلمداد می گردد.
شورا و شهرداری باید بداند که تا وقتی که حوزه تنظیف شهری به دستگاه های جاروب مکانیزه مجهز نشود همین آش و همین کاسه تکرار خواهد شد و سوانح مرگبار مشابه به وقوع خواهد پیوست زیرا راننده ای که با وجود علائم هشدار دهنده، کله قندی و غیره با پاکبان زحمتکش برخورد کرده و موجب مرگ او می شود معلوم است که سرعت غیرمجازی داشته و در کنترل خودروی خود عاجز است و مدیران شهری هم فقط در حال تماشای صحنه های این سریال تلخ هستند.
◾️عدم فرهنگ سازی برای رانندگان
همکاران پاکبان مرحوم “سجاد کبیری” می گویند در مقابل چشم های اعضای شورای ششم شهر تبریز شاهد پر پر شدن دوستان و همکارانمان هستیم و فقط چندین وعده و وعید توخالی داده خواهد شد و دوباره شاهد تصادف و عزاداری سایرین خواهیم بود!
آنها یک سوال بی جواب دارند؛ آیا خرید چند دستگاه جاروب مکانیزه برای نظافت معابر خطرناک اینقدر دشوار است؟! پس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر در کجای این معادله تلخ است؟ چرا فقط هنگام تصادف پاکبانان، شاهد وعده های رنگین و پیام های تسلیت خالاخاطیری قالماسینِ مسئولان هستیم و خیلی زود همه چیز فراموش می شود؟!
پاکبانان معتقدند آقایان مسئول باید در مقابل خداوند متعال جوابگو باشند و تا زمانی که معابر خطرناک سطح شهر به سیستم جاروب مکانیزه مجهز نشوند همین وضعیت ادامه خواهد داشت!
بدون شک پاکبانان زحمتکش، نماد خدمت صادقانه و بدون چشمداشت شهر تبریز هستند و تامین امنیت، حفظ کرامت و شان این عزیزان همانند شهرهای پیشرفته اروپایی، وظیفه شورای شهر، مدیریت شهری و یکایک ماست و در انجام این وظیفه هیچگونه کوتاهی پذیرفتنی نیست!
فعالان حوزه کارگران تنظیف شهری تبریز معتقدند تا زمانی که دستگاه مکانیزه جاروب به اندازه کافی خریداری نشده و معابر خطرناک شهری و اتوبانها به صورت مکانیزه رُفت و روب نشود نباید شورای ششم شهر سخن از عدالت به میان آورند و خوب است به جای شعار دادن حداقل ۱۵ دستگاه جاروب مکانیزه خریداری شود تا تصادفات انسانی مشابه به حداقل برسد.
شورای شهر تبریز باید بداند اگر این امر جدی گرفته نشود همین آش است و همین کاسه! لذا اعضای شورای ششم فرصت دارند تا به جای حواشی بیهوده و تلف کردن تایم صحن علنی شورا با مباحث به درد نخور، با مکانیزه کردن معابر خطرناک موافقت نموده و محبت خود را به جامعه شریف پاکبانان به اثبات رسانند!
شایان ذکر است شهرداری تبریز چشم به بودجه اختصاصی جهت خرید جاروب از طرف شورای شهر دارند که فعلاً در لا به لای وعده ها باقی مانده و تاکنون ضعیف ترین دوره شورای شهر تبریز را کسب کرده اند مگر اینکه شوراتکانی کرده و حداقل در تحقق یک اقدام انسانی پیشقدم شوند.