اهمیت بهسازی و ایمنسازی آزادراه تبریز - زنجان در محدوده استان آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"
مسئولان از سَمت راست آزادراه حرکت کنند!
عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
آزادراه تبریز – زنجان قسمتی از آزادراه تهران – قزوین – زنجان – تبریز – بازرگان و بخشی از جاده ابریشم محسوب می شود که عملیات احداث آن از سال ۱۳۷۵ آغاز و اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید؛ نخستین آزادراه کوهستانی و یکی از عظیمترین طرح های راهسازی کشور که ۲۸۵ کیلومتر طول دارد و مرکز ایران را به مناطق شمالغرب کشور متصل مینماید.
تاسفبار اینکه آسفالت برخی از نقاط این آزادراه به طول ۲۰۰ کیلومتر در محدوده استان آذربایجان شرقی مشکل اساسی دارد و حتی در برخی از مسیر، زیرسازی مناسب از آن باقی نمانده که ضمن آسیب به خودروهای شهروندان و مسافران یکی از عوامل تصادفات نیز محسوب میگردد.
به گفته مسافران نوروزی که در ایام تعطیلات سال ۱۴۰۴ به آذربایجان شرقی سفر کردند به شدت از وضعیت این آزادراه ناراضی بودند که علاوه بر وضعیت اسفناک آسفالت، نیازمند ایمن سازی، خط کشی و تعمیر گاردریلهاست که با گذشت بیش از ۱۶ سال، نواقص و کیفیت آسفالت آن، داد رانندگان گذری را درآورده و با روند فعلی گویا قرار است این آزادراه عنوان “آزادراه مستضعفان” را به خود اختصاص دهد!
مسئولان استانی میگویند که در طول سالهای گذشته عدم اختصاص اعتبار لازم برای نگهداری این آزادراه باعث شده تا امروزه شاهد وضعیت بسیار نامناسب این مسیر باشیم ولی تاکنون رایزنیهای انجام گرفته دولت قبل به جایی نرسیده و معلوم نیست مردم تا به کِی باید منتظر وعدههای توخالی و واهی مدیرانی باشند که هیچوقت راهشان به آزادراه مسافران مابین تبریز – زنجان نیفتاده است…
محدوده اول
استان آذربایجان شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.
آزادراه تبریز – زنجان اوایل سال ۱۳۹۰ در قالب اولین آزادراه کوهستانی کشور به بهره برداری رسید که بعدها به نام آزادراه پیامبر اعظم (ص) نامگذاری شد و علیرغم اینکه امروزه یکی از پرترددترین محورهای مواصلاتی کشور است اما کوچکترین تشابهی به عنوان باعظمتش ندارد و مشخص است که فقط به نامگذاری سطحی اکتفا شده و عمیقاً اعتقادی بر رضایتمندی افکار عمومی وجود ندارد.
رانندگان ناوگان عمومی استانهای آذربایجان شرقی و زنجان نیز که کاربر حرفه ای جاده ها هستند معتقدند آزادراه زنجان – تبریز از نظر کیفیت ساخت، زیرسازی و آسفالت شرایط نامطلوبی داشته و از ابتدا با همین شرایط و بدون مجتمع های خدماتی و پمپ بنزین افتتاح شده و مسئولان امر در برابر سوالات رسانه ها در مورد این نواقص، رفع آنها را به آینده موکول می کردند که هم اکنون چندین سال از آن وعده های توخالی سپری شده است.
آسیبهای جدی دستاندازهای محدوده آزادراه تبریز – زنجان به خودروهای مردم موضوعی است که نمی توان به سادگی از کنار آن عبور کرد زیرا یکی از اصلیترین محورهای مواصلاتی کشور محسوب میشود که استانهای شمالغرب را به پایتخت متصل میکند و سالهاست که مسئولان دولت های دوازدهم و سیزدهم در زمینه حل مشکلات این محور وعده داده اند و همگی به اندازه وعده یک مسئول کشور همجوار اعتبار نداشته است!
محدوده دوم
علیرغم اینکه افتتاح آزادراه تبریز – زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر کاسته است اما، آنچه سالهای متوالی است مسافران این مسیر را آزار میدهد، وضعیت نامطلوب آسفالت این آزادراه است که در بسیاری از نقاط آن کیفیت آسفالت، به مراتب پایینتر از کیفیت آسفالت سایر محورهای فرعی استانهای جنوبی و مرکزی کشور است.
سرپرست ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجان شرقی با تاکید بر ضرورت بهسازی آزادراه تبریز – زنجان گفت: برای آسفالت این آزادراه به طول ۲۰۰ کیلومتر منتظر تخصیص یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هستیم که درخواست آن را داده بودیم.
“غلامرضا رسولزاده” افزود: در این راستا کل آزادراه را به چهار قسمت ۵۰ کیلومتری تقسیم کرده و قراردادهای مربوطه را با پیمانکاران منعقد کردهایم که در صورت تخصیص اعتبار، امیدواریم بتوانیم مرمت روکش آسفالت، بهسازی و ایمنسازی این مسیر مهم شمالغرب کشور را به انجام رسانیم.
وی اضافه کرد: اگر این اعتبار تخصیص یابد می توانیم تا پایان امسال، مشکلات آزادراه زنجان – تبریز را به طور کامل رفع نماییم زیرا تنها مشکل، تخصیص اعتبار است و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به نمایندگی از طرف بانک ملی باید اعتبار نگهداری را تامین کند تا راهداری اقدام به بهسازی مسیر نماید.
رسولزاده تاکید کرد: تنها درخواست ما برای رفع دغدغه چند ساله مردم استان، تخصیص ۱۰۰ درصدی اعتباری است زیرا اگر این امر انجام نگیرد به طور قطع، رفتهرفته وضعیت این مسیر و تصادفاتی که تا به امروز موجب شرمندگی ما از مردم شده است، بدتر خواهد شد.
محدوده آخر
آذربایجانشرقی از لحاظ استراتژیکی در نقطه اتصال اروپا به آسیا و مسیر جاده ابریشم قرار گرفته و علاوه بر اینها، توسعه آزادراهها و اتوبانهای آن می تواند مکمل این اهمیت تاریخی، صنعتی و اقتصادی باشد.
پس از پیگیریهای مکرر رسانهها درباره وضعیت اسفناک آسفالت آزادراه زنجان – تبریز، بهرام سرمست استاندار آذربایجان شرقی نیز برای بهسازی روکش آسفالت اتوبان زنجان – تبریز در جلسهای با حضور استانداران آذربایجان شرقی و زنجان و معاونان عمرانی آنها، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه راهها، مدیرعامل شرکت آزادراه زنجان – تبریز، نماینده بانکهای سرمایهگذار، مدیر بهرهبرداری راههای کشور و نماینده معاون حقوقی رئیسجمهور در محل نهاد ریاستجمهوری شرکت کرد تا شاید بتواند این قضیه را به سرمنزل برساند.
از قرار معلوم در این نشست، پس از بحث و بررسیهای دقیق، تصمیمات لازم برای آغاز فوری عملیات اجرایی بهسازی روکش آسفالت اتوبان زنجان – تبریز با اعتباری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اتخاذ شد تا تحت نظارت سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور آغاز گردد.
برخی از گردشگران و مسافران تعطیلات اخیر با ریشخند معنی دار به وضعیت آزادراه تبریز- زنجان پرداخته و حتی کیفیت آن را در حد راه های روستایی دانسته اند که گویا، مسیرهای روستایی از آن چاله های متعدد برخوردار نیستند!
رانندگان این مسیر میگویند وقتی با سرعت مجاز ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت در این آزادراه حرکت میکنند مواجه شدن با دست اندازهای عمیق، وضعیتی خطرناک و مُهلک را به وجود می آورد که هرچند اگر مسافران از تصادف و سانحه رانندگی در امان باشند آسیب جدی به شاسی خودروها وارد خواهد شد که در این وضعیت بُغرنج اقتصادی، جفا به حق الناس تلقی می شود؛ شما را چه شده است!؟