نوزدهمین نشست موزه‌کافه تایپ با همکاری ایکوم ایران برگزار شد

عصرآزادی آنلاین / سرویس فرهنگی – علیرضا نیاکان:
نوزدهمین نشست «موزه‌کافه تایپ» با همکاری کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران)،عصر روز شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۵ از ساعت ۱۸ تا ۲۰ با حضور جمعی از عکاسان، پژوهشگران، نویسندگان و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی برگزار شد.
در این نشست، هربرت کریم‌مسیحی، علی رهبر، جمشید بایرامی، داوود نادری، آلفرد یعقوب‌زاده، سیداحمد محیط طباطبایی و فاطمه رضایی به ارائه دیدگاه‌ها و تجربیات خود در حوزه عکاسی، مستندنگاری، حافظه تاریخی و میراث‌فرهنگی پرداختند.
سخنرانان با تأکید بر جایگاه عکاسی به‌عنوان ابزاری برای ثبت و انتقال حافظه جمعی، نقش تصویر را در مستندسازی تحولات اجتماعی، حفظ میراث فرهنگی و شکل‌گیری روایت‌های تاریخی مورد بررسی قرار دادند.
همچنین اهمیت آرشیوهای تصویری، اخلاق مستندنگاری، چالش‌های حفاظت از اسناد دیداری و ظرفیت موزه‌ها در بازخوانی و تفسیر رویدادهای تاریخی از محورهای اصلی این نشست بود.

سیداحمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم ایران)، در بخشی از این نشست بر ضرورت پیوند میان موزه‌ها، عکاسان و پژوهشگران تأکید کرد و نقش اسناد تصویری را در حفظ حافظه فرهنگی جوامع و انتقال میراث به نسل‌های آینده حائز اهمیت دانست.

موزه‌کافه تایپ که با هدف ایجاد فضایی برای گفت‌وگوهای تخصصی میان فعالان حوزه فرهنگ، هنر، عکاسی و میراث‌فرهنگی شکل گرفته است، در نوزدهمین نشست خود نیز بستری برای تبادل دانش و تجربه میان صاحب‌نظران این حوزه‌ها فراهم آورد.
این برنامه با همکاری ایکوم ایران برگزار شد و مورد استقبال علاقه‌مندان، دانشجویان و پژوهشگران حوزه‌های موزه، عکاسی و میراث‌فرهنگی قرار گرفت.

ارسال یک پاسخ