دانشگاه‌ها از زمان شیوع کرونا تا به امروز توانستند نیمه دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ را با تمام فراز و فرودها به خوبی به پایان برسانند؛ بیشتر آنها امتحانات را برگزار کردند و برخی در حال برگزاری ترم تابستان هستند.

دانشگاه‌ها در نبرد با کرونا چه کردند؟

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، ویروس کرونا از شهر ووهان چین سر و کله‌اش پیدا شد و اوایل اسفند ماه خبر ورود آن به کشور ما را اعلام کردند. ترم تحصیلی جدید در برخی دانشگاه ها آغاز شده بود و برخی از آنها نیز در تعطیلی بین دو ترم بودند. پس از آن تعطیلات نوروزی آغاز شد که از این جهت شانس با آموزش عالی یار بود.

با شدت گرفتن کرونا در کشور خبر تعطیلی دانشگاه ها که یکی از مراکز پر رفت و آمد محسوب می شود، به گوش رسید اما تعطیلی آموزش راه حل مناسب و مطلوبی برای جمعیت سه میلیونی دانشجویی کشور ما نبود؛ بنابراین وزارت علوم و حتی آموزش و پرورش برگ برنده خود همان آموزش از طریق ابزارهای الکترونیکی را رو کردند.

وزارت علوم با ماهیت تنظیم گری وارد عمل شد زیرا برنامه ریزی برای ۲ هزار و ۵۶۹ دانشگاه در کشور کار ساده ای نیست؛ بنابراین بخشنامه هایی به صورت کلی از سوی معاونت آموزشی وزارت علوم صادر و دانشگاه ها طبق تجهیزات، تعداد دانشجو، ماهیت دانشگاه، تجربه آموزش مجازی و شناخت لازم که از توانمندی های خود داشتند، یکی از راه حل های موجود در ابلاغیه ها را اجرایی می کردند.

دانشگاه ها به خصوص دانشگاه های سطح یک اقدامات متفاوتی برای متوقف نشدن آموزش انجام دادند و ناگفته نماند که اساتید و مسوولان دانشگاهی در خط مقدم این مبارزه بودند و از هیچ کاری برای آموزش دانشجویان دریغ نکردند. خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا عملکرد و اقدامات برخی از دانشگاه ها را بررسی کرده است.

دانشگاه تهران؛ هیچ دانشجویی در محیط دانشگاه کرونایی نشد

مقرر شده بود که امتحانات دانشگاه تهران به صورت مجازی و حضوری برگزار شود اما به دلیل افزایش ویروس کرونا امتحانات حضوری و آزمون زبان عمومی دانشگاه لغو و به زمان دیگری موکول شد.

همچنین ترم تابستان در این دانشگاه برگزار نشد و به گفته محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران ترم تحصیلی آینده از ۲۹ شهریور ماه آغاز می شود و غیرحضوری است.

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که اساتید، مدیریت گروه و دانشکده تایید کنند حضور آنها در دانشگاه ضروری است، می توانستند در اتاق های یک تا دو نفره خوابگاه مستقر شوند اما طبق اطلاعیه ای دانشجویان ساکن خوابگاه در نیم سال بهمن ۹۹-۹۸، ۲۵ تیرماه تا ۵ مرداد (ساعت ۸ تا ۱۶) باید نسبت به تخلیه اتاق و انتقال لوازم شخصی به انبار تعیین شده در واحد خوابگاهی خود اقدام می کردند.

به گفته نیلی هیچ دانشجویی در خوابگاه و فضای دانشگاه تهران به کرونا مبتلا نشده است.

دانشگاه علم و صنعت؛ ۱۳ دانشجو مبتلا به کرونا بهبود یافتند

امتحانات پایانی دروس نظری و نظری- عملی؛ دانشگاه علم و صنعت در فاصله زمانی ۳۱ خرداد تا ۱۴ تیرماه برگزار شد و زمان امتحانات دروس عملی در فاصله زمانی بین ۱۵ تیر تا ۲۸ تیرماه برنامه ریزی شد که به دلیل شیوع ویروس کرونا امتحانات عملی تا اطلاع ثانوی لغو شد.

همچنین جبارعلی ذاکری، رئیس دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده بود که در برگزاری برخی امتحانات به صورت شفاهی؛ به اساتید انتقال داده شده از افرادی که قادر به استفاده از اینترنت برای برقراری ارتباط نیستند؛ از طریق تماس تلفنی امتحان اخذ شود.

وی ادامه داد: در این دانشگاه ۱۳ نفر به کرونا مبتلا شده بودند که بهبود یافتند. همچنین هیچگونه مورد فوتی بر اثر ابتلا به کرونا در دانشجویان نداشته‌ایم.

ترم تابستانی این دانشگاه برای کارآموزی، دروس عملی و همچنین تعدادی از دانشجویان که ممکن است نتوانسته باشند دروس پایه را بگذرانند، مجازی برگزار شد و خوابگاه های دانشگاه با ظرفیت یک تا دو نفر دایر بود و در تاریخ اول مرداد ماه تخلیه شد.

ذاکری گفت: طبق تقویم آموزشی دانشگاه، ترم تحصیلی جدید اواخر شهریور ماه آغاز می شود و سال تحصیلی تازه ورودها به دلیل اینکه آزمون سراسری با تاخیر برگزار می شود، در اوایل آبان ماه آغاز خواهد شد اما نحوه برگزاری ترم آینده مشخص نیست.

دانشگاه شهید بهشتی؛ فوت یک دانشجو بر اثر کرونا

امتحانات دانشگاه شهیدبهشتی مجازی برگزار و همچنین ترم تابستان نیز مجازی و با امکان پذیرش مهمان غیرحضوری برگزار شد.

همچنین به دانشجویان دانشگاه تا ۲۵ تیرماه برای تخلیه خوابگاه‌ها مهلت داده شد.

صمد حاج جباری معاون دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی از درگذشت یک دانشجوی این دانشگاه بر اثر ابتلا به کرونا خبر داد و گفت: چندین استاد مبتلا به این ویروس نیز روند بهبودی خود را طی می‌کنند و مشکلی برای آنها ایجاد نشده است.

نیمسال‌ اول و احتمالاً نیمسال اول سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به صورت ترکیبی اجرا می شود، به صورتی که کلاس‌ها با حضور دانشجویان بومی تشکیل شده و در عین حال، درس از طریق اینترنت برای استفاده دانشجویانی که حضورشان در دانشگاه میسر نیست، پخش می شود.

دانشگاه خوارزمی؛ راه اندازی مرکز آموزش‌های الکترونیک

امتحانات دانشگاه خوارزمی مجازی برگزار شد و در زمان کرونا مرکز مجهز آموزش‌های الکترونیک را راه‌اندازی کرد. محوریت این مرکز به صورت ویژه آموزش مجازی است که اساتید می توانند محتوای کلاس های خود را در آن تولید و ارائه کنند.

این مرکز ۹۸ درصد کلاس های آموزش رسمی دانشگاه را به صورت آنلاین و آفلاین پوشش داده است و بیش از هشت هزار دانشجو از این سامانه بهره برده اند.

ترم تابستان ۹۹ نیز به صورت مجازی برگزار شد و دانشجویان دانشگاه­‌های وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیام نور و موسسه ­های غیرانتفاعی مجاز به ثبت نام در این دوره بودند.

خوابگاه های دانشجویی این دانشگاه در زمان کرونا بازگشایی نشد.

 دانشگاه خواجه نصیر؛ اولین دانشجو مبتلا به کرونا

امتحانات دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی مجازی برگزار شد و ترم تابستانه نیز از ۱۱ مردادماه به صورت غیرحضوری آغاز می شود.

انتخاب واحد و ثبت‌نام ترم تابستانی دانشگاه از ۴ مرداد آغاز می‌شود و تا ۸ مردادماه ادامه دارد. کلاس‌ها نیز از ۱۱ مردادماه آغاز و تا ۱۲ شهریورماه به پایان می‌رسند. ‎زمان امتحانات ترم تابستان ۱۵ تا ۱۹ شهریورماه اعلام شده و دروس عمومی و پایه برای دوره تابستان ارائه می‌شوند.

۱۰ تیر ماه عبدالمجید خوشنود معاونت دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر اعلام کرد که شرایط اسکان محدود دانشجویان کارشناسی ارشد در خوابگاه فراهم شده اما به دلیل افزایش شیوع کرونا و با توجه به اتمام نیمسال دوم دانشگاه اعلام کرد که دانشجویان تا ۱۵ تیر ماه اقدام به تخلیه خوابگاه کنند.

اوایل اسفند ماه ۹۸ و زمان شیوع کرونا دانشگاه خواجه نصیر از ابتلای یک دانشجو در محیط خوابگاهی به کرونا خبر داد که در روزهایه بعد بهبود یافت.

دانشگاه الزهرا؛ پیشگام در آموزش مجازی

بر اساس شواهد دانشگاه الزهرا(س) پیشگام آموزش مجازی در میان دانشگاه ها بود و امتحانات را نیز غیرحضوری برگزار کرد.

طبق اعلام مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه، تعرفه اینترنت اپراتور رایتل برای اتصال به سامانه‌های آموزش مجازی این دانشگاه رایگان شد و تمام دانشجویان تا پایان شهریورماه مهلت دفاع دارند.

دانشگاه الزهرا با امکان پذیرش مهمان به صورت غیرحضوری ترم تابستان برگزار می کند.

ترم آینده دانشگاه ۱۵ شهریور ماه و تلفیقی از حضوری و مجازی برگزار می شود.

دانشگاه صنعتی شریف؛ برگزاری کلاس‌های عملی با حداقل دانشجو

دانشگاه صنعتی شریف نیز امتحانات را مجازی برگزار کرد و ترم تابستان نیز ندارد. همچنین دانشجویان دانشگاه تا امروز سوم مرداد برای تخلیه خوابگاه‌ها مهلت داشتند.

به گفته محمود فتوحی رییس دانشگاه ۱۱۰ درس نظری از طریق سامانه آموزش مجازی ارائه شد. در خصوص ترم آینده در مورد برخی از درس‌های عملی این امکان وجود دارد که فیلمی از انجام آن کار در آزمایشگاه گرفته شود و در اختیار دانشجویان قرار بگیرد اما بعضی از درس‌ها حتما باید با حضور در آزمایشگاه انجام شود.

رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: برای حضور دانشجویان در دروس عملی پروتکلی در نظر گرفته شد که با تدابیر خاص بهداشتی به طوری که احتمال ابتلا به بیماری به کم‌ترین حد ممکن برسد، این دروس عملی اجرایی شوند. به عنوان مثال دانشجویان به صورت انفرادی یا در نهایت دو نفره می‌توانند در آزمایشگاه حضور پیدا کنند.

فتوحی با بیان اینکه کلاس های دانشجویان تازه ورود آبان و آذر برگزار می شود، اظهار داشت: اگر کرونا ادامه پیدا کند و در پاییز این مشکل را داشته باشیم با تجربه خوبی که در زمینه برگزاری کلاس‌های مجازی داشتیم، می‌توانیم درس‌های نظری را به خوبی به همین شکل پیش ببریم و بحث درس‌های عملی می‌ماند که باز باید در مورد اینکه چگونه می‌توانیم آن را برگزار کنیم، تصمیم گیری شود.

دانشگاه علامه طباطبایی؛ ۹۵ دانشجو مبتلا به کرونا

امتحانات دانشگاه علامه طباطبایی نیز مانند سایر دانشگاه ها مجازی برگزار شد و ترم تابستان در آن برگزار نمی شود.

شجاع احمدوند معاون آموزشی دانشگاه، با بیان اینکه قطعا ۵۰ درصد کلاس‌ها در سال تحصیلی جدید به صورت مجازی برگزار می‌شود، گفت: برنامه‌ریزی شده تراکم خوابگاه‌ها نیز به حداقل برسد و تنها یک تا دو نفر در هر اتاق‌ اقامت داشته باشند.

وی ادامه داد: برنامه ریزی  شده ترم آینده در همان زمان اعلام شده از سوی وزارت علوم (۱۵ شهریور) آغاز شود. در سیستمی که طراحی کرده ایم در ابتدا یک گروه از دانشجویان در ۱۵ شهریور تا ۱۵ آبان ماه در دانشگاه حضور پیدا می کنند و گروه دوم از ۱۵ آبان ماه تا ۱۵ دی ماه، بر این اساس ۹ جلسه از کلاس های دانشجویان حضوری و مابقی مجازی برگزار می شود.

معاون آموزشی دانشگاه علامه عنوان کرد: دانشجویان جدیدالورود جزو گروه دوم هستند که اگر اول آبان در دانشگاه حضور پیدا کنند، جلسات اول مجازی و از ۱۵ آبان ماه به شکل حضوری برگزار می شود. این سیستم به این دلیل اجرایی می شود تا تراکم در محیط دانشگاه و خوابگاه به حداقل برسد و در اتاق های خوابگاه ها یک تا دو نفر ساکن باشند.

طی تحقیقات دانشگاه علامه درباره ۱۲ هزار دانشجو این دانشگاه ۹۵ دانشجو به کرونا مبتلا شده بودند و دانشجویان دختر اطلاعات بیشتری در مورد این ویروس نسبت به دانشجویان پسر داشتند.همچنین دو استاد دانشکده اقتصاد و دو دانشجو دختر دانشکده روانشناسی بر اثر کرونا فوت کردند.

دانشگاه صنعتی امیر کبیر؛ دو دانشجو مشکوک به کرونا در خوابگاه

خرداد ۹۹ احمد معتمدی رییس دانشگاه گفت: برگزاری امتحانات این دانشگاه به صورت حضوری از هفتم تیرماه آغاز می‌شود و در ابتدا دانشجویان تحصیلات تکمیلی و سپس مقطع کارشناسی امتحان می‌دهند  اما به دلیل شیوع کرونا امتحانات مجازی برگزار شد.

محمد حسین کریمیان معاون آموزشی دانشگاه با بیان اینکه ترم تابستانی امیر کبیر برگزار نمی شود، اعلام کرد: دانشجویانی که دروس عملی ترم جاری را به اتمام نرسانده اند می‌توانند از اواسط مرداد تا آخر شهریور در کلاس‌های عملی شرکت کنند و این دروس خود را بگذرانند. دروس عملی از ۱۵ شهریورماه آغاز می شود و تا ۱۰ مهرماه ادامه دارد  البته درحال بررسی وضعیت برای دانشجویان خوابگاهی هستیم. دانشجویانی که امکان حضور در دانشگاه و کلاس‌های عملی را ندارند می‌توانند درس خود را حذف کنند. اعلام این موضوع از سوی دانشگاه نشان از همدلی با دانشجویان در شرایط سخت کرونا است.

همچنین سیاوش خرسندی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه سعی می کنیم ترم جدید تحصیلی از مهر ماه آغاز شود، گفت: با توجه به شرایط کنونی، سناریوی برگزاری ترم به صورت حضوری به صلاح نیست و سناریوی آموزش مجازی و حضوری در دستور کار دانشگاه قرار دارد.

وی همچنین اعلام کرد دو مورد دانشجو مشکوک به کرونا در خوابگاه داشته ایم که تست آنها منفی اعلام شده است.

دانشگاه پیام نور؛ آمادگی برگزاری آزمون ملی

امتحانات دانشگاه پیام نور مجازی برگزار شد و این دانشگاه با امکان پذیرش مهمان به صورت غیرحضوری ترم تابستانه مجازی برگزار می کند.

همچنین محمدرضا زمانی رییس دانشگاه پیام نور درباره تجربه هایشان در حوزه آموزش مجازی در دیدار با معاون اول رییس جمهوری گفت: این دانشگاه تجربه بسیار موفقی در ارائه خدمات آموزشی الکترونیکی با برگزاری کلاس‌های آنلاین با ظرفیت ۳۰ هزار نفر همزمان و همچنین آزمون‌های الکترونیکی در دوران کرونا داشت. هر مجموعه ای که آزمون ملی داشته باشد، دانشگاه پیام نور خدمات الکترونیکی خود را به آن مجموعه ارائه خواهد کرد.

لازم به ذکر است، تمامی آزمون ها و خدمات این دانشگاه مجازی و غیرحضوری ارائه می شود.

دانشگاه آزاد؛ امکان نقل و انتقال دانشجویان فراهم شد

امتحانات دانشگاه آزاد مجازی برگزار شد و کلاس های عملی نیز در مرداد و شهریور ماه با حداقل ظرفیت برگزار می شود.

همچنین ترم تابستانی با امکان پذیرش مهمان غیر حضوری برگزار می شود.این دانشگاه امکانی را فراهم کرد تا نقل و انتقال دانشچویان برای جلوگیری از شیوع کرونا تسهیل شود و مهلت ثبت نام نقل و انتقالات دانشجویان برای نیم سال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ تا ۵ مرداد ماه است.

بر اساس گفته محمد مهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی ترم آینده تلفیقی (حضوری و مجازی) برگزار و  ۱۵ شهریور ماه آغاز می شود.

برخی دانشجویان دکتری در ایام کرونا نسبت به برگزاری آزمون جامع اعتراض داشتند که مقرر شد این آزمون با رعایت تمامی پروتوکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در واحدهای دانشگاهی شهر محل سکونت دانشجویان در تاریخ یکم تا ۳۱ مرداد ماه برگزار شود.

دانشگاه تربیت مدرس؛ ثبت نام تازه ورودها مجازی است

امتحانات دانشگاه تربیت مدرس مجازی برگزار شد و این امکان برای دانشجویان وجود دارد که دروس عملی را حذف کنند.

به گفته محمد تقی احمدی رییس دانشگاه به دلیل اینکه تدریس دروس عملی به تعویق افتاده است و در تابستان تکمیل خواهد شد تا شهریور برای تصمیم گیری در خصوص نحوه برگزاری امتحان پایان ترم این دروس فرصت داریم و آزمون دروس مدرسی نیز همانند سایر دروس تخصصی به صورت غیر حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

همچنین بیشتر کلاسهای ترم آینده دانشگاه تربیت مدرس مجازی است و ثبت‌نام نو دانشجویان به صورت مجازی انجام می شود و ترم آینده حدودا در ۱۵ شهریور ماه آغاز می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.