بازدید خبرنگاران از مرکز دفن بهداشتی پسماند تبریز؛ پیشگامی تبریز در احداث سلول ویژه دفن پسماندهای خطرناک در ایران

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی آذربایجان شرقی از پروژه “مرکز دفن بهداشتی پسماند تبریز” بازدید نموده و در جریان پیشرفت آن قرار گرفتند.
در این مراسم که فرماندار، شهردار تبریز و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی نیز حضور داشتند اعلام شد پروژه مذکور توسط قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار و بازوی توانمند شهرداری، اجرایی می‌گردد.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند نیز از اتمام و بهره برداری از بزرگترین پروژه زیست‌محیطی کشور علیرغم قرارداد ۳۶ ماهه، در ۲۴ ماه آینده خبر داد.
به گفته او، یک سلول ویژه نیز برای دفن پسماندهای خطرناک، بیمارستانی و شیمیایی احداث می گردد که نباید با بقیه پسماندها تلفیق شوند و نخستین بار در تبریز عملیاتی می گردد.

علیرضا اصغری با اشاره به اینکه انفجارهای این پروژه به صورت آرام و کنترل شده و با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح انجام گردید گفت: در صورت خودداری از انفجارها، پروژه مرکز دفن پسماند تبریز پنج سال به تعویق می‌افتاد، ولی هم اکنون طی مدت یک سال آینده شاهد بهره برداری و اجرای این پروژه خواهیم بود.
وی هدف از اجرای سریع این پروژه را کاهش مخاطرات زیست‌ محیطی دانست و افزود: شهردار، اعضای شورای شهر تبریز و مدیران استانی جهت به حداقل رساندن مخاطرات زیست محیطی و حل این مشکلات برنامه‌ریزی داشته‌اند که بر این اساس باید در حداقل زمان ممکن این پروژه را به بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل سازمان پسماند با اشاره به مستند سازی اقدامات انجام شده برای اجرای این پروژه، خاطرنشان کرد: کارشناسانی از تمام مراجع جهت مستندسازی حضور دارند چرا که پروژه‌ای با این حجم، اقتدار و سرعت زمان اجرا تاکنون در هیچ نقطه‌ای از کشور انجام نشده است.

فرماندار تبریز نیز در این بازدید در رابطه با مشکل نخاله گاه تبریز گفت: توپوگرافی منطقه در اختیار دستگاه هایی که در این موضوع نقش دارند وجود دارد، لذا این دستگاه ها باید بر اساس این توپوگرافی پیشنهادات خود را ارائه دهند.
بهروز مهدوی افزود: شهرداری نیز محل های مورد نظر خود را برای اختصاص نخاله گاه، شناسایی کرده و برای بررسی در اختیار اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: جلسه ای با حضور اداراتی که در این موضوع مرتبط هستند از جمله سازمان آب منطقه ای، راه و شهرسازی، محیط زیست، امور اراضی و منابع طبیعی و همچنین سازمان صمت تشکیل یافته و مشکلات مربوط به نخاله گاه تبریز بررسی و حل خواهد شد.
حمید قاسمی افزود: در حال حاضر بسیاری از معادن وجود دارند که عملیات برداشت انجام شده اما احیا نشده اند، در حالی که این نخاله ها می توانند در احیای معادن منطقه نقش ویژه ای داشته باشند.

شایان ذکر است این پروژه با هزینه اولیه ۱۰۰ میلیارد تومانی بر اساس دستور سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور، برای جلوگیری از آسیب‌های زیست محیطی تبریز و توسط قرارگاه خاتم الانبیاء به عنوان پیمانکار اجرایی می گردد که با راه اندازی آن، کنترل پسماند ۴ دهه آینده این کلانشهر مرتفع خواهد شد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.