در بازدید نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از خانه تاریخی اردوبادی مطرح گردید؛ زمزمه انتقال مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور به استان همجوار؟!

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی از مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور در تبریز بازدید کرده و در جریان مشکلات مکانی این مجموعه گرانبها قرار گرفت که اخیراً از طرف شهرداری تبریز تحت الشعاع قرار گرفته است.

همچنین به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب و با حضور امام جمعه تبریز، نمایشگاهی از اسناد مبارزات روحانیون در دوران انقلاب در مرکز اسناد ملی شمال‌غرب کشور واقع در خانه تاریخی اردوبادی تبریز آغاز گردید.

در این نمایشگاه ۵ هزار برگ سند و یک طومار پارچه‌ای به نمایش عموم گذاشته شده است که درباره جایگاه والای آیت‌الله شهید مدنی در بین مردم تبریز بوده و ۱۰ متر طول دارد.

▪️مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور مورد بی مهری مسئولان!

مدیر مرکز اسناد ملی شمالغرب کشور تعداد اسناد منحصر به فرد این مجموعه را حدود ۳۰ میلیون برگ اعلام کرد و گفت: اما متاسفانه این مرکز اخیراً مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته و نتوانسته ایم آن طور که باید و شاید از منابع استانی برای تجهیز و نگهداری آن استفاده نماییم.

غلامعلی پاشازاده از کارشکنی شهرداری تبریز در مورد عقد اجاره نامه این مرکز انتقاد کرد و افزود: اینگونه مشکلات باعث شده تا زمزمه‌های انتقال مرکز مدیریت شمالغرب کشور به استان همجوار مطرح گردد که حتی طرح این موضوع نیز زیبنده شهر اولین ها نیست!

وی اضافه کرد: حدود ۲۸ میلیون برگ از اسناد ملی ارزشمند در این مرکز موجود است که هنوز شناسایی نشده و بلااستفاده مانده‌اند که باید فهرست نویسی شده و به جامعه علمی کشور ارائه گردند.

▪️اسناد تاریخی پیوند دهنده وقایع گذشته به نسل جوان!

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی نیز طی اظهاراتی کوتاه از اهمیت این مرکز سخن به میان آورد و گفت: مرکز ملی اسناد شمالغرب کشور می‌تواند گذشته را به نسل جوان جامعه پیوند دهد.

حجت الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم، کتاب را دارای جایگاه والا دانست و افزود: اسناد ارزشمند این مرکز باید در قالب کتاب چاپ شوند زیرا کتاب، تاریخ گذشته را نسبت به حال و آینده پیوند می‌دهد و جای آن را هیچکدام از امکانات مدرن نمی تواند پُر کند.

وی ادامه داد: پس باید به اینگونه مراکز پژوهشی اهمیت زیادی دهیم زیرا بر اثر پایین بودن سطح دانش تاریخی ما، به اینگونه اسناد اهمیتی داده نشده است!

آل هاشم اضافه کرد: این همه جا برای سازمان‌ های مختلف داده شده و ارزش آن را دارد که به موقعیت مکانی این مرکز نیز اهمیت داده شود لذا امیدواریم با همکاری مسئولان ذیربط این مکان کماکان در اختیار مرکز نگهداری اسناد ملی شمال‌ غرب کشور باقی بماند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.