جهاد درختکاری باکمک سپاه در کرج شکل گرفته است

به گزارش عصر آزادی آنلاین، فرمانده سپاه امام حسن مجتبی (ع) استان البرز اعلام کرد: برای تعدیل آلودگی هوا و توسعه فضای سبز، جهاد درختکاری با کمک سپاه در کلانشهر کرج شکل گرفته است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار سید یوسف مولایی عصر روز شنبه در دومین روز از هفته منابع طبیعی و در آیین درختکاری که در آیین کاشت نهال در اردوگاه فرهنگی شهید مطهری سپاه واقع در جاده کرج – چالوس با بیان اینکه بعضی از اقدامات دیدنی نیستند ولی آثار ماندگار و عمیقی دارند، افزود: درختکاری از آن اقداماتی است که شاید کاشت و بزرگ شدن آن به چشم کسی نیاید و متوجه آن نشود ولی ۴۰ سال دیگر که زیر سایه آن نشست و آرامش گرفت متوجه این کار بزرگ می شود.

وی درختکاری را احیای زندگی دانست و اظهار داشت:‌ امروز می خواهیم کاری بزرگ که عظمت دنیوی و اخروی دارد را انجام دهیم.

مولایی گفت: متاسفانه به دلیل گذر زمان، افزایش جمعیت و آسیب رسیدن به شهرها، روستاها و باغات آنچه که سرمایه ما بود را از دست داده ایم که باید امروز آن را احیا کنیم.

فرمانده سپاه استان البرز ادامه داد: خداوند می فرماید که اگر آسایش می خواهید شباهتش در آن دنیا درخت، جنگل و نهری در زیر درخت را در بهشت قرار داده ام در حالیکه متاسفانه ما برعکس عمل می کنیم و فکر می کنیم هر چه درخت هست را باید قطع کنیم و بسوزانیم ولی امروز به تاسی از رهبر معظم انقلاب و به فرمایش ائمه اطهار (ع) و آموزه های قرآنی کار بزرگی را شروع می کنیم.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته کاشت درخت در اراضی زیر پوشش سپاه استان و سپاه سیدالشهدا (ع) به حدود ۱۲ هزار اصله می رسد، گفت: اراضی شمالی کرج متعلق به سپاه را به کاشت نهال اختصاص می دهیم تا به صورت یک کمربند سبز برای این شهر شود.

مولایی با بیان اینکه تا حدود ۱۲ سال پیش این آلودگی هوا را نداشتیم، افزود: حدود ۱۲ سال است که وضعیت کرج مثل تهران شده و لایه ای از دود و گرد و غبار بر روی شهر نشسته و شهر را خفه کرده است.

وی اضافه کرد: تا جایی که بتوانیم در صدد هستیم برای توسعه فضای سبز از نیروی عظیم بسیج و ظرفیت این قشر استفاده کنیم همانطور که نیروی بسیجی و جهادی در عرصه های بسیاری مثل بهداشت و درمان، سازندگی و محرومیت زدایی فعال است، عرصه توسعه فضای سبز هم مثل دیگر عرصه ها است که باید برای توسعه آن تلاش شود.

بسیج و سپاه همراه منابع طبیعی در توسعه فضای سبز است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در این آیین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و جانبازان هشت سال دفاع مقدس، مدافع حرم و مدافع سلامت به همدلی و همراهی بسیج و سپاه استان در توسعه فضای سبز استان و درختکاری اشاره کرد و از همکاری مجموعه بسیج سازندگی با منابع طبیعی قدردانی کرد.

حامد فرضی به شعار امسال در هفته منابع طبیعی با عنوان «همه با هم جهاد برای حفاظت از منابع طبیعی» اشاره کرد و افزود: کره زمین یک محصول عرضه و تقاضا است و هر جایی در این کره زمین اگر تقاضا بیش از عرضه باشد مشکلاتی برای مجموعه سرزمینی ایجاد می کند.

وی گفت: خیلی راه دوری نرویم زیرا دیرزمانی نمی گذرد که کرج باغشهری بود ولی متاسفانه به دلیل توسعه فزاینده شهری خیلی از بهترین باغات و اراضی دستخوش تغیییر و تحول شده به طوریکه همچون تهران و شاید بیشتر از آن شاهد وارونگی هوا هستیم.

فرضی اظهار داشت: اتفاقات تلخ زیادی دیگری را نیز شاهد هستیم همچون فرونشست ۲۳ تا ۲۵ سانتی متری زمین در دشت اشتهارد که پدیده بسیار مخربی است.

وی با بیان اینکه توسعه بیابان ها را نیز شاهد هستیم، ادامه داد: تمام این پدیده ها نشانه این است که یک جای این طبیعت نتوانسته ایم این تعادل را رعایت کنیم و این اتفاقات تلخ در حوزه سرزمینی البرز ایجاد شده است.

فرضی گفت: البرز کوچکترین مساحت کشور ولی پرتراکم ترین منطقه جمعیتی را دارد که باید حواسمان باشد در پیرامون این کلانشهر برای ممد حیات ساکنین منطقه و آیندگان کارهایی را انجام دهیم تا شرمنده آیندگان نباشیم.

وی به اقدامات احیایی و توسعه ای فضای سبز اشاره کرد و افزود: ایجاد کمربند سبز و جنگل کاری توسط شهرداری در حدود یک هزار هکتار از منطقه باغستان و همچنین ایجاد هزار هکتار درختکاری در مناطق مختلف استان از طریق ادارات منابع طبیعی در قالب طرح های مختلف جنگلکاری را داشته ایم.

وی اضافه کرد: همچنین بالغ بر ۱۰ هزار هکتار عملیات بیابانزدایی در استان اجرا شده که بخشی از آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز به تعامل بسیار خوب بسیج سازندگی با منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: در هر جایی که از بسیج مدد و کمک خواستیم شاهد بهترین اتفاقات در آن حوزه بوده ایم زیرا آن ها حرکتی دلی همراه آن ها بوده و نیت مادی در این کمک نداشتند.

در این آیین که با حضور مسوولین استانی، نظامی و انتظامی همچون فرمانده انتظامی استان البرزو مسوولین جهاد کشاورزی استان و جمعی از بسیجیان و جهادگران انجام شد،‌تعدادی نهال در محوطه اردوگاه شهید مطهری غرس شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.