دانشجوی دکترای روانشناسی در گفتگو با عصر آزادی مطرح نمود: عدم لذت در زندگی و خلق غمگین دو عامل مهم  افسردگی

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند

روانشناسی علم بررسی رفتار، عمکرد و ساختار روانی افراد است. همچنین روانشناسی کاربرد علم برای شناسایی رویدادها، درمان مشکلات سلامت روان، بهبود آموزش، اشتغال و روابط است. علم روانشناسی تلفیقی از علوم کاربردی، آموزشی و تئوری روانشناسی موجب می‌شود افراد چگونگی کارکرد بدن و ذهن را در کنار یکدیگر درک کنند. بهره‌گیری از این دانش به تصمیم‌گیری بهتر و اجتناب از موقعیت‌های استرس‌زا کمک می‌کند. روانشناسی به مدیریت زمان، هدف‌گذاری، رسیدن به اهداف و شیوه زندگی موثر کمک می‌کند این علم نه تنها موجب موفقیت بیشتر افراد می‌شود، بلکه روی سلامت آنان تاثیر دارد. این علم به بسیاری از ما کمک می‌کند تا با بیماری‌ها و اختلالات روانی مقابله کنیم تا ادامه زندگی برایمان راحت‌تر شود روانشناسی زندگی با دیگران را راحت‌تر می‌کند و موجب می‌شود بهتر بتوانیم اطرافیان خود را درک کنیم و با رفتارهای آنان کنار بیاییم. راهکاری که روانشناس به مراجعه کننده می دهد می تواند مسیر زندگی آن شخص را به کلی تحت تاثیر خود قرار دهد.

 نسرین زمانی زاده دانشجوی دکترای روانشناسی که در حوزه های افسردگی، اختلالات اضطرابی، زوج درمانی و مشاوره پیش از ازدواج فعالیّت می نماید در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما به بیان دیدگاه، تشریح مسائل و ارائه مشکلات جامعه در این زمینه پرداخته اند که ماحصل این گفتگو به خوانندگان فهیم تقدیم می گردد:

از کجا بفهمیم مبتلا به افسردگی هستیم؟ در چه صورتی بایستی به روانشناس مراجعه کنیم؟

دو علامت اصلی اختلال افسردگی، خلق غمگین در طول روز و عدم لذت در زندگی روزمره می باشد. اگر فرد در طول روز احساس غمگینی، بی حوصلگی، نداشتن انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت هایش را داشته باشد و همچنین از فعالیت هایی که قبلا انجام می داده و برایش لذت بخش بوده، دیگر لذت نبرد بقیه علائم افسردگی چک می شود. اگر علائمی همچون تحریک پذیری، عدم تمرکز، مشکل در تصمیم گیری، کاهش یا افزایش وزن، کاهش یا افزایش میزان خواب، گوشه گیری و اجتناب از جمع، احساس گناه، احساس تنهایی، ناامیدی و خستگی، کندی روانی، حرکتی را در خود احساس کردید بایستی به روانشناس مراجعه کنید.

روان درمانی چگونه به درمان افسردگی کمک می کند؟

روشهای درمانی با رویکردهای مختلف برای درمان افسردگی استفاده می شود. در درمان شناختی، رفتاری به فرد کمک می شود تا به صورت گام به گام و از فعالیت های کوچکتر شروع کند و رفته رفته کارهای عقب افتاده خود را انجام دهد. از آنجایی که این افراد انگیزه بسیار پایینی دارند انجام فعالیت هایی هر چند کوچک برای مبتلایان به افسردگی بسیار سخت و طاقت فرساست. در حالی که افزایش انگیزه صرفا با انجام فعالیت های لذت بخش انجام می گیرد در حالی که باور افراد اینست که ابتدا بایستی انگیزه بوجود آید سپس فعالیت های خود را آغاز کنند. بعد از چند جلسه افزایش خلق و بهبود روحیه، قسمت درمان شناختی آغاز می شود که به خطاهای شناختی، افکار خودآیند منفی و باورهای بنیادین و…  که به ذهن فرد هجوم می برند و باعث ایجاد هیجان های منفی و متعاقب آن افسردگی می شوند می پردازد.

اگر همراه با افسردگی، اضطراب نیز داشتیم چه اقدامی لازم است انجام دهیم؟

اختلالات همراه با افسردگی می تواند اضطراب و مشکلات متنوع نیز باشد، بویژه اگر افسردگی مزمن باشد همراه شدن با اضطراب نیز طبیعی است. در این صورت نیز درمان افسردگی و اضطراب انجام خواهد شد. در کنار درمان افسردگی روش های مختلف کاهش اضطراب بسته به نوع اضطراب مانند ذهن آگاهی، ریلکسیشن، مواجهه و نیز شناخت درمانی صورت می پذیرد. در صورتی که شدت اختلال زیاد باشد ارجاع به روانپزشک و دارودرمانی نیز را خواهیم داشت.

چند جلسه لازم است و مدت زمان درمان چقدر خواهد بود؟

جلسات روان درمانی به صورت هفتگی (هر هفته یک جلسه) و به طور معمول 15 الی 20 جلسه بسته به شدت اختلال متغیر است. اکثر افراد در کنار اختلال افسردگی از مشکلات دیگری همچون اضطراب، کمال گرایی، اختلالات شخصیت نیز رنج می برند که باعث طولانی شدن جلسات درمانی خواهد شد.

سخن آخر، آنچه به ذهنتان می رسد را بیان بفرمایید؟

در شرایط کنونی که درگیر ویروس کرونا هستیم میزان ابتلا به افسردگی افزایش یافته است. مواجهه با اخبار و حوادث ناراحت کننده، از دست دادن عزیزان و سوگواری ناقص، محدودیت های مختلف و مشکلات اقتصادی و… باعث افت خلق و نیز نگرانی و حتی تحریک پذیری و خشم افراد و ناامیدی بیشتر شده است. در این شرایط تنها کسی که می تواند به ما کمک کند خودمان هستیم. بایستی از پیگیری اخبار بد و ناراحت کننده خودداری کنیم و با انجام فعالیت های مورد علاقه خود (با در نظر گرفتن محدودیت ها) بتوانیم با کمک یک متخصص روانشناسی حال روانی خودمان را بهبود بخشیم و از این بحران به سلامتی عبور کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.