عضوء سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در گفتگو با عصر آزادی عنوان نمود: جو صمیمی خانواده، هوش عاطفی نوجوان را تقویت می کند

عصر آزادی آنلاین/ حامد پورمند

عضوء سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران در رابطه با اهمیّت راه ارتباطی و عاطفی نوجوانان و خانواده توضیحاتی را ارائه نمود.

به گزارش خبرنگار عصر آزادی، عضوء سازمان نظام روانشناسی ایران در رابطه با راه ارتباطی مطلوب با نوجوانان و خانواده گفت: پرسش اصلی برای والدین اینست که از اعماق وجودشان می خواهند بدانند که چگونه با فرزندان و نوجوانان رفتار کنند.

وی افزود: والدین می گویند ما سعی کرده ایم که والدین خوبی باشیم و هر آنچه را خواسته اند را در اختیارشان قرار دادیم آنها چطور می توانند به حرف های ما بی توجه باشند و باعث ناراحتی ما شوند.

صغرا محمدزاده فرد با بیان این که هیچ پاسخ ساده ای برای بی قراری نوجوان در این دوره وجود ندارد ابراز داشت: واقعیت این است آنان در دنیایی زندگی می کند که با دنیای شناخته شده ی ما متفاوت است، دنیای او دنیای اینترنت و فناوری است با تمام ویژگی های خوب و بدش که الگوهای قدیمی فرهنگ های سنتی تا حدودی از بین رفته است و زیستن با این شرایط جدید دشوارتر از عرف جامعه است.

این مشاور دانشگاه عنوان نمود: نوجوان در حال گذر از مرحله ای به مرحله دیگر است لذا به عشق و توجه اطرافیان مخصوصا والدین احتیاج دارد.

وی خاطر نشان نمود: چون والدین به عنوان رهبر در خانواده عمل می کنند لذا باعث جهت گیری درست نوجوان در جامعه شده و احساس درماندگی را از او دور می کند.

عضوء سازمان نظام روانشناسی ایران با طرح این نکته که نوجوانان امروزی دنیای متفاوتی با گذشته و دنیای والدین خود دارند مطرح کرد: محیط فرهنگی و چالش زیادی را در نوجوان امروزی به وجود آورده است و تعداد بی شمار شبکه های اجتماعی و ارتباطی اینترنت هم نکات منفی و هم نکات مثبتی را در زندگی ایجاد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: نوجوانان در این دوره معمولا دور از خویشاوندان و همسایه ها بزرگ می شوند و از حمایت عاطفی و فکری آنها دور هستند و عوامل مثبتی که در این رابطه ها وجود داشت از بین رفته است نسل امروزی تعریف واضحی از درست و غلط ندارند و در بیشتر مواقع تحت تاثیر دوستان قرار دارند.

صغرا محمد زاده فرد با اشاره به این که نگرانی و اضطراب در مورد رفتار آنها کمکی به اصلاح رفتارشان نمی کند بیان نمود:  اولین قدم رفع نیاز نوجوان به عشق و محبت والدین است که اگر برآورده شود به خوبی پیش خواهد رفت و باعث اعتماد به نفس درنوجوان خواهد شد. وی تاکید کرد: والدین باید با مهر و محبت با نوجوان رفتار کنند و او را مورد حمایت قرار دهند و از اعماق وجود خود نوجوان را تایید کنند که در این صورت ارتباط خوبی بین نوجوان و والدین برقرار می شود و حس امنیت در وجودش ریشه خواهد کرد.

وی افزود: یکی دیگر از روش های موثر گذراندن اوقات خوبی در کنار یکدیگر همراه با همدلی و توجه کردن است. میز غذا و سفره بهترین محل برقراری رابطه عاطفی با نوجوان می باشد. این مشاور دانشگاه اظهار نمود: پدر و مادری پرورش دهنده سبب می شود نوجوان در محیط  گرم، شاد و جوّی عاطفی مثبت رشد کند، وی ابراز نمود: با حرف ها و رفتارهای بد، نوجوانان را آزار ندهید، جملات تند و تحقیر آمیز نگوئید چون که زخم کلامتان تا پایان عمر در وجودشان باقی می ماند.

عضوء سازمان نظام روانشناسی ایران گفت: والدین مثبت نگر روحیه دلسوزی، همکاری و همدلی را در نوجوانان پرورش می دهد، وی ادامه داد: آنها واقعیت را می بینند و می دانند که خورشید پشت ابر باقی نمی ماند لذا واقعیت ها را قبول نمی کنند، پس برای تغییر در رفتار، ابتدا آتش بس را اعلام کنید و از آنها انتقاد نکنید، همان گونه که هستند بپذیرید و دوستشان داشته باشید و بیش از هر چیز به سعادت او فکر کنید و با تائید رفتارهایش هوش عاطفی را در آنان افزایش دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.