بیانیه انجمن سبز اندیشان تبریز در ارتباط با شهادت خبرنگاران زیست محیطی و حادثه تصادف در بازدید از سد کانی سیب مورخ ۲ تیر ماه ۱۴۰۰

عصر آزادی آنلاین،

خانواده های محترم خانم مهشاد کریمی و خانم ریحانه یاسینی

این غم و اندوه آنقدر جانکاه هست که در هیچ واژه و کلامی قادر به بیان تاسف خود نیستیم، اما حسب وظیفه و شریک بودن در غم این فقدان جانکاه، حضورتان صمیمانه ترین تسلیت ها را تقدیم می کنیم. برایتان از درگاه حق تعالی صبر جمیل آرزو داریم. روحشان قرین رحمت الهی باد.
و اما در گذر چند سال اخیر، شاهد حوادثی مشابه هوایی و زمینی در ارتباط با فعالان محیط زیست بوده و عجبا که کوچکترین تغییری در این چرخه کشتار وجود ندارد!
گرچه قبول داریم که حوادث این چنینی همواره و در هر مکانی می توانند برای انسان پیش آیند، اما مساله در نقطه آغازین تصمیم و اقدام است، اقدامی که توسط مسئولان دولتی تدوین و تدارک دیده می شود چگونه است که تمهیدات لازم مورد دقت قرار نگرفته و همواره پس از حادثه و جان باختن جوان ها و انسان های بیگناه رونمایی می گردند؟!
از سلاخی محیط بانها تا سقوط هواپیمای فعالان محیط زیست؛ از سوختن انسانهای بیگناه در قطار تبریز – مشهد تا سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد به دره! از حادثه فاجعه بار پلاسکو تا کشته شدگان سیل و زلزله ها، تنها یک رد پا وجود دارد، بی تفاوتی و عدم اتخاذ تدابیر لازم برای حفاظت از جان انسانها و هموطنان شریفی که بی چشمداشت در راه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی تلاش میکنند و خبرگزاران پاکباخته و دلسوزی که زندگی خود را وقف خبرهای محیط زیستی کرده اند!
و حال با حادثه واژگونی اتوبوس بازدید خبرنگاران از سد کانی سیب و تونل انتقال آب شاهد ادامه به سخره گرفتن این حوادث توسط مسئولینی هستیم که از هر نظر مسئولیت اصلی را باید پذیرا باشند.
صحبت از نداشتن لیست مسافران توسط راننده، طبیعی خواندن علت حادثه و نبود اندک درک متقابل و عدم رعایت نزاکت لازم، حداقل در مواجهه به حادثه دیدگان، نشان از بی توجهی عمیق به مسئولیتی دارد که خواسته یا ناخواسته در ذات و ماهیت آن مسئولیتی است که پذیرفته اند!
بدین طریق بعنوان یک سازمان مردم نهاد زیست محيطي، از مسئولان قضایی منطقه و بویژه ریاست محترم قوه قضاییه کشور درخواست داریم ضمن شفاف سازی و رسیدگی به حوادث مذکور فوق، در این مورد فاجعه بار نیز از رسیدگی های لازم، تا پاسخگویی مسئولان و تحقق عدالت و قانون در مورد هر فرد یا افراد مقصر که با قصور خود باعث این حادثه بودند، فروگذار نباشند تا شاهد چند باره چنین حوادثی نباشیم.

انجمن سبز اندیشان تبریز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.