مدیران حوزه فناوری آذربایجان شرقی برای یک بار هم به اولین اپراتور مرکز تماس ایران در تبریز سر نزده اند!

گزارش “عصرآزادی” از فعالیت های کارآفرینانه اولین اپراتور مرکز تماس کشور در تبریز؛ دانش بنیان، اقتصاد فراموش شده ایران

?عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

امروزه کارآفرینی جایگاه متمایزی در دنیای مدرن پیدا کرده است و در واقع، توسعه صنعتی، رشد محلی و افزایش اشتغال، همگی به توسعه و رشد کارآفرینی و شرکت های دانش بنیان وابسته است.

اگر دولت توجه قاطع خود را به بخش کارآفرینان افزایش دهد طبیعتاً بخشی از وظایف خود نسبت به فراهم کردن کار برای جوانان را به صورت آسان و غیرمستقیم حل کرده است اما اقتصاد دانش بنیان، اقتصاد فراموش شده کشور ماست.

بسیاری از کارشناسان، قوانین زائد کنونی را از چالش های پیش روی توسعه اقدامات دانش بنیان در کشور می دانند که می تواند انگیزه کارآفرینی را از بین ببرد، لذا بر این اساس بر لزوم اصلاح و بازنگری برخی قوانین و مقررات مربوطه و کاهش صدور مجوزهای کسب و کار تاکید دارند.

به اعتقاد آنها تامین منابع مالی برای راه اندازی کسب و کارها، حمایت از اجرای ایده های نوآورانه، کاهش ریسک فعالیت های کارآفرینی، رفع موانع و بوروکراسی های اداری و بهبود محیط کسب و کار از جمله راهکارهای موثر برای آغاز فعالیت های کارآفرینی و حمایت از ایده های کارآفرینان جوان به شمار می رود.

آمارها نشان می دهد که مجموع صادرات خدمات مهندسی فناورانه در هندوستان بیشتر از مجموع صادرات غیرنفتی ایران است یعنی مجموع ارزش صادراتی پسته، فرش و سایر اقلام مهم صادراتی کشورمان بسیار پایین تر از درآمد کانتکت سنتر یا همان مرکز تماس در هندوستان است!

▪️ضرورتی ندارد تمام مراکز تماس کشور در پایتخت متمرکز و مستقر گردند!

از زمان به صدا درآمدن زنگ نیاز و ضرورت کاربردی شدن فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، توجه به اهمیت حوزه علم و فناوری بیشتر مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته و اقدامات بسیاری در جهت توسعه و پیشرفت فناوری‌ها و ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز در کشور شکل گرفته است.

سامانه خدمات نیابتی در قالب خدمات ویژه شهروندی موسوم به “خوش” برای اولین بار در تبریز و تهران راه اندازی شده است که با دریافت نیابت از شهروند، کارهای مردم در شهرهای مختلف کشور را پیگیری می‌کند.

اولین اپراتور کانتکت سنتر کشور با هدف تمرکز زدایی از پایتخت در تبریز و با شماره ۱۶۱۲ راه اندازی شده و در این پروژه تاکید شده که اگر بتوان با بهبود کیفیت خدمات و شیوه بیان، به ساماندهی آن پرداخت اپراتورهای داخلی بهتر از اپراتورهای خارجی به خدمات دهی به مردم اقدام خواهند کرد.

خدمات دانش بنیان و فناورانه داخل کشور این روزها خدمات فنی و مهندسی خود را به خارج از کشور صادر می‌کند به طوری که وقتی نیروهای کاری داخل کشور به استانداردهای جهانی دست می یابند می توانند در سطح جهان عرض اندام نمایند.

به گفته فعالان این حوزه، متاسفانه حمایت دولت از کارآفرینان و شرکت‌ های دانش‌بنیان در کمترین حد ممکن است به طوری که برای یک بار هم که شده هیچکدام از مدیران فناوری آذربایجان شرقی به اولین اپراتور مرکز تماس ایران در تبریز سر نزده اند!

جالب است بدانیم از طریق فعالیت این اپراتور، حداقل برای ۴۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم به وجود آمده و دستیاران خدمات ویژه شهروندی موسوم به خوش نیز به بیش از بیش از ۴ هزار نفر می‌ رسد زیرا ضرورتی ندارد که تمام مراکز تماس کشور در پایتخت متمرکز و مستقر گردند!

▪️صادرات مهندسی فناورانه ایران به کره جنوبی بسیار موفقیت آمیز است

اجرای طرح کارت هوشمند سوخت، عملیات رجیستری موبایل ها، پرداخت الکترونیکی وجوه و سامانه ثبت املاک کشور از جمله اقدامات انجام گرفته توسط مجموعه دانش بنیان همگامان تبریز است که در واقع اولین اپراتور مرکز تماس ایران را از آن خود کرده است.

مرکز تماس در واقع یک شبکه بزرگ و گسترده از تجهیزات سخت افزاری و نرم‌افزاری است که به واسطه ارتباطاتی که دارد می‌تواند مدیریت واحدی را به وجود آورد، بدین ترتیب مشترکین یا مخاطبین یک کسب و کار می توانند با استفاده از تماس تلفنی مشکلات، سوالات و موارد خود را با مرکز پاسخگویی در میان بگذارند و پیگیری کنند. اپراتورها به عنوان یکی از اِلمان‌های تاثیرگذار در هر مرکز تماس می‌توانند بسیاری از فعالیت‌ها را انجام داده و اطلاعات لازم را از سیستم دریافت کنند و در سیستم وارد کنند.

در این خصوص قرارداد مستقیم مجموعه دانش بنیان همگامان با سامسونگ کره جنوبی جهت صادرات خدمات فناوری بسیار حائز اهمیت است زیرا آینده زندگی بشر وابستگی مستقیمی با ارتباطات پیشرفته‌ فضای مجازی و حوزه IT دارد.

در حقیقت، فناوری اطلاعات و IT، انجام بسیاری از  کارهای ناممکن به ویژه در شرایط کرونایی را ممکن ساخت و باعث شد اموری مثل آموزش تعطیل نشود لذا در شرایط کنونی، هر کس ایده های مطلوبی در زمینه IT و استارتاپ داشته باشد می تواند فرصت های شغلی قابل توجهی ایجاد کرده و خدمات ارزشمندی ارائه دهد.

انجام خدمات رسانی مختلف در بستر فضای مجازی کاملاً فراهم بوده و قابل گسترش است و باید از جوانانی که ایده های فناورانه را بارور می سازند حمایت گردد.

▪️در مباحث پدافند غیرعامل مرکزیت تبریز می تواند تهران را معین قرار دهد!

کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی و کارآفرین برتر ادوار کشور گفت: مجموعه خدمات ویژه شهروندی به‌ نوعی یکپارچه ساز خدمات در کشور به شمار می‌رود و رویکردش این است که به سمت خدمات استاندارد حرکت نماییم.

“ابوالفضل محمدی قدیم” بزرگ‌ترین چالش در ارائه خدمات در کلان‌شهرها را فقدان مرکزی برای ارائه خدمات دانست و ادامه داد: باید یک سامانه یکپارچه‌ساز برای ارائه خدمات باشد که اکنون به نام خدمات ویژه شهروندی یا همان خوش ایجاد شده است که برندهای خدمت دهنده‌های خوب را با یک مرامنامه کیفیتی مشخص به مردم معرفی می‌کند.

وی با اشاره به خدمات نیابتی عصر مدرن افزود: در این نوع خدمت لزومی به حضور فیزیکی متقاضی یا خدمت دهنده وجود ندارد و اساساً در پنل‌های خوش، فرآیند سفارش و انجام کار صورت می‌پذیرد به طوری که در سامانه خوش کلیه ساکنین مناطق محروم کشور می‌توانند با مراجعه به پنل‌های رسمی خوش در کشور درخواست خدمات نیابتی نموده و از طریق دفاتر کل کشور بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مورد تقاضای خود را با حداقل بهای تمام شده که غیر قابل مقایسه با وضیت کنونی است دریافت نمایند.

مدیر نخستین اپراتور کانتکت سنتر کشور اضافه کرد: راه اندازی اولین اپراتور کانتکت سنتر کشور در آذربایجان شرقی به دلایلی همچون ارزان بودن نیروی کار، وجود نیروهای متخصص و تحصیلکرده، فراهم بودن بسترها و زیر ساخت های کالسنتر و همچنین توجه بیش از پیش به مباحث پدافند غیر عامل می تواند مرکزیت تبریز را معین تهران قرار دهد.

مشاور توسعه کسب و کارهای دیجیتالی فن آور و دانش بنیان با بیان اینکه راه اندازی کانتکت سنتر این توان را دارد که برای بیش از ۱۰ هزار نفر شغل ایجاد کند اظهار کرد: مدیریت دانش و اطلاعات، استفاده از فرآیند یکپارچه الکترونیکی مالی و مالیاتی، جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان، نظارت سیستماتیک بر عملکرد و مواردی از این دست از مهم ترین مزایای این اپراتور می باشد.

به گفته محمدی قدیم، با توجه به اصول پدافند غیرعامل می توان به این نکته پی برد که باقی ماندن تهران به عنوان مرکز دیپلماتیک و سیاسی و استقرار سایر مراکز صنعتی، تجاری و خدماتی در سایر کلانشهرها می تواند نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

▪️برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان کشور راهی طولانی در پیش است

در دنیای امروز موضوع کارآفرینی به دلیل اهمیت در خلق فرصت های شغلی جدید و رشد و توسعه اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته و دولتها با سرمایه گذاری روی کسب و کارهای نوپا و ایده های نوآورانه مسیر توسعه یافتگی را با شتاب بیشتر دنبال کرده اند حال آنکه این وضعیت در کشور ما به گونه ای دیگر است.

مدیریت صادرات خدمات فنی و مهندسی فن آورانه یکی از مهم ترین مبانی نظری و مطالعاتی در دنیا بوده و بدون گذر از مراحلی مانند شناسایی بازار هدف و به طبع آن توسعه صادرات، ارزیابی توان صادراتی، تصمیم گیری و تعیین راهبردهای بازاریابی برای محصولات و خدمات صادراتی موفقیت آمیز و رضایت بخش نخواهد بود.

رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان و توجه ویژه به این شرکت‌ها چند سالی است که مورد بحث قرار گرفته و عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان با توجه به ماهیت آنها به صورت اساسی منجر به تغییر و بهبود اقتصاد می‌شود.

به اعتقاد کارشناسان با وجود افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان هنوز نیازمندی‌های این شرکت‌ها به‌ طور کامل مورد توجه قرار نگرفته و دست‌ اندرکاران، فضای کسب‌ و کار پرریسکی را شاهد هستند، هر چند با تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی اولین گام‌ها برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان برداشته شده اما برای رسیدن به اقتصاد دانش‌بنیان راهی طولانی پیش رو است.

اولین سامانه خدمات نیابتی کشور در تبریز در قالب خدمات ویژه شهروندی موسوم به “خوش” برای اولین بار در تبریز و تهران راه اندازی شده است که با دریافت نیابت از شهروندان، نیاز به مراجعه حضوری در شهرهای مختلف و کشورهای دیگر برای پیگیری امورات خود ندارد.

نخستین مرکز شتاب دهی شمالغرب کشور در تبریز به دنبال شناسایی ایده‌های نوآورانه و فناورانه است تا با حمایت‌های لازم برای تجاری سازی ایده‌ها تلاش گردد.

در سامانه خدمات نیابتی، اصلی‌ترین هدف، کاهش ترددهای غیر ضروری به ویژه در ایام کروناست، همچنین کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات، کاهش ترافیک شهری و غیره از جمله مزیت‌های این سامانه خدمات شهروندی می باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.