“عصرآزادی” از علت کیفیت پایین خودروهای داخلی و استمرار بی تفاوتی ها گزارش می دهد؛ برای رشد صنعت خودرو مدیریت دولتی لازم نيست
یک کارشناس خودرو معتقد است انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری باعث شده تا خودروسازان انگیزهای برای افزايش کیفیت محصولات خود نداشته باشند!
? عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده
ضعف در کیفیت خودروهای داخلی انتقاد همیشگی مردم و مشتریان به صنعت خودروسازی کشور است اما آیا کیفیت خودروها تنها تقصیر قطعهسازان است؟
در این خصوص نظرات مختلفی وجود دارد که باید متولیان امر در جريان امور مربوط به مشکلات زیرساختی صنعت خودرو قرار گرفته و نسبت به رفع آن اقدام نمایند.
وزیر صمت اخیراً در اظهاراتی جالب توجه حضور دولت در شرکتهای خودروسازی را نامناسب دانسته و با حضور سازمان گسترش در ترکیب هيئت مدیره شرکت ایران خودرو مخالفت نموده است.
سیدرضا فاطمیامین گفته که حدود ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به كيفيت قطعه و ۳۰ درصد مربوط به مونتاژ و خودروسازی است و علت کیفیت پایین قطعات خودرو را نیز روابط بین خودروسازان و قطعه سازان دانسته و تاكيد كرده که پول قطعهساز در زمان مناسب داده نمیشود یا گاهی این مبالغ به درستي تعیین نمی شود!
به گفته او، در شرکت ایران خودرو ۸ درصد بانکها شامل صادرات، تجارت و ملت، ۵.۷ درصد سازمان گسترش، ۲۵ درصد شرکت کروز، ۳ درصد صندوق بازنشستگی فولاد، ۵ درصد آتیه صبا، ۵ درصد سرمایه گذاری ملی و ۲۵ درصد خود سهام داری، سهامدار هستند.
نکته جالب توجه دیگر اینکه وزیر صمت اعلام کرده که حضور سرمایه داران خُرد در مدیریت شرکتهای خودروسازی مشکلساز است!
▪️دولت در خودروسازی دخالت میکند و بخش خصوصی نقشي در آن ندارد!
دبير انجمن قطعه سازان در این خصوص گفت: در صنعت خودرو استانداردهاي داخلی و بینالمللی وجود دارد یعنی استاندارد کیفیتی بینالمللی، تمام زنجیره تامین خودروسازی را در بر میگیرد و شامل قطعه سازان رده یک و دو و زنجیره تامین مواد اولیه میشود که این یک نظام تضمين کیفیتی است که خودروساز در راس آن قرار دارد.
محبینژاد افزود: همه زنجیره تامین، طبق نظر خودروساز و در واقع، مشخصات فنی و استانداردهای خودروسازان عمل میکنند پس نمیتوان گفت کیفیت خودروهای داخلی تقصیر خودروساز است یا قطعهساز زیرا خودروهايي که در کشور در حال تولید هستند با سطح کیفی مشخصی تعريف شدهاند.
وی در مورد توان قطعهسازان در زمینه تولید محصولات با کیفیت یادآور شد: بدون شک قطعه ساز میتواند محصولات با کیفیتتری تولید کند لذا قبل از شروع تحریمها کیفیت خودروهای داخلی بالا بود و خودروهایی مانند ال۹۰، رنو، زانتیا و سوزوکی در کشور تولید میشدند برخی قطعهسازان در زنجیره بينالمللی تامین قطعه برخی خودروها قرار گرفته بودند.
دبیر انجمن قطعهسازان اضافه کرد: خودروساز اختیار صد در صدي زنجیره تامين را دارد لذا قطعه ساز باید محصولات خود را طبق مشخصات فنی که خودروساز برای تولید یک خودرو تعریف میکند، تولید کند پس اگر قطعه تولید شده با شاخصههای فنی خودرو مغایرت داشته باشد، خودروساز آن قطعه را قبول نمیکند و تحویل نمیگیرد.
محبینژاد اظهار کرد: اما اصل مشکل توان خرید مردم است حتی اگر واردات خودرو نیز آزاد شود، مردم توان خرید ندارند و باید خودروهای داخلی را بخرند لذا اصل مشکل حاکمیتی اداره شدن صنعت خودروسازی است، دولت در خودروسازی دخالت میکند و بخش خصوصی نقشی در آن ندارد، پس آنچه در این وضعیت مشاهده میکنیم نتیجه مدیریت دولتی است که نتيجه ای جز سرکوب قیمتی، قیمتگذاری دستوری برای پایین نگه داشتن تورم و دو برابر شدن خودرو در بازار ندارد!
▪️كيفيت پایين خودروهای صفر داخلي همواره گلايه بِحق مردم را در پي دارد
اما صنعت قطعهسازی منتقداني نيز دارد… به طوری که يك فعال بازارخودرو گفت: کارخانههای خودروسازی کشور نه تنها باعث رونق شرکتهای قطعهساز نشدهاند بلکه در عمل اکنون بسياري از آنها ورشکسته و تعطيل هستند و کارکنان آنها بيكار شدهاند.
علي خسرواني افزود: اگر پای صحبت قطعهسازان حقيقي بنشينيد متوجه مي شويد که چگونه چند شرکت وابسته و دارای رانت، تامين قطعات را به طور انحصاری و بدون انجام تشريفات قانوني و واقعي در اختيار گرفتهاند و عملاً به عنوان واسطه، همان سفارشات را با قيمت بسيار پايين تر از قطعهسازان خرد مطالبه ميکنند.
وی اضافه کرد: بدانيد که يكي از عوامل ورشكستگي صنعت خودرو كشور، همين چند شرکت به ظاهر قطعهساز ولي در واقع دلال و رابط ميان قطعهسازان و کارخانه های خودروسازی هستند!
در بسياري از تصادفات ديده ميشود که خودروهای داخلي از كيفيت خوبي برخوردار نبوده و به کلي از بين مي روند لذا كيفيت پایين خودروهاي صفر کيلومتر، مسئله ای است که گلايه بِحق مردم را در پي داشته است.
كيفيت پایيين خودروهای داخلي نه تنها صدای مردم، بلکه صدای نمايندگان مجلس را هم در آورده است به طوری که نقدعلي عضو كميسيون قضایی و حقوقي مجلس سوال کرده است: چرا خودروسازان با وجود اين كه حمايت های زيادي از آنها به عمل آمده است اما همچنان خودرهاي بي كيفيت توليد مي کنند؟!
در حقيقت، آنطور که نمايندگان مجلس ميگويند انحصار در بازارخودرو زمينه ساز بروز اين مشکلات شده است؛ به نحوی که سياهكلي عضو كميسيون صنايع مجلس معتقد است از آنجایی که رقابتي در بازارخودرو وجود ندارد و اين بار بازار حالت انحصاری به خود گرفته و در اختيار دو خودروساز است ديگر توجهی به افزايش كيفيت ندارند!
حدود يك هفته پس از صحبت های رهبر انقلاب که در مورد انتقاد از كيفيت خودروهای داخلي بود كميسيون صنايع و معادن مجلس از تصويب واردات ۵۰ هزار خودرو در كميسيون تلفيق برای پُر کردن بخشي از تقاضای بازار خبر داد به طوری که علي جدی گفت: با اين واردات، فضا تا حدی ميشکند و باعث ميشود خودروسازان هم به خود آمده و در مورد كيفيت محصولات خود اقداماتي انجام دهند!
▪️مجموعه فرمان برخي خودروهای پرتيراژ داخلي از مواد اوليه ضايعاتي است!
يك کارشناس صنعت خودرو درباره توليد خودروهایی با سطح كيفي تکستاره از سوی شرکتهای داخلي اظهار کرد که يكي از دلايل پایين بودن كيفيت برخي خودروهای داخلي رانت و زد و بند بين برخي خودروسازان و قطعهسازان است!
ابوالفضل خلخالي با اشاره به اينكه ارزيابي کيفيت خودروهای داخلي نشان مي دهد که خودروسازان داخلي سالهاست که برخي محصولاتشان را در پایين ترين سطح كيفيت توليد ميکنند و ارتقایی در كيفيت اين محصولات صورت نگرفته است افزود: متاسفانه به دليل بي كيفيت بودن برخي خودروهای داخلي شاهد اتفاقات و سوانح دلخراش در تصادفات هستيم.
وی با بيان اينكه يكي از دلايل بي كيفيت بودن برخي خودروهاي داخلي رانتها و زد و بندهای پشت پرده است اضافه کرد: در برخي موارد شاهد هستيم که برخي قطعهسازان بزرگ داخلي از مواد اوليه ضايعاتي و بي كيفيت برای توليد قطعات خودرو استفاده ميکنند که نمونه آن توليد مجموعه فرمان برخي خودروهای پرتيراژ داخلي با استفاده از مواد اوليه ضايعاتي است.
خلخالي يادآور شد: در اين زمينه در يك مورد خاص ديده شده که در تصادفات شديد يك خودروی پرتيراژ داخلي، قربيلك فرمان خودرو ازجا کنده شده و باعث بروز سوانح دلخراش شده است که جبران آنها به هيچ وجه ممکن نيست!
وی افزود: برخلاف برخي گفتهها مبني بر مشکل کمبود سرمايه در صنعت قطعهسازی، دليل توليد قطعات بي كيفيت از سوی برخي قطعهسازان بزرگ داخلي کمبود منابع مالي نيست، به گونهای که شاهديم برخي قطعهسازان بزرگ حتي نسبت به خريد شرکت های بزرگ خودروسازی نيز اقدام کردهاند و از نظر منابع مالي مشکلي ندارند، بلکه مشکل در زد و بند ورانت بين برخي خودرو سازان و قطعهسازان است.
خلخالي خاطرنشان کرد: انحصاری بودن بازار خودرو و تعيين قيمت دستوري اين محصولات باعث شده که خودروسازان انگيزه اي براي افزايش كيفيت محصولات خود نداشته باشند.