درصدد احیای گذشته آذربایجان شرقی در حوزه کسب و کار هستیم

استاندار آذربایجان شرقی، با بیان این‌که درصدد احیای گذشته استان در حوزه کسب و کار هستیم، گفت: این استان سابقه تاریخی درخشانی در تولید و تجارت داشته است.

به گزارش عصرآزادی آنلاین، عابدین خرّم، روز پنجشنبه 26 آبان ماه، در بیست و ششمین همایش توسعه صادرات غیرنفتی در تبریز گفت: امسال نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۳۰ درصدی در حوزه صادرات غیر نفتی بوده ایم، اما تلاش ما به این میزان محدود نمی‌شود و نگاه ما به جمعیت ۷۰۰ میلیونی کشورهای منطقه است؛ به طوری که در حال حاضر به ۹۰ کشور جهان صادرات داریم.

وی اضافه کرد: مسئله بسته شدن چاه‌های نفتی با اتکا بر صادرات و تولید غیرنفتی و از سویی نیز قوی شدن ملت و دولت ایران دو مسئله راهبردی برای پیشبرد سیاست‌های اقتصادی کشور هستند که مقام معظم رهبری نیز تاکید ویژه‌ای بر این دو موضوع دارند.

وی فعالسازی و تقویت حوزه اقتصادی را مهمترین شاخص توسعه عنوان کرد و گفت: در صورت تقویت حوزه اقتصادی استان، شاهد رشد و پویایی سایر بخش‌های کشور نیز خواهیم شد.

استاندار آذربایجان شرقی در ارتباط با نگاه جدید دولت سیزدهم با عنوان “دیپلماسی متوازن”، گفت: در این دیدگاه، نگاه ما به اروپا و نگاه اروپا به ما نباید به گونه‌ای باشد که ما به دنبال آن‌ها برویم، بلکه باید با کشورهایی بیشتر در ارتباط باشیم که چندان توجهی به مسائل تحریم‌ها ندارند که در این زمینه در طی یکسال گذشته، ۲۲ دیدار کاری با نمایندگان اقتصادی کشورهای همسایه در استان داشته و به تقویت روابط صادراتی طرفین تاکید شده است.

به گفته وی، آذربایجان شرقی در حوزه تولید قطعات خودرو، کیف و کفش، صنایع غذایی، شیرینی و شکلات و فرش حرفی برای گفتن دارد؛ از این رو تکمیل زنجیره تولید و صادرات که یکی از ضروریات رشد و توسعه اقتصادی کشور است را باید عملیاتی کنیم تا این صنایع را دوباره به جایگاه قبلی خود بازگردانیم.

استاندار آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به آسیب جدی به حوزه صادرات فرش تبریز، تلاش می‌کنیم تا برند فرش تبریز را به عنوان سکه رایج از لحاظ صادراتی مجددا احیا کنیم.

وی با اشاره اینکه در سال گذشته پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی در سطح استان تولید شده است، ادامه داد: پیش بینی می‌شود این میزان در سال بعد به هشت میلیون تن برسد.

خرّم، پراکندگی در حوزه شرکت های دانش بنیان را یکی از آفت های این حوزه دانست و گفت: ما در تلاش هستیم تا با ایجاد شهرک‌های صنعتی- تجاری در مرزهای مشترک با کشورهای همسایه هم آذربایجان شرقی را به عنوان هاب صادراتی معرفی کنیم و هم نیروهای انسانی فعال در شرکت های دانش بنیان را وارد بازارهای جهانی کنیم.

وی با انتقاد از اینکه ارزش افزوده استان در حوزه معادن کمتر از پنج درصد است، تاکید کرد: در استانی که بالاترین ذخایر معدنی کشور را دارد، این امر قابل قبول نیست.

 خرّم بر سرمایه گذاری ویژه در حوزه مس از جمله برای استفاده در صنایع پایین دستی و کاتد برای صادرات تاکید کرد.

منبع/ ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.