اهمیت حضور تراکتورسازان تبریز در حوزه کشاورزی کشورهای آفریقایی از نگاه "عصرآزادی"

سلام تراکتور آذربایجان به آفریقا Hujambo Afrika

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

چندی پیش بود که پس از یک دهه غفلت، ایران از مزایای ارتباط تجاری با قاره آفریقا برخوردار شد و رئیس دولت سیزدهم به سه کشور کنیا، اوگاندا و زیمبابوه سفر کرد تا شاهد توسعه تجاری ایران با این کشورها باشیم.

تولید در گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع سنگین و مادر کشور با بیش از نیم قرن قدمت در حالی صورت می گیرد که پویایی آن علاوه بر رفع نیازهای حوزه راهبردی کشاورزی، تجلی توانمندی صنعتگران آذربایجانی در رقابت با شرکت های معتبر تراکتورسازی جهان از قبیل مسی فرگوسن انگلستان است.

در واقع، درخواست احداث شعبات گروه صنعتی تراکتورسازی در کشورهای دیگر نشانه جایگاه آن در بازار جهانی تراکتور تبریز است که ریشه در تلاش های دهه های گذشته برای صدور دانش فنی ساخت تراکتور یا ایجاد خط تولید آن در کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقا دارد.

به اعتقاد کارشناسان حوزه کشاورزی، هر گونه حمایت از گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز در مقابل رقبای خارجی، علاوه بر برجسته سازی صنعت داخلی در بازارهای جهانی، می تواند به نوسازی ناوگان تراکتور کشور به عنوان موتور محرکه بخش کشاورزی منجر گردد که همانا اخیراً از آن به عنوان دیپلماسی تراکتوری در قاره های مختلف یاد می شود و حضور تراختورهای سُرخ رنگ در قاره سیاه یک عرض اندام برای صنعت آذربایجان است و باید به زبان سواحیلی اکثریت مردمان آفریقا سلام کرد؛ Hujambo Afrika

▪️حضور اول

گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز این روزها سردمدار و سفیر صنعت ایران قلمداد می‌شود که در تازه‌ ترین موفقیت، محصولات خود را راهی بازارهای قاره آفریقا خواهد کرد.

تراکتورسازی تبریز با ۱۲ شرکت اقماری شامل ۸ شرکت در تبریز، ۲ شرکت در خارج از آذربایجان شرقی و ۲ شرکت در بیرون از مرزهای کشور، بزرگترین تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی و تراکتور از ۳۵ تا ۱۵۰ اسب بخار در کشور است.

این گروه صنعتی ۹۹ درصد نیاز کشاورزان کشور به تراکتور را تامین کرده و در سال گذشته نیز بیش از ۴۴ میلیون دلار ارزآوری از محل صادرات انواع تراکتور، موتور و قطعات ریخته برای کشور داشته است.

تراکتورسازان از حدود ۷ ماه قبل با صادرات ۱۰۰ دستگاه تراکتور به ونزوئلا، فعالیت خود را در این کشور از سر گرفت و با سفر رئیس جمهور در خرداد ماه امسال به ونزوئلا، برنامه‌ریزی برای تولید و صادرات انواع محصولات این شرکت در این نقطه از جهان انجام شد.

همزمان با سفر رئیس دولت سیزدهم به سه کشور آفریقایی کنیا، اوگاندا و زیمباوه، هیاتی از گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز برای انجام مذاکرات و طی مراحل لازم برای امضای تفاهنامه ای بین روسای جمهور ایران و این کشورها به منظور انجام تبادلات صنعتی و اقتصادی در حوزه صنعت تراکتور در کشور زیمباوه حضور یافتند.

طرف های آفریقایی اغلب تاکید بر انتقال تکنولوژی و راه اندازی خط تولید داشتند که مدیران گروه صنعتی تراکتورسازی تبریز آمادگی کامل برای تحقق این امر را اعلام کردند اما محقق شدن این مهم به همراهی طرف آفریقایی و انجام سرمایه گذاری‌های لازم منوط است.

نباید فراموش کرد که قاره آفریقا دارای ظرفیت های مختلفی در حوزه کشاورزی است که می توان در این قاره وارد شده و کشت فراسرزمینی را در دستور کار قرار داد زیرا کشورهای آفریقایی به دلیل بارندگی های فراوان و زمین های حاصلخیز دارای ظرفیت بسیار بالایی در حوزه کشاورزی و استفاده از تراکتورهای تبریز هستند.

▪️حضور دوم

معاون توسعه منابع انسانی گروه صنعتی تراکتورسازی معتقد است گروه صنعتی تراکتورسازی با برخورداری از مجموعه شرکت‌های مختلف زیرمجموعه، قادر است تا با تامین مواد اولیه، ۱۷ الی ۱۸ نوع تراکتور را تولید کند.

نادر بهلولی گفت: این گروه قابلیت و توانمندی دارد تا قطعات ریخته گری، آهنگری، انواع موتور و قطعات موردنیاز را تامین و پس از تولید انواع تراکتورها، آن‌ها را به نقاط مختلف دنیا صادر کند.

وی افزود: مجموعه گروه صنعتی تراکتورسازی، بیش از ۱۷ نوع تراکتور بین ۴۵ تا ۱۵۰ اسب بخار مخصوص انواع زمین‌های کشاورزی و از کاشت تا برداشت را به همراه دنباله بندها تولید می‌کند.

بهلولی از آمادگی این گروه برای فروش انواع تراکتور، ارسال دانش فنی و انواع آموزش‌ها برای توانمندی شرکای تجاری، پوشش و تامین انواع قطعات و خدمات پس از فروش خبر داد و اضافه کرد: می‌توان در کنار انتقال دانش حتی دستاوردهای کشورمان را نیز به این کشور صادر کرده و در کنار کسب درآمد در توسعه کشورها هم سهمی داشت.

وی خاطرنشان کرد: تراکتورهای تولیدی این مجموعه از لحاظ کیفیت و قیمت، قابل رقابت با کشورهای منطقه و دنیا را دارد و اگر استانداردهای شریک تجاری مشخص و منابع مالی برای ما معرفی شود، امکان صادرات و ایجاد خط مونتاژ تراکتور در کشور گینه وجود دارد.

بهلولی با اشاره به مرکز جوار کارگاهی گروه صنعتی تراکتورسازی یادآور شد: برنامه آموزشی ما در این کارگاه شامل زنجیره تامین از تامین کننده تا کشاورزان و تعمیرکاران بوده و حتی اکنون نیز نزدیک به ۱۲ نفر از تعمیرکاران کشورمان در حال دریافت انواع آموزش‌های مربوط به تراکتور در این مرکز هستند.

▪️حضور آخر

تراکتور یکی از ضروری‌ترین و گران‌ترین ماشین‌ آلات ضروری کشاورزی است که در مرحله کاشت، داشت و برداشت استفاده می‌شود؛ با توجه به اینکه واردات تراکتور در سال‌های اخیر تقریباً در حد صفر و شاید کمتر از یک درصد، آن هم در موارد خاص است لذا حوزه کشاورزی کشور وابسته به کارخانه تراکتورسازی تبریز است.

مطمئناً عواید ارزی حاصل از به وجود آمدن مراودت اقتصادی بین ایران و کشورهای آفریقایی بخصوص در حوزه صنعت تراکتورسازان تبریز که امروز از آن به عنوان سفیر صنعت ایران یاد می شود برای کشور و منطقه آذربایجان قابل توجه خواهد بود.

واقعیت این است که سالانه حدود ۱۵ هزار تراکتور در تراکتورسازی تبریز تولید می‌شود در حالی که ۲۵ هزار تراکتور در کشور موردنیاز است که نزدیک ۷۰ درصد تراکتور موردنیاز کشور از طریق این شرکت در تبریز تامین می‌شود.

تراکتورسازی تبریز تاثیر فراوانی در تامین نیاز کشاورزان کشور دارد زیرا رقیبی برای تراکتورسازی تبریز در داخل کشور وجود ندارد و امکان واردات هم در شرایط تحریمی فعلی ممکن نیست لذا از بین ۵۸۵ هزار تراکتور و ۱۸ هزار دستگاه کمباین که در سطح کشور وجود دارد  ۸۰ درصد آنها را تراکتورسازی تبریز تولید و تامین کرده است.

بدین ترتیب می‌توان گفت تراکتورسازی تبریز نقش ویژه‌ای در تامین نیاز کشاورزان به تراکتور دارد و می‌تواند روی بازار آزاد نیز تاثیر ویژه‌ای داشته باشد، هر موقع که شاهد افزایش عرضه تراکتور توسط این کارخانه هستیم قیمت در بازار آزاد کاهش می‌یابد و وقتی عرضه تراکتور به کشاورزان قطره‌ چکانی انجام می‌شود قیمت آن در بازار آزاد چند ده میلیون تومان گران‌تر می‌شود و صادرات این محصول در بازارهای آفریقا مسئله مهمی است که تراکتورسازان تبریز آن را در پیش گرفته اند تا کشورهای آفریقا هم همگام با کشاورزان ایران، تراکتوری شوند!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.