نشست سالانه هم اندیشی تعامل در پرونده های پزشکی آذربایجان شرقی از نگاه "عصرآزادی"

عدالت و انصاف؛ اصول دفاع از حق مردم و پزشکان

آذربایجان شرقی اولین استانی است که شورای حل اختلاف پزشکی در آن افتتاح شد تا با تقویت این مجموعه، بررسی پرونده های پزشکی به سهولت انجام گیرد

عصرآزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

در راستای تعامل هرچه بیشتر درباره حل و فصل پرونده های پزشکی، جلسه سالانه ۱۴۰۲ دادیاران و اعضای هیئت های انتظامی سازمان نظام پزشکی تبریز با رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی و برخی از قضات این مجموعه برگزار شد.
در این نشست ویژه که روز ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲ در محل سازمان نظام پزشکی تبریز برگزار شد دادیاران، اعضای هیئت های بدوی و تجدیدنظر انتظامی، اعضای سازمان نظام پزشکی تبریز و برخی قضات دادگستری آذربایجان شرقی حضور داشتند و به مناسبت درگذشت شادروان دکتر اسرافیل بالایی از سوابق و زحمات علمی و پزشکی وی به نیکی یاد شد.
در این نشست، دکتر علیرضا صادقپور رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز، موسی خلیل اللهی رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی، دکتر مهرداد ستاره مدیرکل پزشکی قانونی استان، دکتر فریدون اشرفیان دادستان و معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی و دکتر سیدمهدی حقدوست رئیس هیئت بدوی سازمان، پیشنهادات و مشکلات خود در رابطه با پرونده های پزشکی را بیان کرده و در پایان نشست، از دادیاران و همکارانی که به عنوان کارشناس به داوری پرونده های پزشکی پرداخته اند تجلیل و قدردانی به عمل آمد…

اصل اول

رئیس سازمان نظام پزشکی تبریز و رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی استان آذربایجان شرقی در ابتدای این جلسه هم اندیشی از زحمات ریاست و قضات مجموعه دادگستری استان در رابطه با تشکیل شعبات خاص رسیدگی به شکایات پزشکی تقدیر و تشکر کرد.
علیرضا صادقپور مراتب سپاس هیئت مدیره نظام پزشکی از دادیاران و کارشناسان پزشکی استان که بدون هیچگونه چشمداشت مالی و با سرعت و دقت وصف ناپذیر به رسیدگی پرونده ها می پردازند را اعلام نمود.
وی در مورد تشکیل و توسعه شورای حل اختلاف پزشکی مستقر در سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: این امر موجب تسهیل در رسیدگی به امور مربوطه و رضایت مردم و پزشکان خواهد شد.
صادقپور در پایان اظهارات خود، تهیه تجهیزات و دستگاه های بیمارستانی را نیازمند بودجه دانست و افزود: مسئولان فنی وظیفه خطیری در بیمارستان ها دارند و ضرورت دارد تا مشکلات آنها هم مورد بررسی قرار گیرد.

اصل دوم

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی نقش پزشکان در تامین و تضمین سلامت جسم و روان انسانها را بسیار حیاتی و بی بدیل خواند و گفت: شاید روزانه هزارارن نفر با اقدامات و مداوای شما عزیزان و همکارانتان به زندگی خود ادامه می دهند که همانا توفیق حیات و بازگشت به کانون خانواده می تواند در پیشگیری از آسیب های اجتماعی به صورت غیرمستقیم نقش ایفا نمایند.
موسی خلیل اللهی با اشاره به اینکه پزشکان باید در امیدواری به بیماران دقت کنند افزود: زیرا حرکت ها و رفتارهای پزشکان در رویارویی با بیماران بسیار حائز اهمیت بوده و نباید تاثیر گفتار پزشک در کالبد و روان بیمار را نادیده گرفت.
وی با ذکر این نکته که پزشکان به عنوان معتمدین بیماران، همواره باید مورد تکریم اجتماعی قرار گیرند تاکید کرد: در مواقع نیاز به هر دلیل ممکن، لازم است تا به شکل محترمانه با پزشکان رفتار شود و آذربایجان شرقی اولین استانی بود که شورای حل اختلاف پزشکی را افتتاح کرد تا با تقویت این مجموعه، بررسی مشکلات و پرونده های مرتبط با جامعه پزشکی به سهولت انجام گیرد.

اصل سوم

دادستان و معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی تبریز نیز در این جلسه سالیانه، آماری از میزان پرونده های شکایات از عملکرد پزشکان و نحوه رسیدگی به آنها را اعلام کرده و از اعتماد سیستم قضایی به مجموعه نظام پزشکی در جهت ارجاع اکثر پرونده های پزشکی به نظام پزشکی تشکر نمود و مقرر گردید پرونده ها همچون گذشته با دقت و سرعت لازم رسیدگی و اعلام نظر شود.
فریدون اشرفیان افزود: نظام پزشکی مدافع حقوق مردم و پزشکان به صورت مساوی می باشد و آمار نیز بیانگر رعایت عدالت و انصاف در اینگونه رسیدگی هاست.
وی اضافه کرد: طبق آمار ارائه شده در نظام پزشکی، حدود ۴۵ الی ۵۰ درصد پرونده ها منجر به صدور رای قصور پزشکی شده اند و علاوه بر رای انتظامی که شامل تذکر شفاهی و کتبی و یا محرومیت از طبابت در مراحل بعدی است لذا میزان قصور و خسارت مشخص به مراجع قضایی و بیمه اعلام نظر شده و خسارت به زیان دیده پرداخت می گردد.
به گفته اشرفیان، با مساعدت دادگستری آذربایجان شرقی، شورای حل اختلاف پزشکی در سازمان نظام پزشکی تشکیل گردیده تا در مرحله اول با توجه به غیرعمدی بودن پرونده های شکایت پزشکی، در حد امکان صلح و سازش بین طرفین صورت گیرد.

اصل چهارم

در بخش دیگری از این نشست سالانه، مهرداد ستاره مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مردم باید احساس کنند که سیستم قضایی برای احقاق حق آنها تلاش می کند تاکید کرد: درباره مدیران فنی مراکز درمانی آماده برگزاری دوره های آموزشی جهت آشنایی با حساسیت این حرفه هستیم.
گزارش خبرنگار “عصرآزادی” حاکی از آن است که در این جلسه هم اندیشی علاوه بر نخبگان و جراحان پرافتخار حوزه پزشکی آذربایجان، مهدی حق دوست معاون پشتیبانی و یاشار امامی معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی تبریز نیز حضور داشتند و در خاتمه از سعید پناهی به عنوان پیشکسوت و رئیس ادوار سابق سازمان نظام پزشکی تبریز به پاس ۲۹ سال تلاش و ریاست این مجموعه تجلیل و قدردانی به عمل آمد.

اصل پنجم

شایان ذکر است “نظام پزشکی” بزرگترین و قدیمی ترین NGO کشور است که علاوه بر رسیدگی به امور صنفی پزشکان، طبق قانون یکی از وظایف آن، رسیدگی به شکایات مردم از نحوه عملکرد پزشکان است.
اعضای نظام پزشکی علیرغم اینکه منتخب جامعه پزشکی هستند اما در موارد شکایات، علاوه بر حفظ حرمت جامعه پزشکی، مدافع حق و حقوق مردم نیز هستند و با دقت نظر و بدون رفتار جانبدارانه در جهت احقاق حق، پرونده ها را رسیدگی می‌ نمایند.
در این راستا ابتدا با مراجعه شاکی به دادسرا پرونده تشکیل شده و مشابه سیستم قضایی و دادگستری، پرونده توسط دادیاران پزشک مربوطه به رشته مورد شکایت بررسی و کارشناسی شده و در صورت وجود مورد احتمالی قصور پزشکی با کیفرخواست به هیات بدوی انتظامی در نظام پزشکی ارجاع می گردد و درصورت عدم وجود قصور، قرار منع تعقیب صادر می گردد.
هیات بدوی مشابه دادگاه‌ های دادگستری با دعوت شاکی و پزشک مربوطه پس از بررسی های کارشناسی، با حضور یکی از قضات عالی رتبه دادگستری و نماینده پزشکی قانونی و تعدادی از پزشکان با تجربه و خوشنام عضو هیات، اعلام رای در مورد قصور یا عدم قصور و میزان آن می‌ نماید.
در صورت اعتراض شاکی یا پزشک به این آرا در مهلت مقرر، پرونده به هیات تجدیدنظر انتظامی نظام پزشکی ارجاع می‌ شود، هیات تجدیدنظر که آنهم با حضور یکی از قضات عالیرتبه و مدیرکل پزشکی قانونی تعداد دیگری از پزشکان باتجربه و متخصص امور می باشد با بررسی کارشناسی مجدد اعلام نظر و رای می‌ نماید و در صورت اعتراض طرفین به این آرا، طبق قانون پرونده می‌ تواند در هیات عالی مستقر در تهران رسیدگی گردد لذا با توجه به موارد فوق، به دلیل اهمیت جان و سلامتی مردم، پرونده های شکایت پزشکی با دقت و وسواس زیادی در نظام پزشکی انجام می‌ گیرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.