برای اولین بار در درمانگاه ایلخچی انجام می گیرد؛

درمان بانوان سالمند با شعر و ادب

با حمایت مسئولان شهرستان، دغدغه های سالمندان ایلخچی مرتفع می گردد
عصرآزادی/ سرویس فرهنگی: وقتی سنی از انسان می گذرد در خانه خود بدون فعالیت تنها مانده و افسردگی، از کار افتادگی، استرس، تنهایی و غیره به سراغش می آید و آن وقت است که نیاز به مراقبت های ویژه پیدا می کند.
در حقیقت، اگر کسی در کنارش نباشد آرام آرام به بیماری‌ هایی همچون اعصاب و روان، قلب و عروق، پوکی استخوان و آلزایمر مبتلا می شود که گاهاً حتی پزشکان هم از درمان آنها عاجز می مانند و در این جاست که شعار “پیشگیری بهتر از درمان” معنی می یابد.
به همین خاطر و برای اولین بار، تعدادی از بانوان جوان و دلسوز شهر ایلخچی در استان آذربایجان شرقی به مدیریت “شیوا باستانی” به صورت خودجوش، جهت رهایی اینگونه افراد از هیولای تنهایی و داشتن یک خانواده و جامعه سالم و با نشاط، اقدامات جالب توجهی را آغاز کرده اند.
آنها با هدف “طبیب خود باشیم” دست به ابتکار زده و با همکاری دکتر فهیما – رئیس مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی افشاری ایلخچی و کادر زحمتکش آن –  دو اتاق ساختمان قدیمی این مرکز را در اختیار متولیان این امر قرار داده و با راه اندازی کانون دوستدار شهروند ارشد ایلخچی، افراد سالخورده این منطقه را که تعدادشان به ۱۰۰ نفر رسیده، دور هم جمع کرده و برای رهایی از تنهایی و بیماری، افسردگی، آلزایمر و غیره آنها را با اجرای برنامه های متنوع شعرخوانی، قصه های قدیمی، چیستان، ورزش، قرآن خوانی و غیره درمان می کنند.
شهروندان تنها و سالخورده ایلخچی نیز در کنار زندگی روزمره شخصی خود، با شرکت در اینگونه کلاس‌ها و با بهره جویی از برنامه‌ های این کانون، وضعیت آرامش روحی و روانی و سلامتی مجدد خود را به دست آورده و این موفقیت ارزشمند، تاثیرات چشمگیری در دیگر افراد سالمند برای پیوستن به این تشکل، ایجاد نموده و باعث افزایش تعداد آنها گردیده است.
امروزه علیرغم پیشرفت های چشمگیر و بعضاً خیره کننده و قابل تحسین این طیف از بانوان، دیگر مشکلاتی از جمله  فضای بسیار تنگ این مرکز و برای تداوم و توسعه فعالیت فرهنگی اجتماعی، تامین هزینه های جانبی این کانون و هزینه‌های تهیه تشک ورزشی و غیره از جیب این بانوان، تلاش آنها را محدود کرده است.
در واقع، به رغم این حرکت بسیار جالب توجه اما، تاکنون هیچ ارگانی به جز مسئولان این مرکز، از این تشکل حمایت نکرده و همچنان این افراد سالخورده از مشکلات فعلی رنج می برند که نیاز دارد مسئولان شهرستانی و شهری به ویژه فرماندار، بخشدار و اعضای شورای شهر ایلخچی به خاطر ارج نهادن به این همت والا و ارزشمند بانوان، توجه بیشتری به عمل آورند.
بدیهی است با حمایت های مسئولان امر در تامین محل مناسب مثل سالن های ورزشی شهر برای تداوم فعالیت های ورزشی و همچنین در اختیار گذاشتن بخشی از سالن چند منظوره آموزش و پرورش برای ادامه فعالیت‌های فرهنگی، ادبی بخشی از دغدغه‌ های سالمندان عزیز را به سادگی برطرف کرده و یک محیط سالم و با نشاط را به آنها هدیه نمایند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.