سخنگوی سازمان انتقال خون با بیان اینکه از زمان تاسیس سازمان انتقال خون تا پایان اردیبهشت ماه امسال، میزان خون اهدایی در کشور از مرز ۵۲ میلیون واحد گذشت، گفت: عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده‌های آن در کشور به گونه‌ای است که کیفیت خون‌های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دورافتاده‌ترین نقاط کشور ندارد.

پایانِ خون‌فروشی

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر بشیر حاجی بیگی، گفت: سازمان انتقال خون ایران طی چهار دهه پس از انقلاب اسلامی و با گذشت بیش از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس در نهم مرداد ماه سال ۱۳۵۳ گام‌های توسعه بالندگی و رشد را طی کرده است و هر تهدیدی را به فرصتی برای توسعه بدل کرده است؛ به طوری که طی این سال ها توانسته جایگاه خود را در بین کشورهای منطقه و دنیا و در سازمان جهانی بهداشت ارتقا بخشد.

پایان خون‌فروشی

وی افزود: سازمان انتقال خون ایران با تکاپوی بی وفقه علمی و فرهنگی توانسته است خون فروشی را که از پیش از تاسیس این سازمان در سال ۱۳۵۳ رواج داشت به اهدای خون جایگزین و سپس به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه و بدون چشمداشت و با اهداف انسان دوستانه و ایثارگرانه بدل کند. به طوری که در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) اهدای خون در کشور به صورت ۱۰۰ داوطلبانه اعلام شد.

شاخص اهدای خون مستمر در کشور به  ۶۰ درصد رسید 

حاجی بیگی ادامه داد: در حال حاضر با ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم و فرهنگ سازی در زمینه اهدای خون داوطلبانه،  شناساندن اهمیت رفتارهای پرخطر به جامعه و تلاش در جهت ارتقای رضایت مندی اهدا کنندگان، جامعه اهداکنندگان خون در حال تبدیل شدن به جامعه اهداکنندگان آگاه و مستمر است. باید توجه کرد که در سال ۱۳۹۸ شاخص اهدای خون مستمر به نزدیک ۶۰ درصد رسیده است. باید توجه کرد که شاخص اهدای خون مستمر به عنوان یکی از شاخص‌های ارتقای مراکز انتقال خون در دنیا محسوب می‌شود. حتی در بعضی از استان‌های کشور مانند سمنان این شاخص به ۸۰ درصد نیز می‌رسد.

گذر از اهدای خون هیجانی

وی با بیان اینکه امروز با نهادینه شدن فرهنگ اهدای خون و آگاهی بخش به جامعه خصوصا اهداکنندگان خون، سازمان انتقال خون ایران توانسته اهدای خون هیجانی را به سمت اهدای خون آگاهانه و مسوولانه به جهت افزایش ضریب امنیت خون سوق دهد، گفت: در عین حال راه‌اندازی مراکز جامع اهدای خون برای به دست آوردن خون و فرآورده‌های آن نظیر پلاکت و پلاسما به طور مستقیم از اهداکنندگان و تکریم مناسب و در شان اهداکنندگان خون در تمامی استان‌های کشور از دستاوردهای مهم این سازمان است؛ به طوری که در تمامی استان‌های کشور می‌توان پلاکت را به صورت پلاکت فرزیس از اهداکنندگان تهیه کرد. در عین حال اکنون بعد از گذشت ۴۵ سال از زمان تاسیس سازمان انتقال خون ایران، این سازمان روز به روز در تامین خون و فرآورده‌های آن برای بیماران به خصوص بیماران خاص کیفیت محصولات و فرآورده‌ها را افزایش داده است. استفاده از روش‌های غربالگری دقیق و پیشرفته جهت شناسایی عوامل عفونی مانند هپاتیت بی، هپاتیت سی و اچ ای وی،  استفاده از خون اشعه دیده و گلبول قرمز شسته شده و استفاده از کیسه‌های کم لکوسیت برای بیماران خاص که توان استفاده از خون کامل را ندارند،  از جمله دستاوردهای سازمان انتقال خون ایران محسوب می‌شود.

ریسک نزدیک به صفر خون ایرانیان

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران اظهار کرد: در حال حاضر سلامت خون‌های اهدایی در کشور با انجام اقداماتی مانند غربالگری اهداکنندگان خون بار اولی،   اجرای طرح واکسیناسیون اهداکنندگان مستمر بر علیه هپاتیت بی و افزایش کیفیت تست‌های غربالگری و شیوه‌های نوین آزمایشگاهی به ریسک صفر اهدای خون نزدیک شده است و براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سلامت خون ایران همپای کشورهای اروپایی و بالاتر از آمریکا است.

عبور اهدای خون ایرانیان از مرز ۵۲ میلیون واحد خون بعد از ۴۶ سال

وی تاکید کرد: اکنون با گذشت ۴۵ سال از تاسیس سازمان انتقال خون میزان خون اهدایی در کشور تا پایان اردیبهشت ماه سال ۹۹ از مرز ۵۲ میلیون واحد گذشته است. ایران در حال حاضر از نظر شیوع پایین عفونت‌ها در میان اهداکنندگان خون در کشورهای مدیترانه شرقی رتبه نخست را به خود اختصاص داده است. همچنین کشورمان در حوزه تامین پلاسما برای تولید داروهای مشتق از پلاسما شامل آلبومین، فاکتور هشت، فاکتور ۹ انعقادی، IVIG، اقدام می‌کند.

حاجی‌بیگی ادامه داد: آمار اهدای خون در بدو تاسیس سازمان انتقال خون ایران در سال ۱۳۵۳، نزدیک به ۱۲ هزار و ۳۵۴ واحد بوده است. درحالی که این آمار در پایان سال ۱۳۹۸ به دو میلیون و ۴۰۶ واحد افزایش یافته است. باید توجه کرد که به رسمیت شناخته شدن ایران به عنوان مرکز همکار سازمان بهداشت جهانی در زمینه آموزش و پژوهش سلامت خون در منطقه مدیترانه شرقی در سال ۱۳۹۲ و تایید دوباره آن در سال ۱۳۹۶ و تمدید این موضوع برای یک دوره چهار ساله دیگر پس از بازرسی سازمان انتقال خون توسط بازرسان سازمان بهداشت جهانی از موفقیت‌های بزرگ انتقال خون کشور محسوب می‌شود. در حال حاضر ایران در تدوین برنامه راهبردی انتقال خون کشورهای منطقه مدیترانه شرقی همکار سازمان بهداشت جهانی است.

تبدیل ۹۷ درصد خون‌های اهدایی به فرآورده‌های خونی در ایران 

وی همچنین گفت: بیش از ۸۵ درصد از خون‌های کامل اهدایی در سطح جهان تبدیل به فرآورده‌های خونی می‌شوند. در حالی که این نرخ در کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی ۶۵ درصد است، اما ایران با تبدیل بیش از ۹۷ درصد خون‌های اهدایی مردم به فرآورده‌های خونی در رده کشورهای با درآمد بالا قرار دارند. درحال حاضر بیشترین میزان اهدای خون در منطقه مدیترانه شرقی متعلق به ایران است؛ به طوری که از ۹.۹ میلیون واحد خون اهدایی در این منطقه بیش از دو میلیون اهدای خون در کشور ما انجام می‌شود. همچنین شاخص اهدای خون نسبت به هزار نفر جمعیت در کشور ما ۲۵ در ۱۰۰۰ است؛ در حالی که این عدد در کشورهای عضو منطقه مدیترانه شرقی ۱۴.۹ در ۱۰۰۰ است.

حاجی بیگی گفت: در حالی که امروز هنوز ۷۰ کشور جهان به اهدای خون پولی و جایگزین وابسته هستند، ایران از سال ۲۰۰۷ به اهدای خون ۱۰۰ درصد داوطلبانه دست یافته و اولین کشور در منطقه بوده که این دستاورد را داشته است. باید توجه کرد که امروز با گسترش فعالیت شبکه ملی خون رسانی کشور، توزیع عادلانه خون سالم و فرآورده‌های آن، دستاورد بزرگی است. به طوری که نیاز مبرهن به تامین خون در هر جای کشور  به آسانی قابل رفع شدن است. امروز عدالت در کیفیت و کمیت تامین خون و فرآورده‌های آن را در کشور شاهد هستیم؛ به طوری که کیفیت خون‌های اهدایی در تهران هیچ تفاوتی با دورافتاده‌ترین نقاط کشور ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.