گزارش عصرآزادی از نمایشگاه “متافوند 2020 تبریز” و حساسیت های بی مورد؛ بازار سرپوشیده یا نمایشگاه بین المللی؛ کرونا حضور دارد!

 عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده: صنعت نمایشگاهی یکی از صنایعی است که با شیوع ویروس کرونا با تلاطم و توقف کامل مواجه شده و آینده این صنعت، به‌عنوان یکی از بخش‌های مهم اقتصاد کشور، با شیوع  کرونا و تداوم آن، در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته است.
یکی از اصلی‌ترین مسائلی که در ماه‌های گذشته بحث درباره آن ادامه دارد موضوع چگونگی برگزاری نمایشگاه ها در دوره شیوع ویروس کروناست تا هم فعالان اقتصادی با ضرر و زیان جدی مواجه نشوند و هم پروتکل‌های بهداشتی جهت سلامتی مردم رعایت شود.

▪️برگزاری نمایشگاه ها تنها با رعایت پروتکل های بهداشتی

بر اساس دستور ستاد ملی کرونا که جلسه تخصصی در حوزه بهداشت اماکن وزارت بهداشت تشکیل شد و در چارچوب آن سیاست‌های تعریف شده از سوی شرکت نمایشگاه‌ها برای برگزاری بهداشتی این رویدادها به نمایندگان وزارت بهداشت ارائه شد، لذا پس از طرح این مسئله و تشریح شرایط درنظر گرفته شده، وزارت بهداشت با آن موافقت کرد و دو طرف به یک پروتکل مشترک دست یافتند تا برپایی نمایشگاه ها در قالب رعایت موارد بهداشتی صورت گیرد.

▪️بازگشت دوباره نمایشگاه بین المللی تبریز

با توقف فعالیت مراکز عمومی، تقویم نمایشگاهی نیز با تعطیلی همراه شد تا سالن‌های نمایشگاه بین‌المللی تبریز بدون جنب‌وجوش و در سکوت فرو روند اما بعد از رکود چند ماهه، فعالیت این نمایشگاه از سر گرفته شده و با عنوان اینکه “تمام پروتکل های بهداشتی و تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است” رویدادی دیگر از نمایشگاه های تخصصی برپا گردید که نمایشگاه صنایع فولاد نیز از جمله آنهاست.
هفدهمین نمایشگاه تخصصی صنایع فولاد، معادن، ریخته گری، متالورژی و تجهیزات وابسته موسوم به “ایران متافوند 2020” در تبریز به کار خود پایان داد که از ۹۰ واحد صنعتی در زمینه های تولید فولاد، متالورژی پودر، چدن و فلزات غیر آهنی، خدمات صنعت متالورژی، شکل دهی فلزات، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی وابسته و غیره حضور داشته و تجربیات خود را با متخصصان و خبرگان‌ صنعتی به اشتراک گذاشتند.

▪️بی توجهی به هشدار مسئولان بهداشت و درمان!

برگزاری این رویداد صنعتی آن هم در دوران شیوع ویروس کرونا که بیشتر جنبه تخصصی داشت، باعث به وجود آمدن حرف و حدیث های مختلف در محافل رسانه ای، اجتماعی و درمانی گردید که البته بی ربط هم‌ نبود!
مخالفان برگزاری نمایشگاه های بین المللی در تبریز اعتقاد داشتند که با این اقدام، تعداد کثیری از شهروندان به بهانه بازدید از نمایشگاه گرفتار کروناویروس خواهند شد که برای ابتلای کمتر باید از خیر آن گذشت.
کار به جایی رسید که معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ابراز تاسف از برپایی نمایشگاه‌ها در آذربایجان شرقی از مردم تقاضا کرد در صورت برگزاری هر نمایشگاه، در آن شرکت نکنند.
عباسعلی درستی به صورت آشکار گفت: از هفته‌ها قبل طی مکاتباتی با استانداری آذربایجان شرقی خواهش کرده بودیم تا هیچ نمایشگاهی برگزار نشود، اما بنا به سایر مصلحت‌ها برخی نمایشگاه‌ها برپا شدند و متاسفانه خواهش ما را در این خصوص قبول نکردند.
وی با بیان اینکه شرایط بسیار شکننده است اصافه کرد: از مردم خواهش می‌کنیم تا جایی که می‌توانند از شرکت در تجمعات و مکان‌های شلوغ و پررفت و آمد خودداری کنند.

▪️تداوم برگزاری نمایشگاه برای جلوگیری از زیان مالی

اما در آن سوی میدان، غرفه داران و مدیران واحدهای صنعتی قرار داشتند که به دلیل رزرواسیون غرفه ها طبق تقویم نمایشگاهی، مجبور به حضور در آن شده و خواهان تداوم برگزاری “متافوند ۲۰۲۰ تبریز” شدند.
حتی در نمایشگاه دکوراسیون، جهیزیه و مبلمان نیز که پیش از نمایشگاه فعلی در تبریز برگزار شد تذکرات مراکز بهداشت و درمان موجب تعطیلی زودهنگام آن پیش از موعد مقرر گردید اما به لحاظ متضرر شدن شرکت کنندگان و اعتراض آنها، پس از یک روز مجددا به ادامه فعالیت پرداخت.

▪️حضور در نمایشگاه جهت جذب سازندگان با هدف داخلی سازی

یکی از مدیران واحدهای شرکت کننده در نمایشگاه فولاد به “عصرآزادی” گفت: در راستای توسعه ساخت داخل قطعات مورد نیاز واحد بزرگ صنعتی ما و سایر تولیدی های مرتبط، در این نمایشگاه ۳۴ قطعه جدید جهت جذب سازندگان با هدف داخلی سازی در بازدید عموم قرار گرفت که موثر واقع گردید.
او تاکید کرد که کارشناسان و متخصصان فنی واحد صنعتی متبوع خود در این نمایشگاه اطلاعات بیشتری از قطعات را در اختیار تامین کنندگان و سازندگان قطعات قرار دادند تا پروسه تولید محصولات موردنظر سرعت بیشتری گرفته و از کیفیت قابل قبول برخوردار باشند.
به اعتقاد مدیران نمایشگاهی، در حال حاضر برگزاری هر نمایشگاه نیاز به تایید کامل پروتکل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا دارد که تا حد قابل قبول در نمایشگاه بین المللی تبریز رعایت می گردد.

▪️نمره قبولی نمایشگاهی در راستای رعایت پروتکل های بهداشتی

خبرنگار “عصرآزادی” در بازدید خود از این نمایشگاه مشاهده نمود که “متافوند ۲۰۲۰” تنها در سالن پروین اعتصامی برپا بوده و علیرغم تعداد بازدیدکنندگان اندک، متخصصان و صنعتگران در آن حضور یافته اند و کف سالن ضدعفونی می گردد.
همچنین هنگام ورود به سالن محل نمایشگاه، رعایت پروتکل های بهداشتی شامل ضدعفونی دست ها به همراه ارائه ماسک رایگان صورت گرفته و به دلیل تخصصی بودن نمایشگاه، عموم مردم از پیام های بهداشتی تبعیت نموده و کمتر به این محل مراجعه کردند.

▪️همه با هم برای جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های عمومی

ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که در خطرناک بودن برگزاری رویدادهای نمایشگاه شکی نیست، اما باید بدانیم آیا رفت و آمد پر تردد مردم در بازار سرپوشیده تبریز، اتوبوس های BRT، پاساژ های پر تجمع و امثال آن نیز باید کنترل شود یا خیر؟!
ما نیز موافق پیشگیری از شیوع کروناویروس با تعطیلی رویدادهای نمایشگاهی هستیم اما وقتی سایر مراکز عمومی شهر به راحتی و بدون محدودیت پذیرای خیل عظیمی از جمعیت می باشد حساسیت بر روی یک سالن نمایشگاه سودی نخواهد داشت.
برگزاری نمایشگاه هایی مانند فروش پائیزه و غیره که جنبه بازدید عمومی دارند باید تعطیل شوند وگرنه نمایشگاه های تخصصی که در راستای تسهیل امور صنعتی و اقتصادی آذربایجان شرقی و در مسیر نیل به اهداف جهش تولید هستند به دلیل محدودیت بازدیدکنندگان بلامانع به نظر می رسد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.