دریاچه ای در آذربایجان و نزدیک شدن به پایان دولت با بی سرانجامی وعده ها

 به گزارش عصر آزادی آنلاین با نزدیک شدن به پایان دولت تدبیر و امید که کازگروه نجات ارومیه در آن تشکیل شد و  باشگاه خبرنگاران گزارش انتقادی مختصری از عمل نکردن دولت به وعده هایش در  این خصوص  منتشر نموده است.
رویکرد دولت برای احیای دریاچه‌ای در آذربایجان

دولت برای احیای دزیاچه ارومیه در آذربایجان غربی   بیستم خرداد، ساعت ۱۷ عصر روز دوشنبه سال ۹۲ بود که روحانی در جمع هوادارانش در ورزشگاه شهید آهندوست ارومیه در جواب فریاد هواداران خود مبنی بر این‌ که دریاچه ارومیه احیا باید گردد، اعلام کرد که “من به شما قول می‌دهم اگر بار مسئولیت اجرایی کشور را بر دوش من قرار دادید در اولین روز دولت، حل مشکل دریاچه ارومیه در دستور کار قرار خواهدگرفت”

صحبت از دیروز و امروز نیست، حدود چند سالی است که دغدغه و نگرانی مردم آذربایجان غربی، احیای دریاچه ارومیه است.

رئیس جمهور اولین جلسه هیئت دولت را در مرداد سال ۹۲ با موضوع «دریاچه ارومیه» را برگزار کرد و در آن جلسه، تشکیل «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» مورد تصویب قرار گرفت تا بخشی از نگرانی شهروندان شمال‌ غرب کشور کاسته شود.

در این راستا، «کارگروه نجات دریاچه ارومیه»، با هدف اعمال رویکرد‌های یکپارچه در مدیریت حوضه آبریز دریاچه و ارائه راهکارها، به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور با مسئولیت وزیر نیرو و با حضور وزیران جهاد کشاورزی و کشور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در ۲۵ مهر سال ۹۲ تشکیل شد.

پس از شروع به کار این کارگروه، فعالیت دانشگاه صنعتی شریف همراه با متخصصان و کارشناسان به منظور تدوین برنامه ۱۰ ساله احیای دریاچه ارومیه کلید خورد و تثبیت وضعیت دریاچه در ۲ سال اول هدف‌گذاری شد.

اما «محمد اسماعیل سعیدی»، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر مجلس نهم در اردیبهشت سال ۹۲ بیان کرد که نمایندگان پیگیر احیای دریاچه ارومیه هستند، اما با وجود تذکرات، گام موثری در این خصوص برداشته نمی‌شود و رئیس جمهور در سفر انتخاباتی تنها به گفتن این‌که دریاچه ارومیه را احیاء می‌کنیم، بسنده کرد.

در ادامه، بالاسوبرامانیام مورالی معاون نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل متحد در ۳۱ شهریور سال ۹۲ معتقد بود که عملکرد مثبت دولت روحانی در قبال مسائل زیست محیطی به ویژه بحران دریاچه ارومیه، امید به احیای این دریاچه را افزایش داده است.

 

احیای گذری دریاچه ارومیه!

پس از تشکیل کارگروه برای احیای دریاچه ارومیه و تاکیدات رئیس جمهور بر این مسئله، آمار‌های حمید چیت چیان وزیر نیرو دولت یازدهم در سال ۹۴ نشان می‌دهد که از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۴ شیب نزولی در تراز دریاچه ارومیه دیده می‌شود اما  در سال ۹۳ و ۹۴ سطح تراز دریاچه تثبیت شده است.

سال ۹۵، عیسی کلانتری رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه در ۱۵ آذر بیان کرد که تاکنون ۲۶۱ روز از سال ۹۴، اما هنوز ریالی به این ستاد برای احیا وضعیت دریاچه ارومیه پرداخت نشده است، همچنین از ۱۷۵ پروژه، ۹۰ پروژه دریاچه ارومیه خوابیده و مابقی آن تقریبا نیمه تعطیل هستند، در حالی که ما به این نتیجه رسیده‌ایم که دریاچه ارومیه قابلیت احیاء دارد، اما باید اعتبارات آن فراهم شود.

از سال ۹۲ تا ۹۶، تنها برنامه دولت برای احیای دریاچه ارومیه، تشکیل کارگروهی کوچک بود؛ همچنین  پایگاه اطلاع رسانی دولت هم در ارتباط با کمبود بودجه اختصاصی به پروژه احیای دریاچه ارومیه در ۱۶ اردیبهشت سال ۹۸ اعلام کرد که طی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۷، اعتبارات مور دنیاز برای اجرای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به طور کامل تخصیص پیدا نکرده است

تا اینکه پس از سال‌ها توقف و یکنواختی، علی ربیعی سخنگوی دولت در سال ۹۸ در حاشیه جلسه هیئت دولت خبر داد که ۲۰۰ میلیارد تومان برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص پیدا کرد.

 

عاقبت دریاچه ارومیه با نزدیک شدن به پایان دولت

پایان دولت روحانی نزدیک است، در این راستا، گزارش‌های کارگروه احیای دریاچه ارومیه در ۲۰ خرداد امسال نشان می‌دهد که سطح آب دریاچه ارومیه روند کاهشی داشته است.

عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بر این باور است که دولت بین ۱۲ تا ۱۴ ماه در هفت سال گذشته از برنامه احیای دریاچه ارومیه عقب افتاده، ولی در نهایت در سال ۱۴۰۶ دریاچه ارومیه به طور کامل احیا خواهد شد.

جدی بودن عزم و اراده مسئولان دولت برای نجات دریاچه ارومیه شاید روشن باشد، اما آنچه مهم است اجرای به موقع و استفاده به هنگام از تجربیات متخصصان داخلی و خارجی برای تحقق وعده‌ای خاص است، به همین دلیل انتظار می‌رفت که روحانی حداقل در این ۷ سال برنامه‌ای علاوه بر تشکیل یک کارگروه کوچک در کشور برای خلق دوباره دریاچه ارومیه داشته باشد و برای چنین نعمت بزرگی ارزش و اهمیت بسیار زیادی قائل شود.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.