واکنش‌ها به گزارش فتاح از بازپس‌گیری املاک بنیاد مستضعفان

 عصر آزادی آنلاین، گزارش تلویزیونی پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان درباره املاک و مستغلات این نهاد که در اختیار اشخاص و نهادها قرار دارد، واکنش‌های گسترده ای در فضای رسانه‌ای به دنبال داشته است. کسانی که از آنها نام برده شد در دفاع از خود به این گزارش واکنش نشان دادند و برخی از کارشناسان و ناظران مسائل سیاسی هم این گزارش را خیز فتاح برای انتخابات ۱۴۰۰ ارزیابی کردند.

پرویز فتاح شامگاه شنبه هجدهم مردادماه با حضور در برنامه نگاه یک تلویزیون به ارائه گزارش از عملکرد بنیاد مستضعفان طی یک سال گذشته پرداخت. بخشی از این گزارش به موضوع املاک و دارایی‌های بنیاد اختصاص داشت که در اختیار اشخاص یا نهادهایی قرار دارند و بنیاد در پی بازپس‌گیری آن‌هاست. در اظهارات فتاح درباره پروسه این بازپس گیری و دشواری‌های آن، نام برخی از افراد و نهادها و سازمان‌ها هم به میان آمد که روز گذشته اغلب کسانی که فتاح ازآنها نام برده بود به این اظهارات واکنش نشان دادند.

مجمع تشخیص: کاخ مرمر را پس داده‌ایم

رییس بنیاد مستضعفان گزارش خود درباره مستغلات این نهاد را با کاخ مرمر شروع کرد و درباره تخریب و ساخت و سازهای غیرقانونی آن گفت: «این بنا سال‌ها در تملک آقای هاشمی رفسنجانی و سپس در دست تشخیص مصلحت بود و زمانی که دولت قصد بهره برداری دیگری از این ملک را داشت با همکاری آقای روحانی کاخ مرمر باز پس گرفته و با همکاری سازمان میراث فرهنگی قرار شد این بنا تبدیل به موزه گردد.»

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای در پاسخ به اظهارات رییس بنیاد مستضعفان نوشت: «در مردادماه ۱۳۹۷ و در زمان ریاست مرحوم آیت‌الله هاشمی شاهرودی بر مجمع، ساختمان کاخ مرمر و نیز دو ساختمان مرکز تحقیقات استراتژیک به ریاست وقت بنیاد، سعیدی‌کیا تحویل شد. پس از تحویل ساختمان‌های فوق‌الذکر به بنیاد مستضعفان، مجمع تشخیص مصلحت نظام، هیچگونه بهره‌برداری از ساختمان‌های مذکور نداشته است.»

همچنین آیت الله «محسن مجتهد شبستری» عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به قرار گرفتن کاخ مرمر در اختیار مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: «در حال حاضر قسمت عمده کاخ مرمر از حاکمیت مجمع تشخیص خارج شده و قسمت‌هایی از مجلس سابق برای مجمع تشخص مصلحت در نظر گرفته شده است.»

ابتکار و مولاوردی: برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید

فتاح در بخشی از اظهارات خود درباره ملک مرکز مطالعات و تحقیق زنان که متعلق به بنیاد مستضعفان بوده، گفت: «مرکز مطالعات و تحقیق زنان دست خانم ابتکار و مولاوردی بوده است. بابت تخلیه ساختمان آنها ۵ میلیارد تومان می‌گیرند که این کار خلاف قانون است. کسی که در ملک بنیاد سالیان سال نشسته باید اجرت‌المثل هم بدهد.»

«معصومه ابتکار» در واکنش به این اظهارات ضمن انتقاد از این اظهارات در صفحه توییتر خود نوشت: «امام راحل در سال ۶۷ و مقام معظم رهبری در سال های بعد دو نوبت تایید کردند که ساختمان در اختیار موسسه مطالعات زنان قرار گیرد. یکی از اشتباهات آقای فتاح همین است، ۵ میلیارد برای ساختمان موسسه مطالعات زنان رفته، نه به حساب کسی. موسسه هم دفتری را براساس قیمت کارشناسی برای کار زنان خریداری کرده. من و خانم مولاوردی هیچ‌کدام مسوولیت اجرایی در موسسه نداشته و نداریم. برای تخریب و اتهام زنی با کلمات و ارقام بازی نکنید.»

این سخنان رییس بنیاد با واکنش «شهیندخت مولاوردی» دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان هم مواجه شد و وی در توئیتر خطاب به فتاح نوشت: «آقای فتاح شما را به سلامت نفس می‌شناختم. کاش در جایگاه مهمی که قرار گرفته اید در روایت‌هایتان بیش از پیش دقیق‌تر و مسئولانه‌تر باشید تا با مغلطه طوری وانمود نشود گر حکم‌ شود که مست گیرند… منتظر جوابیه مستند و مستدل هیات مدیره موسسه بمانید.»

بنیاد باران؛ حتی یک روز هم در ملک متعلق به بنیاد فعالیت نداشتیم

فتاح در بخش دیگری از گزارش خود درباره اقدامات بنیاد به محل استقرار روسای جمهور اسبق و سابق کشور هم پرداخت و درباره ساختمان بنیاد باران که به رییس دولت اصلاحات منتسب است، گفت: «ملکی هم در اختیار رییس دولت اصلاحات برای موسسه باران بوده است که پیش از تصدی مسوولیت بنده در بنیاد، تخلیه شد.»

بنیاد باران هم در رد سخنان فتاح در بیانیه ای تاکید کرد: «بنیاد باران از ابتدای تاسیس تاکنون، حتی یک روز هم در ملکی که متعلق به دولت یا بنیاد مستضعفان بوده فعالیت نداشته و برای اثبات این ادعا می‌توان به اسناد ثبتی و مدارکی که موجود است، مراجعه کرد. ملکی که آقای فتاح چند سال پس از تخلیه به «بنیاد باران» نسبت می‌دهد، سابقه مشخصی دارد. این ساختمان از زمان حضرت امام و با اذن ایشان در اختیار کمیته انقلاب اسلامی قرار گرفت و در زمان رهبری کنونی نیز همین روند ادامه یافت. با اینکه چند سال بعد بخش‌هایی از آن در اختیار نیروی انتظامی قرار گرفت، اما در سال‌های گذشته در اختیار موسسه تنظیم و نشر آثار امام(س) بود و دفتر «شبه قاره» موسسه محسوب می‌شد.»

دفتر احمدی نژاد: خودشان نخواستند تخلیه کنیم

رییس بنیاد مستضعفان همچنین به ساختمانی که در اختیار رییس دولت های نهم و دهم است هم اشاره کرد و گفت: «احمدی نژاد با مجوز در ملک مربوط به بنیاد مستضعفان با مساحت حدود هزار و ۸۰۰ متر مربع در منطقه ولنجک برای چند سال مستقر است. از روحیه مردمی آقای احمدی نژاد انتظار داریم تا این مال بیت المال به بنیاد برگردد و آن را بفروشیم که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان ارزش دارد.»

این بخش از سخنان رییس بنیاد مستضعفان هم با واکنش دفتر «محمود احمدی نژاد» روبرو شد. در اطلاعیه صادره از سوی دفتر آمده است: احمدی‌نژاد هیچگاه درخواستی برای در اختیار گرفتن ساختمان به بنیاد مستضعفان نداده‌اند و سال گذشته این دفتر رییس جمهوری سابق پیشنهاد تخلیه را به مسوولان بنیاد داده، اما از طرف آنان تاکنون هیچ درخواستی حتی تلویحی برای تخلیه ارائه نشده است، با این حال آمادگی داشته و داریم که ساختمان مذکور را تخلیه نماییم و خواهیم کرد.» در پی این جوابیه دفتر بنیاد مستضعفان واکنش دفتر رییس جمهوری سابق را منطقی توصیف کرد.

تا لحظه تنظیم گزارش، «غلامعلی حدادعادل» رییس فرهنگستان ادب و مدارس فرهنگ، «علیرضا زاکانی» رییس مرکز پژوهش‌های مجلس و نیز روابط عمومی ارتش و سپاه که نام آن‌ها در گزارش رییس بنیاد آمده بود به سخنان فتاح واکنشی نشان نداده‌اند.

واکنش‌های رسانه‌ای به اظهارات فتاح

در کنار واکنش‌های افراد و نهادهای نام برده شده در گزارش رییس بنیاد، برخی از مسوولان و فعالان هم درباره آن به اظهارنظر پرداختند.   «حسام الدین آشنا» مشاور رییس جمهوری در توییتی با این تیتر که «چه بنیادی شود این بنیاد» نوشت: «فرمودند مستاجران بنیاد باید یا اجاره‌ها را به‌روز و یا ملک را تخلیه کنند اما نفرمودند با آنان‌که املاک را به نام مزایده‌ ولی با مصالحه و توصیه مالک شده‌اند چه باید کرد و نفرمودند فردای فروش سریع  همه اموال و  املاک، بنیاد می‌ماند یا جمع می‌شود.»

«امیرحسین قاضی زاده» نایب رییس مجلس با حمایت از گزارش رییس بنیاد مستضعفان در توییتر نوشت: «اینکه فتاح، رییس بنیاد مستضعفان در صدا و سیمای مردمی، در محضر مردم و به پشتیبانی آن‌ها، نهادها و مسوولان نظام را به حساب می‌کشد؛ اندکی از مردم سالاری اسلامی است که امام خمینی آن را با انقلاب۵۷ به ایران سزاوار اعطا کرد. امیدواریم زودتر املاک مردم به مردم بازگردد.»

«محمد مهاجری» فعال رسانه ای درباره گزارش رییس بنیاد مستضعفان در توییتر نوشت: «پرویز فتاح از املاکی سخن گفته که متعلق به بنیادمستضعفان است و بعضا زورش نمی‌رسد آنها را پس بگیرد. آقای فتاح! اگر زورتان به دیگران نمی رسد، به شرکت ایرانسل متعلق به بنیاد هم نمی‌رسد که تعرفه‌های اینترنت خود را برخلاف کلیه مقررات کشور ۲ برابر کرده و به مستضعفان گران فروشی می‌کند؟»

«قدرتعلی حشمتیان» رییس جبهه مستقلین  واعتدالگرایان از سخنان فتاح حمایت و قدردانی کرده است.

«صادق زیباکلام» استاد دانشگاه تهران هم اظهارات تازه فتاح را نشانه عزم وی برای حضور در انتخابات تحلیل کرده و گفته است: «شاید اظهارات شب گذشته او در تلویزیون درست باشد، اما بیشتر خوراک تبلیغاتی است. فتاح شناسنامه، کارت ملی و سه قطعه عکس خود را در دست گرفته و انتقاد از چهره‌های سیاسی و نهادها را می‌توان آغاز ثبت نام او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ دانست.»

منبع / ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.