کویری گم شده در میان طبیعت کوهستانی آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین، منطقه گردشگری شوش قوم در جنوب شهرستان هریس و در فاصله ۸۰ کیلومتری تبریز و ۱۰ کیلومتری هریس واقع شده که حقیقتا کویری گم شده در میان طبیعت کوهستانی آذربایجان‌شرقی است.

منطقه گردشگری شوش قوم یا آغ قوم پدیده‌ طبیعی و نادری است که به گفته اهالی منطقه، با وزش بادهای غالب در گذر زمان به ‌وجود آمده؛ منظره‌ای که در این منطقه از آذربایجان‌شرقی کمتر دیده شده است.

این منطقه دیدنی و زیبا با مساحت بیش از ۶ هکتار به مانند کویری کوچک در دل منطقه زیبا و خوش آب و هوای روستای مقصودلوی بخش مرکزی هریس واقع شده که علاوه بر جاذبه‌ گردشگری و تفریحی، برای درمان مفاصل و عضلات نیز کاربرد دارد.

با وجود قابلیت‌های گردشگری متعدد در شهرستان هریس، تاکنون این منطقه بکر و گردشگرپذیر آن‌گونه که باید به عموم مردم معرفی نشده و گمنام مانده است.

منطقه گردشگری شوش قوم هریس احیا می‌شود

فرماندار شهرستان هریس از احیای شوش قوم به عنوان منطقه گردشگری این شهرستان خبر داد.

علیرضا خاکپور منطقه شوش قوم را یکی از مناطق دیدنی و گردشگری شهرستان هریس برشمرد و افزود: شوش قوم در حد فاصل ۳ روستای مقصودلو، مینق و صومعه بخش مرکزی هریس واقع شده و محل گردش و تفریح گردشگران و میهمانان در این شهرستان است.

وی افزود: در روزهای اخیر، طبق گزارش‌های اهالی منطقه در خصوص تخریب و انتقال خاک شوش قوم، مشخص شد که سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از سال ۱۳۹۲ مجوزی به یکی از شرکت‌های منطقه مبنی بر برداشت مصالح مورد نیاز از این منطقه داده است.

خاکپور افزود: متاسفانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز از این موضوع بی‌اطلاع بوده و استعلام لازم از سوی سازمان صمت استان انجام نشده است.

فرماندار هریس افزود: با توجه به اینکه این مجوز به صورت قانونی صادر شده است، سعی می‌کنیم از راه حقوقی مانع تغییر اکوسیستم و تخریب این منطقه شویم.

دهیار روستای مقصودلوی بخش مرکزی هریس نیز اظهار کرد: دهیاران و شورای اسلامی روستای مقصودلو و روستاهای همجوار آماده همراهی با مسئولان برای احیا و تجهیز امکانات تفریحی و گردشگری در منطقه شوش قوم روستای مقصودلو هستند.

رحیم حسنی‌زاده گفت: منطقه گردشگری شوش قوم یک منطقه خاص و طبیعی است و مشابه این مکان در شهرستان‌های همجوار وجود ندارد. مساحت این منطقه گردشگری حدود ۲ کیلومتر مربع بوده و در فاصله حدود ۱.۵ کیلومتری روستای مقصودلو و در ۱۰ کیلومتری شهرستان هریس واقع شده است.

وی گفت: در جوار این منطقه گردشگری، چشمه‌های خنک با آب گوارا جریان دارد و گردشگران می‌توانند از طبیعت بکر این منطقه برای تفریح استفاده کنند.

حسنی‌زاده افزود: منطقه گردشگری شوش قوم یک عارضه طبیعی است که به مرور زمان به صورت طبیعی شکل گرفته و حالت کویری دارد.

رئیس شورای اسلامی روستای مقصودلوی هریس نیز اظهار کرد: منطقه شوش قوم برای گردشگری، تفریح و ورزش، خصوصا ورزش ساحلی بسیار مستعد است و خاک آن نیز از نظر درمانی برای دردهای مفصلی و عضلانی بسیار مفید است.

حافظ‌علی محرمی مقصودلو افزود: چشم‌انداز طبیعی منطقه شوش قوم تنها در این نقطه از استان مشاهده شده و به مناطق کویری یزد و کرمان شباهت دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.