بازگشایی حضوری مدارس به غیر ازشهرهای قرمز/ بررسی پرداخت بخشی از هزینه اینترنت شبکه شاد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، وزیر آموزش و پرورش در چهارمین نشست خبری خود با خبرنگاران که امروز دوشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد از  تصمیم بر بازگشایی حضوری مدارس به جز در مناطقی که از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا قرمز اعلام شود، خبر داد.

محسن حاجی میرزایی با ذکر اولویت آموزش حضوری برای دانش آموزان و تاکید بر این مهم که هیچ آموزشی نمی تواند جایگزین آموزش حضوری شود اظهار داشت: کارکردهای مدرسه در توسعه ارتباطات و شکل گیری شخصیت دانش آموزان و تقویت مهارت‌های اجتماعی دانش آموزان با هیچ روشی نمی تواند جبران شود، اما رعایت پروتکل های بهداشتی موجب ایجاد محدودیت آموزش حضوری شده است.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی امسال با سال گذشته متفاوت است، خاطرنشان کرد: آموزش مجازی در سال تحصیلی گذشته زمانی آغاز شد که دو سوم سال تحصیلی طی شده بود و معلمان شناخت کافی نسبت به دانش آموزان داشتند، اما امسال اگر از آغاز آموزش به صورت غیر حضوری آغاز شود، این فرآیند با مشکلاتی مواجه می شود تا ارتباط برقرار شود، بنابراین اصل براین است که تعامل معلم و دانش آموز برقرار شود.

وی یادآور شد: مسئولیت حفظ سلامت دانش آموزان مسئولیتی مشترک میان آموزش و پرورش و خانواده ها است. سعی شده محیطی امن و مناسب در مدارس برای دانش آموزان آماده شود، البته در این زمینه خانواده ها نیز باید با آموزش و پرورش همراه باشند و اگر خانواده ها در فرآیند آموزش نقش فعالی نداشته باشند، آموزش دانش آموزان با مشکل رو به رو می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس با آغاز سال تحصیلی باید در فرآیند آموزش فعال باشند، اظهار داشت: معلمان در این فرآیند نقش متمایز و پیچیده دارند، آنها سال ها در کلاس های درس به دانش آموزان آموزش می دادند، اما امسال در شرایط متفاوت کار خود را دنبال می کنند.

امسال با وجود مدرسه نلویزیونی  هر خانه یک مدرسه می شود

وی درباره نقش صدا و سیما در فرآیند آموزش دانش آموزان اظهار داشت: تلویزیون با پوشش گسترده می تواند آموزش و پرورش را در این اقدام یاری کند، از ۱۵ شهریور آموزش تلویزیونی برای تمام دروس و پایه ها از اول تا دوازدهم اجرایی می شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال تمام ایران به مدرسه تبدیل می شود، پیش تر ۱۱۰ هزار مدرسه وجود داشت که امسال کار آنها با محدویت رو به رو شد، با وجود مدرسه تلویزیونی هر خانه یک مدرسه می شود.

حاجی میرزایی عنوان کرد: محتوای درسی از آغاز سال تحصیلی در سامانه شاد بارگذاری می شود و کمک موثری برای دانش آموزان و خانواده هاست.

وی یادآورشد: در موضوع آموزش حضوری تراکم کلاس ها باید به گونه ای باشد که فاصله اجتماعی رعایت شود، از این رو دانش آموزان گروه بندی می شوند. برخی دروس که باید به صورت حضوری باشند و بخشی دیگر به تمرین و تکرار نیاز دارد که به صورت غیر حضوری ارائه می شود. بسته های آموزشی و آموزش تلویزیونی در کنار همه تمهیدات وجود دارد و سعی شده در این مدت هیچ دانش آموزی از تحصیل عقب نماند.

وزیر آموزش و پرورش همچنین در باره اقدامات انجام شده درخصوص لایحه تعارض منافع اظهار داشت: اطلاعات تفصیلی درخصوص تعارض منافع در حال حاضر جمع آوری شده است، تعدادی از همکاران که مدرسه داشتند، پس از اعلام این لایحه فعالیت خود را در مدارس متوقف کردند.

وی  همچنین اتخاذ تصمیم های لازم مبنی بر جابجایی افرادی که قصد داشتند، فعالیت مدرسه داری را ادامه دهند در هفته آتی خبر داد.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که ۳۵ درصد مدارسی که کمتر از ۵۰ دانش آموز دارند، می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی در طول هفته برنامه حضوری برگزار کنند. اما شرایط در سایر مدارس متفاوت است و دانش آموزان باید به صورت حضوری در گروه های مختلف تقسیم شوند.

حاجی میرزایی ادامه داد: تاکید بیشتر رعایت پروتکل های بهداشتی برای دانش آموزان پایه اول ابتدایی است که حتی می توانند به صورت محدود دو نفر  دو نفر در کلاس درس حاضر شوند تا تعامل با معلم داشته باشند.

پیشنهاد  پرداخت یک سوم هزینه اینترنت استفاده از شبکه شاد مطرح است

وی همچنین از ماموریت ستاد ملی مبارزه با کرونا به کمیته‌ای متشکل از وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و آموزش و پرورش مبنی بر بررسی رایگان شدن اینترنت در فضای شاد و مطرح شدن پیشنهاد  پرداخت یک سوم هزینه اینترنت استفاده از شبکه شاد خبر داد که به گفته  وی قابل تجدید نظر است و  به زودی تصمیم گیری لازم برای هزینه های مربوط به شاد انجام  می شود.

حاجی میرزایی درباره ارائه تبلت های دانش آموزی  نیز گفت: برای ارائه تبلت ارزان کارهایی انجام شد، اما امکان واردات کم است و تامین منابع مالی مشکلاتی دارد و تولید داخل هم کافی نیست. تعدادی از دانش آموزان که به تلفن هوشمند دسترسی ندارند به طرق دیگری تحصیل آنها را جبران می کنیم که با مشکل مواجه نشوند.

وی  از تهیه چهارچوب برای استفاده از پلتفرم های دیگر در موضوع آموزش مجازی چارچوبی در بخش غیردولتی سخن گفت به نحوی که این چارچوب نشان می دهد چطور مدارس می توانند از قالب های مکملی بهره مند شوند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به توسعه ظرفیت شاد یادآور شد: آموزش رسمی از طریق بستر شبکه شاد پیش می رود.، اما برای آموزش تکمیلی اگر قرار باشد مدرسه از پلتفرم دیگری استفاده کنند، باید در چارچوب مشخص باشد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.