آخرین وضعیت کرونا در آذربایجان شرقی/ ابتلای کودک هفت ساله و دانش آموز ۱۳ ساله در سراب

به گزارش عصر آزادی آنلاین،رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز پنجشنبه شب در گفت و گوی تلویزیونی از ابتلای کودک هفت ساله و نوجوان ۱۳ ساله‌ی سرابی به کرونا و بستری شدنشان در تبریز و همچنین از دست دادن هفت نفر در روز چهارشنبه و ۱۲ نفر در روز پنج شنبه بر اثر ابتلا به کرونا در استان خبر داد.

محمد حسین صومی با اعلام مثبت شدن ۲۸۰ مورد از نمونه‌های کووید۱۹ طی روز بیستم شهریور ماه ،تعداد کل مبتلایان به کرونا در آذربایجان شرقی را ۳۱ هزار و ۵۵ نفر اعلام نمود و گفت: ۱۴۵ نفر از این موارد در بیمارستان‌های استان  بستری شده اند که ۱۰۵ نفر از این تعداد زیر دستگاه تهویه مکانیکی هستند.

  وی استان آذربایجان شرقی را از نظر ابتلا به کرونا جزو استان‌های قرمز با میانگین بالا نسبت به میانگین کشوری و با مثبت بودن مجموع ۴۰ الی ۵۰ درصد آزمایشات گفت: بر اساس اطلاعات دو هفته گذشته، شهرستان‌های ورزقان، هوراند و اسکو جزو استان‌های سفید هستند که هر آن احتمال حرکت به سمت زرد و قرمز شدن، وجود دارد و سایر استان‌ها در وضعیت قرمز و نارنجی قرار دارند.

وی، شهرستان‌های مرند، شبستر، خداآفرین و بستان آباد را جزو شهرستان‌های زرد از نظر ابتلا به کرونا و سایر شهرستان‌ها را در وضعیت نارنجی و قرمز تلقی کرد.

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: شهرستان‌های هشترود، هریس، چاراویماق، تبریز، بناب و اهر نیز جزو شهرستان‌های نارنجی هستند. شهرستان‌های اهر، بناب، چاراویماق، تبریز، هریس، مراغه و هشترود نیز از نظر تجمع بیماری، بیشترین تعداد مبتلایان را در طول این ۶.۵ ماه دارند.

وی گفت: طی تحقیقی که بر روی ۲۰۰ نفر از بستری های بیمارستان‌های استان انجام داده‌ایم، بیش از ۷۰ درصد بیماران همه چیز را در مورد این بیماری می‌دانستند، اما فاصله گذاری اجتماعی یا استفاده از ماسک را در برخی موارد رعایت نکرده و به عنوان مثال در پارک نشسته و ماسکشان را درآورده و با هم گفت‌وگو کرده و یا با یکدیگر غذا خورده‌اند.

صومی متذکر شد: هیچ داروی پیشگیری کننده اعم از داروهای سنتی و صنعتی برای کرونا موثر نبوده و اگر کسی ادعا می‌کند، از نظر علمی اثبات شده نیست. امیدواریم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، بهداشت فردی و استفاده از ماسک باعث شود طی روزهای آتی وضعیت استان بهتر از وضع موجود باشد.

وی با بیان اینکه هر تجمعی باعث انتشار ویروس می‌شود و با ارائه‌ی توصیه‌هایی به مدیران معلمان و دانش آموزان، گفت: محیط مدرسه نباید آلوده کننده باشد و دانش‌آموزان، مدیران و معلمان هم باید توصیه‌ها را رعایت کنند، چرا که کودکان می‌توانند ناقل باشند و تعداد زیادی را آلوده کنند. ۴۶ درصد بیماران بستری از یکی از افراد خانواده‌شان به بیماری مبتلا شده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز بر ضرورت آموزش خوب به دانش آموزان برای رعایت پروتکل های بهداشتی در کل مسیر از خانه به مدرسه تاکید کرد و گفت: از معلمان و مدیران خواهش می‌کنیم برای آموزش به دانش آموزان، ماسک را از صورتشان جدا نکنند.

 وی در بخش دیگری از سخنانش از رضایت ۸۷ درصدی بیماران بستری در بیمارستان های استان خبر داد و گفت: سیستم سیستم درمانی ما اطلاعات کافی داشته و نحوه برخورد با بیماران مبتلا به کرونا را می‌داند و ۷۰ و ۸۰ درصد خدمات ما در زنده ماندن بیماران تاثیر دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.