فعالان بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از عدم توجه کافی دولت به بازار هدف کشورهای همسایه ناراضی هستند!

گزارش “عصرآزادی” از وضعیت نه چندان مناسب فعالان حوزه کشاورزی کشور در سال جهش تولید؛ غفلت ادامه دار جایگزینی صادرات محصولات کشاورزی با درآمدهای نفتی

?گزارش از: شهرام صادق زاده

?عکسها از: وحید پوررضوی

حوزه کشاورزی یکی از بخش‌های تاثیرگذار در مقاوم‌ سازی پایه‌های اقتصاد ملی است که نقش ویژه‌ای در گسترش صادرات غیرنفتی، ایجاد ارزش‌افزوده، ثبات اشتغال و گسترش سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند.

 کشاورزی علاوه بر فرصت سازی برای توسعه سایر فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی کشور، موجبات کاهش اثرات تهدید‌های ملی نظیر تحریم‌های اقتصادی را فراهم ساخته و جایگاه راهبردی در ضربه‌گیری و خنثی‌سازی ترفندهای اقتصادی دشمنان دارد.

برگزاری بیست و یکمین نمایشگاه محصولات کشاورزی، ادوات، ماشین آلات و صنایع وابسته سال ۹۹ تبریز فرصت مناسبی بود تا در گفتگو با چند تن از تولیدکنندگان، صادرکنندگان و فعالان بخش کشاورزی کشور، مروری دوباره بر مشکلات فرا روی این قشر داشته باشیم.

▪️برای توسعه صادرات، ارائه تسهیلات و اخذ مشوق صادراتی ضروری است

سخنگوی اسبق کمیسیون کشاورزی مجلس در این خصوص گفت: اگر سه رکن دولت، کشاورزان و مصرف کنندگان محصولات کشاورزی با یکدیگر تعامل داشته باشند، بدون تردید شعار جهش تولید عملیاتی خواهد شد.

محمدعلی شاعری با تاکید بر این مسئله که برندسازی در ارتقای صادرات محصولات کشاورزی نقش اساسی دارد ادامه داد: صادرات محصولات کشاورزی و جایگزینی آن با درآمدهای نفتی باید در اولویت نخست قرار گیرد و برای توسعه صادرات ارائه تسهیلات لازم و اخذ مشوق صادراتی امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه سالیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان خسارت به بخش کشاورزی وارد می شود بیان کرد: این در حالی است که صندوق بیمه تنها ۱۰ درصد این خسارت را پرداخت می کند، به همین خاطر انتظار می رود که خسارت ناشی از رخداد طبیعی و غیرطبیعی برآورد و کارشناسی شود.

شاعری با بیان اینکه جلوگیری از واردات کالای غیرضرور در تحقق شعار جهش تولید نقش بسزایی دارد افزود: در بسیاری از محصولات کشاورزی، میزان تولید داخل مناسب است، اما ورود کالای خارجی به سبب پرداخت یارانه از سوی دولت ها ارزانتر از کالای ایرانی است که این امر سبب ورشکستگی کشاورزان می شود.

وی با تاکید بر ارائه تسهیلات کم بهره و ارزان قیمت با بازپرداخت بلندمدت به تولیدکنندگان گفت: کشاورزان برای تامین نهاده های مورد نیاز مجبور به دریافت پول با بهره بالا از دلالان هستند که این اقدام به نفع تولید داخل نیست و بانک ها حتما باید جایگزین دلالان و واسطه ها شوند.

▪️برخی از محصولات وارداتی با شرایط اقلیمی کشور سازگاری ندارند

در نمایشگاه کشاورزی، ادوات، ماشین آلات و صنایع وابسته سال ۹۹ تبریز که چند روز پیش در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی برگزار شد نظر چند تن از فعالان این بخش را جویا شدیم که اغلب نگران آینده تولیدات کشاورزی بودند.

عزتی، مدیر یک شرکت کشت و صنعت و دامپروری از شهرستان پارس آباد مغان واقع در استان اردبیل با اشاره به مشکلات زیاد حوزه فروش محصولات تولیدی گفت: در حالی واردات محصولات مشابه انجام می‌گیرد که حتی برخی از آنها با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشورمان سازگاری نداشته و انواع مشکلات را برای ما به وجود می آورند.

                                                         

▪️گرانی مواد اولیه و عدم بازاریابی بین المللی ارائه تولیدات را مختل کرده است

مدیر یک شرکت تولید کننده کامپوزیت و پلاستیک بخش کشاورزی از استان اصفهان هم گفت: گرانی مواد اولیه اصلی‌ترین مشکل ماست و تقویت بازاریابی بین المللی می تواند به ارائه محصولات تولیدی برای فروش در سریعترین زمان کمک کند.

طلاکوب افزود: با وضعیت این روزهای دلار می توانیم در بازارهای جهانی فعالیت درخشانی داشته باشیم اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بازار هدف را پیدا کنیم و کشورهای همسایه ما طالب محصولات ایرانی بوده و می تواند به اصلی ترین بازار تبدیل گردند.

وی با ذکر این نکته که باید قیمت فروش محصولات در خارج از کشور را افزایش دهیم اضافه کرد: در حالیکه اکنون اینگونه نبوده و محصولات ما در خارج از کشور به قیمت داخل ایران عرضه می شوند که برای مصرف کنندگان خارجی بسیار مقرون به صرفه است!

▪️محصولات ایرانی هم در حد کیفیت و رضایت مندی محصولات خارجی تولید شوند

یکی از مدیران فروش کود و محصولات کشاورزی از شهرستان شبستر نیز با انتقاد از افزایش قیمت ها گفت: باید شرایط طوری باشد که محصولات ایرانی هم در حد کیفیت و رضایت مندی محصولات خارجی تولید شوند.

نوید صابونی از الزام رقابت کارخانه های تولید کود داخل کشور با محصولات مشابه خارجی سخن به میان آورد و افزود: در حالی که مشتریان همواره تاکید دارند محصولات تولیدی داخل کشور به هیچوجه خواسته آنها را برآورده نکرده و نتیجه بخش نیستند!

                                                           

▪️توجه به ثبات قیمت مواد اولیه، اصلی ترین اولویت ماست

مدیر یک شرکت تولیدکننده ادوات و ماشین آلات کشاورزی در تبریز نیز مشکل تأمین مواد اولیه را اصلی ترین مشکل در ساخت قطعات ادوات کشاورزی دانست.

علی پور از وضعیت موجود فعالیت در بخش ادوات کشاورزی انتقاد کرد و افزود: وقتی قیمت ها افزایش می یابد فوراً مرزها را مسدود می‌کنند کمااینکه توجه به ثبات قیمت مواد اولیه، اصلی ترین اولویت ماست که اگر اینچنین شود می‌توان به تولید ادامه داد.

وی اضافه کرد: وقتی می خواهیم برای اولین بار یک قطعه منحصر بهفرد داخلی را طراحی کنیم که می تواند سود سرشاری را برای کشور به ارمغان بیاورد اما به دلیل عدم وجود مواد اولیه از تولید آن منصرف می شویم!

                                                         

▪️از بازدهی بالای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی غافل مانده ایم

یک کارشناس حوزه کشاورزی نیز با اشاره به اینکه بخش کشاورزی یک اقتصاد دائمی است که کشاورزان زحمت‌کش با کمترین حمایت‌های دولتی با معلومات و دانش بومی و فناوری سنتی موجود، آن را پیش برده‌ اند گفت: برای شکوفا شدن ظرفیت‌های تکمیلی، نیاز به توجه در سرمایه‌ گذاری علمی و فنی داریم.

ع.مرسلی افزود: از آنجایی که بازدهی سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی بسیار بالا‌ست و به ازای یک میلیون ریال سرمایه‌گذاری در آن، بیش از هشت میلیون ریال ارزش‌افزوده عاید کشور می‌شود، لذا در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی نظیر صنعت و خدمات از ظرفیت سرمایه‌گذاری به مراتب بیشتری برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشاورزی عرضه محوری (تولید) را بر تقاضا محوری (مصرف) در شرایط تحریم، ترجیح داده و با اتکا به درون زایی و داشته‌های ملی بر نگرش برون گرایی و مثبت‌شدن تراز تجاری همت والایی دارد اضافه کرد: از این جهت با رویکرد محیطی پیش فعال بر تغییرات اقلیمی در نحوه تولید محصولات کشاورزی و سرلوحه قرار دادن مدیریت راهبردی، امکان گسترش ظرفیت‌های آن بیش از پیش فراهم می‌باشد.

▪️نگرش کمی به امر تولید میزان رقابت کیفی را کاهش داده است

به طور کلی نگاه اجمالی به عملکرد مسئولان بخش کشاورزی طی سال های متمادی حکایت از نگرش کمی در روند تولید محصولات کشاورزی دارد، نگاهی که متاسفانه علیرغم توجیه خودکفایی در تولیدات بخش، همچنان حاکی از عدم توانایی در رسیدن به آن را نشان می دهد.

این در حالی است که در طی همین دوران به دلیل نگرش کمی به امر تولید، نگرش کیفی که همانا تولید رقابتی محصولات کشاورزی با نگرش توسعه پایدار بخش باشد، مغفول مانده و باید درباره این موضوع آسیب شناسی به عمل آید.

لذا در شرایط کنونی، حمایت از صادرات، کنترل واردات، ارائه تسهیلات مناسب بانکی، توسعه تحقیقات و مکانیزاسیون کشاورزی، آموزش کشاورزان و شناسنامه دار کردن کالاهای تولید داخل را می توان از جمله راهکارهای تحقق شعار جهش تولید برشمرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.