تبدیل سند نسقی زمین‌های کشاورزی به اسناد تک برگی در آذربایجان شرقی برای نخستین بار در کشور

عصر آزادی آنلاین بر اساس گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی از آغاز صدور گسترده سند تک برگ “زمین‌های کشاورزی” در آذربایجان شرقی برای نخستین بار در کشور خبر می دهد.

اکبر فتحی در حاشیه بازدید از اراضی لیقوان در اجرای ماده ۵۴ قانون رفع موانع تولید با بیان این‌که تبدیل اسناد نسقی به اسناد تک برگی برای نخستین بار در زنجان به صورت پایلوت و تنها با اهدای یک مورد سند انجام گرفته است، افزود: مقرر شده تا به صورت گسترده و برای نخستین بار در کشور تعداد 40 سند تک برگ صادر شده برای زمینهای کشاورزی استان همزمان با هفته دفاع مقدس طی مراسمی به صاحبان اراضی در شهرستان ملکان اهدا شود.

وی از تهیه نقشه زمین های کشاورزی به مساحت 340 هزار و 260 هکتار در استان آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: طرح کاداستر اراضی کشاورزی در 479 هزار و 617 هکتار از زمینهای کشاورزی استان در حال اجرا است.

وی با بیان این‌که پس از تایید سازمان نقشه برداری کشور از این میزان به مساحت 223 هزار و 681 هکتار از زمینهای کشاورزی برای ثبت نهایی و صدور سند به سازمان ثبت اسناد و املاک ارسال شده است، افزود: پس از نقشه برداری و رفع تداخلات در این مرحله با فراخوان کشاورزان، اسناد نسقی اراضی کشاورزی پس از ۵۰ سال به صورت سند تک برگی برای صاحبان زمین های کشاورزی استان صادر می‌شود.

فتحی با بیان این‌که از نظر جانمایی اراضی کشاورزی در ثبت اسناد و املاک، رتبه اول کشور به آذربایجان شرقی اختصاص دارد، افزود: از نظر رفع تداخلات اراضی در کشور نیز در سال 97 و 98 و هم‌چنین در بحث کارادستر در سال 98 رتبه اول کشور به استان اختصاص دارد.

وی اجرای طرح کاداستر را از اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی دانست و گفت: حدنگاری (کاداستر) اراضی، مجموعه فعالیت‌هایی هم‌چون تهیه نقشه با استفاده از عکسها و تصاویر زمینی، دریایی، هوایی، ماهوارهای، تبدیل رقومی عکسها و تصاویر، عملیات زمینی نقشه برداری، ویرایش و تکمیل نقشههای زمینی و تطبیق نقشه با وضعیت واقعی و موجود املاک، اضافه کردن تمامی اطلاعات ثبتی، حقوقی و توصیفی، کنترل نهایی و بروزرسانی آن را شامل میشود.

وی با اشاره به مراحل اجرای کاداستر در یک پلاک، افزود: تهیه نقشه محدودههای مالکیتی و بهره برداری، گویاسازی و جمع آوری اطلاعات توصیفی قطعات کشاورزی، تطبیق نقشهها با اسناد و مدارک پروندههای اجرایی امور اراضی، تطابق نقشه ها با اسناد ثبتی و ارائه سند تک برگی کاداستری قطعات کشاورزی مراحل اجرای طرح را شامل میشود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان به دستاوردهای اجرای طرح حدنگاری (کاداستر) اشاره کرد و افزود: تثبیت مالکیت اراضی کشاورزی، برنامه ریزی برای مدیریت یکپارچه اراضی، ساماندهی و تعیین تکلیف اراضی تصرفی سنواتی و اختلافی، صدور اسناد مالکیت و شناسنامه دار کردن اراضی کشاورزی، فراهم شدن بستر پایش و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و بسترسازی برای تحقق اهداف دولت الکترونیک در بخش کشاورزی از جمله دستاوردهای اجرای این طرح به شمار میرود.

وی هم‌چنین بسترسازی برای تعیین الگوی کشت، بهره‌برداری بهینه و افزایش تولید محصولات کشاورزی، ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی و امکان صدور کارت هوشمند برای بهره برداران اراضی کشاورزی را از دیگر دستاوردهای مهم طرح برشمرد.

وی در پایان از کشاورزان در مناطق مختلف استان خواست تا در روند اجرای طرحهای کاداستر و رفع تداخل اراضی در نشان دادن حد و مرز قطعات و ارائه مدارک مورد نیاز همکاری لازم را داشته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.