کارگران مسیر بی آرتی تبریز به شرایط شغلی خود معترض هستند

به گزارش عصر آزادی آنلاین، دعوت شرکت اتوبوسرانی تبریز از شرکت های خدماتی برای بهره برداری از مسیر بی آر تی در حالی منتشر شده است که این مسیر طی یکسال گذشته سوژه رسانه ها بوده و حق کارگران در این مسیر تضییع شده بود.

ساعت‌ها سر پا ماندن در سوز و گرمای هوا، تنها راه ممکن برای کسب روزی حلال برای کارگرانی است که انتظاری به جز پرداخت به موقع حقوق‌ها و حق بیمه را ندارند اما از قرار معلوم تنها چیزی که در مناقصه‌های جدید به باد فراموشی سپرده می‌شود، همین حق بیمه و حقوق‌هاست که موجب نارضایتی کارگران می‌شود.

 

عدم شفاف سازی مناقصه

رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی کلانشهر تبریز اظهار داشت: تاکنون تنها شرکت ایمن مکان در مناقصه جدید فروش و شارژ کارت بلیت الکترونیکی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه شرکت کرده است که با وجود عدم شفاف سازی این مناقصه از سوی شهرداری، مورد تأیید اعضای شورای شهر تبریز نیز نمی‌باشد.

کریم صادق زاده بر عدم شفافیت این مناقصه اشاره کرده و افزود: در هر مناقصه و یا مزایده انتظار بر این است که به حقوق نیروی انسانی که سرمایه اصلی است توجه ویژه‌ای نشان داده شود و طبق بررسی‌های انجام گرفته، در بعضی از پیمان‌ها شهرداری از سود بیشتری نسبت به پیمانکار برخوردار می‌شودودر نتیجه منجر به تضعیف حقوق کارگران می‌گردد.

مسئولیت اصلی بر عهده کارفرماست

وی ادامه داد: طبق ماده ۱۳ قانون کار، مسئولیت اصلی در امور واگذار شده به پیمانکار بر عهده کارفرمای اصلی (شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز) است که در زمان شکایت کارگران علیه پیمانکار، از محل تضمین وجوه حقوق کارگران را پرداخت کند.

سخنگوی شورای اسلامی کلانشهر تبریز گفت: طبق بررسی‌های انجام گرفته جمعی از کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی از سوی سازمان بهزیستی معرفی شده‌اند که طبق مشاهدات موجود، متأسفانه حقوق این کارگران از میان رفته است.

نظارت مناسبی در پرداخت حقوق کارگران نشده است

وی مقصر اصلی در عدم پرداخت حقوق کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی را شهرداری و شرکت واحد اتوبوسرانی دانسته و افزود: شرکت واحد اتوبوسرانی در رأس این موضوع قرار دارد که نظارت مناسبی را در راستای پرداخت حقوق کارگران به موقع انجام نداده است.

صادق زاده لزوم شفاف سازی در مناقصه جدید را مهم تلقی کرده و توضیح داد: در مناقصه جدید باید حق و حقوق کارگران به طور کامل مشخص شود.

وی ادامه داد: در اهداف این مزایده تجدید نظر خواهد شد تا در این مرحله شرکت‌های تعاونی و یا افراد حقیقی و حقوقی شرکت کنند که انجام این کار به نحو احسن و رضایت مندی جزو اهداف این مزایده است.

رسیدگی به حقوق کارگران مستلزم شکایت است

به گفته رئیس فراکسیون کارگری شورای اسلامی کلانشهر تبریز، هر نوع رسیدگی به حقوق کارگران، مستلزم شکایت کارگران به اداره کار است که طبق ماده ۱۳ قانون کار، اگر پیمانکاری در میان نباشد، کارفرمای اصلی باید حقوق آنها را پرداخت کند.

وی در پایان افزود: حدود ۲۵۰ نفر در مسیر کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی مشغول فعالیت هستند و نباید هیچ گونه ستمی در حق کارگرانی که چه به صورت حجمی و به صورت روزمزد کار می‌کنند، صورت بگیرد.

حق بیمه پرداخت نشده و نمی‌شود

یکی از کارگران کنترل بلیط ایستگاه بی آرتی گفت: نزدیک به ۳ سالی می‌شود که در این شغل فعالیت دارم اما از روز اول تا کنون حق بیمه ما به طور کامل پرداخت نشده است.

وی ادامه داد: حقوق ما خیلی کم است و با ۷۵۰ هزار تومان در این وضعیت تورم نمی‌توان مخارج خانواده را تأمین کرد اما با این وجود نیز چاره‌ای نداشته و مجبور هستیم کار کنیم.

وی بیان کرد: با اینکه حقوق ماه‌های قبل پرداخت شده اما تا کنون حقوق ماه قبل مانده است؛ خودتان نگاهی به تقویم بکنید به آخر شهریور ماه چیزی نمانده است اما تا الان حقوق مرداد ماه پرداخت نشده است مگر ۷۵۰ هزار تومان پول هنگفتی است که به موقع پرداخت نمی‌کنند.

بیمه نداریم و حقوق‌ها به موقع پرداخت نمی‌شود

بیمه که نداریم هیچ و حقوق ماه قبل نیز تاکنون پرداخت نشده است، این را یکی دیگر از کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی گفت و ادامه داد: قرار بر این بود که حقوق ما نیز طبق قانون کار پرداخت شود اما فعلاً که هیچ خبری نیست.

وی افزود: حقوق ما نسبت به ساعت کاری که داریم و همیشه سر پا هستیم خیلی کم است و به سختی خرج و مخارج خانواده را تأمین می‌کنیم و روزهایی را نیز تجربه کرده‌ایم که حقوق یک ماه که انتظار زیادی برای پرداخت آن کشیده‌ایم ظرف چند روز تمام می‌شود.

وی در پایان گفت: از مسئولانی که صدای ما را می‌شنوند خواهش می‌کنیم به مشکل حق بیمه و حقوق ما رسیدگی کنند چرا که در چنین وضعیت اقتصادی و گرانی کالاهای اساسی، پیش خانواده شرمنده می‌شویم.

حق با کارگران مسیر بی آر تی هست

شهردار کلانشهر تبریز در گفت و گوی خبری اظهار داشت: گفت و گویی با کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی داشته و مشکلات آنها را بررسی کرده‌ام و حق با کارگران است که حقوق شأن به صورت کامل در سالهای گذشته پرداخت نشده است.

ایرج شهین باهر ادامه داد: مناقصه عمومی برگزار شده و تلاش بر این خواهد بود تا به پیمانکار مقید به قانون و فردی که حقوق کارگران را به موقع پرداخت کند واگذار شود.

وی افزود: شهرداری حقوق‌ها را به موقع پرداخت می‌کند و نواقص پیش آمده ناشی از رفتار پیمانکار است که تلاش می‌کنیم پیمانکاری که وظایف خود را به درستی انجام خواهد انتخاب شود.

پرداخت حقوق و مزایای کارگران بر عهده پیمانکار است

در این رابطه مدیر حقوقی شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه در گفت و گوی خبری اظهار داشت: قرارداد منعقد شده به صورت حجمی می‌باشد که بدین صورت نیز به پیمانکار واگذار می‌گردد.

رحیم چمنی ادامه داد: به دلیل حجمی بودن قرارداد، تعداد نفرات ملاک عمل نبوده و در زمان عقد قرارداد به صورت حجمی، کلیه پرداخت حقوق و مزایای کارگران به پیمانکار مربوط می‌شود چرا که کارگران قراردادی با شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه ندارند که به آنها پاسخگو باشیم.

پیمانکار پاسخگوی پرداخت حقوق و مزایاست

وی افزود: پیمانکار موجود پاسخگوی پرداخت مزایا و حقوق کارگران مطابق با قانون کار است که تمامی این مسائل در قرارداد پیش‌بینی شده است.

وی اضافه کرد: با توجه بر اینکه مناقصه انجام گرفته و کمیسیونی نیز تشکیل یافته است که تنها شرکت کننده این مناقصه شرکت ایمن مکان بوده است اما بر اساس اساسنامه و آئین نامه، رد و یا قبول پیشنهادات به جهت رقابت سایر شرکت‌ها به طور مجدد انجام خواهد پذیرفت که کمیسیونی در پایان ماه جاری برگزار خواهد شد.

طرف قرارداد کارگران، شرکت ایمن مکان است

چمنی : شکایت کارگران شرکت ایمن مکان علیه شرکت واحد اتوبوسرانی تبریز و حومه رد خواهد شد چرا که از نظر قانونی، طرف قرارداد آنها با شرکت ایمن مکان است.

کارگران کنترل بلیط ایستگاه‌های بی آرتی انتظاری به جز پرداخت به موقع حقوق، افزایش آن و پرداخت حق بیمه ندارند؛ این ساده‌ترین انتظاری که حق تمام این کارگران است اما متأسفانه با هر بار گفتن آن، شرایط کاری آنان به خطر می‌افتد.

نادیده گرفتن و یا پایمال کردن حقوق کارگران که یکی از اقشار زحمت کش جامعه هستند یکی از مشکلاتی است که همواره باید مورد توجه مسئولان ذی ربط قرار بگیرد.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.