سوال بی پاسخ علی اصغر شعردوست از مسئولان؛ چرا واحدهای شهریارشناسی در دانشگاه ها ارائه نمی شود؟!

آشفتگی در برگزاری مراسم بزرگداشت مقام استاد شهریار؛ دو برنامه همزمان با مهمانان متنوع!

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: شیوع ویروس کرونا باعث شد تا مراسم روز بزرگداشت مقام استاد شهریار همانند سایر برنامه ها با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شود اما این، تمام ماجرا نبود.
فضای سرد و بی روح ضلع شمالی مقبره الشعرا از یک سو و زاویه تابش داغ آفتاب از سوی دیگر موجب اذیت حضار و مدعوین گردید و ناراحتی آنها هم نتیجه نداد!

           
طبق مشاهدات خبرنگار عصرآزادی، توزیع چند مورد نشریه و مجله مربوط به این روز در بین مسئولان و شرکت کنندگان، بسیار مفید واقع شد و مقداری از آفتاب زدگی طاقت فرسا را کاهش داد.
انتخاب زمان نامناسب به همراه عدم وجود سایه بان و امکانات مربوطه و برگزاری همزمان دو مراسم برای استاد شهریار، یکی در مقبره الشعرای و دیگری در محوطه باز موزه قاجار آشفتگی خاصی را پدید آورد.

                                             

▪️طرفداری از ارزش‌های انسانی ویژگی‌ شعر استاد شهریار است

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهریار شاعری جهانی و متعلق به همه بشریت است و نباید او را محدود به یک منطقه کرد گفت: اندیشه فراملی و طرفداری از ارزش‌های انسانی از ویژگی‌های شعر شهریار است.
محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه مقبره‌ الشعرای تبریز بیش از ۴۰۰ سخنور و شاعر نامی را در قلب خود جای داده است افزود: ملک الشعراها و شاعران بزرگ، سال‌های پایانی عمر خود را در تبریز زندگی می‌کردند به این امید و آرزو که در مقبره‌ الشعرا دفن شوند.
وی ادامه داد: سرخاب جایی است که مولانا، پس از شوریدگی و دلباختگی به ساحت شمس تبریزی، وصیت می ­کند که بر مزار او، مشتی از خاک کوی سرخاب و مقبره ­الشعرا بریزند تا در روز بازپسین بر دست راست گیرد و ترنّم شمس سر دهد.

                                           
پورمحمدی با بیان اینکه اینجا تبریز و آذربایجان است که هر گاه جان ایران به سردی می ­گرایید، چون خورشیدی تابناک به آن گرمی می‌بخشید گفت: در همه تحولات ایران و تاریخ مبارزات آزادی­‌بخش، نظیر انقلاب مشروطیت و انقلاب اسلامی ایران، تبریز الهام‌بخش بوده و ایران مدیون آذربایجان است.
وی، قلب مردمان آذربایجان را مملو از عشق ایران دانست و گفت: تبریز اسطوره تاریخ است، از این رو استاد شهریار بعد از بی مهری­ ها، تصمیم می­ گیرد به شهر خود آمده و شهریار خود باشد.

                                           

▪️برای مقبره الشعرا یک هیات امنای فعال و توانمند نیاز است

علی اصغر شعردوست نیز در این مراسم گفت: مخالفت برخی ها درباره نامگذاری روز ملی شعر و ادب برای سالروز درگذشت استاد شهریار ریشه در حسادت آنها دارد.
علی اصغر شعردوست ادامه داد: متاسفانه هم اکنون دو روز برای رویداد روز ملی شعر و ادب وجود دارد که دیگری را هم برای فردوسی نامگذاری کرده اند تا آن را تحت الشعاع خود قرار دهند.

                                           
وی با اشاره به اینکه شهریار نیازمند بزرگداشت نیست بلکه ما نیازمند بهره گرفتن از نام استاد هستیم افزود: مقبره الشعرای تبریز سابقه ۷۰۰ ساله دارد و نمی توان جایی را در جهان یافت که تمام شعرا و ادبا و عرفا در یک جا دفن شده باشند.
شاگرد استاد شهریار اضافه کرد: نظیر اینگونه مکان ها در جهان ۲۰۰ سال قدمت دارند که بالزاک و نظیر آنها را در فرانسه دفن شده اند اما اصلا نمی توان به مقایسه با مقبره الشعرا پرداخت!

                                           
شعردوست اظهار کرد: مگر استاد شهریار متعلق به ما نیست؟ پس چرا در کتاب های درسی موردی از اشعار او وجود ندارد؟ چرا خبری از ارائه واحدهای شهریارشناسی در دانشگاه های ما نیست؟ در حالی که در کشورهای پیرامون این امر عملیاتی شده است؟!
نماینده مردم تبریز در ادوار مجلس تاکید کرد: باید یک هیات امنای فعال و توانمند برای مقبره الشعرا انتخاب شده و از طریق بودجه ملی و پیگیری نمایندگان مجلس، نام پرآوازه شهریار و مقبره الشعرا درخشان تر از گذشته باشد.

                                         

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.