علی اصغر شعر دوست؛ مقبرة الشعراء و مسجد کبود جزو اسناد بزرگ و هویتی ماست/ تعهد اسلامی ایجاب می کند، کار به کاردانان سپرده شود

عصر آزادی آنلاین، دکتر علی اصغر شعر دوست؛ سیاستمدار و محقق ایرانی در حاشیه برپایی نخستین دوره از همایش «آیین تجلیل از شهریاران آذربایجان» که همزمان با سالروز بزرگداشت روز شعر و ادب فارسی، طلوع و تولد یکساله اولین پایگاه تحلیلی – خبری تخصصی در حوزه معماری و شهرسازی در موزه قاجار برگزار شد، ضمن اشاره به چگونگی تصویب و به ثبت رسیدن بیست و هفتم شهریور و سالروز بزرگداشت استاد شهریار به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران، اظهار داشت: ابتدا این طرح را در قالب طرح نمایندگان شهر، سپس آذربایجان و استان های شمال غرب پیشنهاد دادم و با نظر به مخالفت های منتقدان که کم هم نبودند، خود و آبروی خود را به خدا سپردم. چون احساس می کردم انجام چنین کاری، واجب است و باید با وجود همه انتقادها و مخالفت ها، آن را پیش ببرم.

وی در همین راستا، با بیان این که امروز به برکت چنین روزی است که در جمع چنین مجموعه دلسوز و فهیم و مکان باصفایی هستم، ادامه داد: هر چند این کار سیاسی من، منتقدان زیادی داشته است و دارد و همواره بر من نقد کرده اند و می کنند که شعر دوست، با ثبت امروز، شاعر مورد علاقه خود را مطرح کرده است. اما من بر این پیشنهاد علمی خود می بالم و همواره در قبال انتقادهای متعدد، پاسخ های منطقی داده ام و انجام چنین کاری را لازم می دانستم و می دانم.

این محقق سیاستمدار با اشاره به این که روز شهریار با پیشنهاد من، طراحی شده است و امروز با وجود گذشت ۳۲ سال از درگذشت شهریار، ما به یاد او در چنین مکان باصفایی گرد هم آمده ایم، ادامه داد: تا زمان تصویب و امضای این طرح در شورای عالی انقلاب فرهنگی به نام روز ملی شعر و ادب ایران و نامگذاری روز بزرگداشت استاد شهریار با این عنوان، ترجیح دادم سکوت کنم و این خبر را به بیرون درز ندهم. اما امروز بسیار خرسند از آنم که ۲۰سال است که هر سال این مراسم بزرگداشت، نام و نامگذاری در حال تکرار است و با شکوه و استقبال خوبی اتفاق می افتد.

این سیاستمدار و محقق ایرانی ضمن تشکر از تلاش های تیم جوان مجموعه شهریاران، متذکر شد: این همایش، از نظر کیفی جمع بزرگی است. چرا که تبریز به بلندای تاریخ، افتخارات بزرگ و فضیلت های ناشناخته بسیاری دارد و وجود همین موزه، مقبرة الشعراء، مسجد کبود، ارک و سایر میراث های فرهنگی و این همه چهره برجسته، ادیب، شاعر، عالم، عارف، دانشمند و علّامه و فیلسوف، همه نشان می دهد که تبریز چه ها دارد و ما باید حافظ چه داشته هایی باشیم.

وی در همین خصوص، مقبرة الشعراء، مسجد کبود و ارک را جزو اسناد بزرگ و هویتی تبریز و آذربایجان دانست و گفت: طبق گفته ها، فرانسه قدیمی ترین موزه ها، قبرستان ها و آرامگاه ها را دارد و با تأمل بر قدمت ۲۰۰ ساله آن ها و مقایسه آن با قدمت ۷۰۰ ساله مقبرة الشعراء و گنجینه های مدفون در آن و بررسی تاریخ بیش از ۴۰۰ فیلسوف، شاعر، ادیب، عارف و بزرگان آرمیده در این مزار، می توان دریافت که تبریز چه میراث ها و داشته های را داشته است و دارد.

شعردوست در ادامه همین بحث با تکیه بر پتانسیل ها و داشته های تبریز، مسجد کبود را یکی از سه فیروزه بزرگ جهان اسلام و بزرگ ترین آنان برشمرد و متذکر شد: ما بناهای بزرگ به بلندای تاریخ مان داریم و باید در حفظ، احیا و‌ مرمت آن ها اهتمام جدّی داشته باشیم و همپا با بها دادن به آن ها، قدردان بزرگان افتخار آفرینان مان باشیم.

وی ضمن قدردانی مجدد از تلاش تیم جوان و تخصصی این پایگاه خبری، ادامه داد: امروز این جوانان با تدارک چنین آیین، اهدای گل، لوح سپاس و تندیس به بزرگان عرصه های مختلف نشان دادند و می دهند و می گویند که بزرگان ما متوجه هستیم که شماها چه کسانی هستید و ما چه کسانی را داریم و باید قدردان چه افرادی باشیم و ارزش کارهای شان را بدانیم. هر چند امروز کارهای مهم و بزرگ ناشناخته مانده اند. اما در طول تاریخ، چنین کارهای مهم و بزرگی شناخته شده اند و ناشناخته نمانده اند و ناشناخته نخواهند ماند.

این سیاستمدار محقق در پایان، با اظهار بر این که تلاش نکردن در راه این شهر و خطّه افتخار آفرین، در شأن تبریز نیست و جور و جفاست، با تکیه بر آموزه های اسلامی بیان داشت: بهتر است بعضی از مسؤولان که تخصص در کار خود ندارند، امور و جایگاه را به نیروها و جوانان متخصص و کارآمد بسپارند و تعهد اسلامی نیز ایجاب می کند تا کارها به دست کاردانان سپرده شود و در این مسیر از خدای تعالی خواهانم تا ما را بر وظایف خود آگاه، و متناسب با وسع و توان مان بر انجام شان موفق گرداند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.