به بهانه امیدواری کاذب دولت برای فعالیت مردم در بازار بورس؛ بازار سرمایه در حالت بلاتکلیفی و سهامداران در نگرانی به سر می برند!

شهرام صادق زاده/ عصر آزادی آنلاین، بورس در هر کشور به‌ عنوان بخشی از بازار سرمایه تاثیر بسیار زیادی در توسعه اقتصادی دارد، این بازار می‌تواند پس‌اندازهای جزئی و راکد سرمایه‌گذاران خرد را جمع‌آوری کرده و در امر تولید و تأمین مالی مؤسسه‌ها، کارخانه‌ها و کسب‌و‌کارهای مولد به کار گیرد.

در حال‌ حاضر بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نیز برای رشد خود نیاز به منابع مالی دارند و از طریق گسترش بازار سرمایه در کشور می‌توان زمینه رشد و توسعه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی را فراهم کرد.

اینکه رئیس‌جمهور و وزرای اقتصادی و مالی درباره بازارهای مالی یا بورس صحبت کنند، در همه جای دنیا یک عرف است اما کارشناسان معتقدند این اظهارات نباید به معنای جهت‌دهی به بازار باشد.

برای مثال، رئیس‌جمهور یا رئیس بانک مرکزی یک کشور پیشرفته درباره اتفاق‌هایی که در بازارهای مالی آن کشور افتاده صحبت می‌کنند، آنها اعلام می‌کنند بازارهای سهام رکوردشکنی کرده‌اند یا وضعیت اقتصادی به خاطر افزایش سطح اشتغال مطلوب است و… اما جهت‌دهی نمی‌کنند!

به عبارت بهتر، آنها با علم بر آینده از مسیردهی برای انتقال پول مردم به سمت یک بازار خاص یا تبلیغات درباره بورس اجتناب کرده و از امیدواری کاذب مردم در بورس سرمایه‌گذاری پرهیز می نمایند.

اما اتفاقی که برای بورس ایران در روزهای گذشته افتاد قابل تامل بود، افراد زیادی بدون تخصص و آموزش وارد بازار شدند و نتیجه‌اش هم وضعیتی شد که این روزها در نقاط مختلف کشور از جمله آذربایجان شرقی می‌بینیم.

برخلاف آنچه که دولت با قاطعیت به مردم اطمینان می‌داد که همه زندگی خود را به بورس بسپارند اما این روزها شهروندان از عدم حمایت دولت از بازار سرمایه گلایه‌مندند.

وقتی با مردم حول محور بورس همکلام می شویم در می یابیم افرادی که در یک ماه اخیر وارد بازار سرمایه شده و در آن سرمایه گذاری کردند نقره داغ شده و در همه جا سخن پراکنی های منفی حول محور بازار سرمایه انجام می گیرد.

همین مسئله باعث شده تا حجم خروج پول از بورس شدت بگیرد و بی اعتمادی به تبلیغات دولتمردان در خصوص اعتماد به بورس افزایش پیدا کند به طوری که نیمی از سرمایه مردم به فنا رفته است.

با وجود افزایش قابل توجه کدهای بورسی در کشور اما، فضای بی‌اعتمادی و سیر نزولی بازار باعث شده تا مردم نسبت به خرید صندوق‌ جدید ETF برخورد سردی از خود نشان دهند که منجر به تمدید دو بار سهام پالایشی گردید.

در اینکه بورس، آینه تمام‌نمای تولید در کشور است شکی نیست، اما وقتی که در رکود عمیق به سر می‌بریم، این منطق که قیمت سهام افزایش پیدا می‌کند به جز فشارهای سیاسی و ایجاد انتظارات در جامعه و مردم، توضیح دیگری ندارد.

هر سقوط موجب می‌شود که عده‌ای نگران‌تر شوند و برای فروش بیشتر به بورس هجوم بیاورند و دقیقا همین موضوع سبب می‌شود وعده‌هایی که دولت و حاکمیت درباره چشم‌اندازهای مثبت بازار بورس به مردم می‌دادند، موجب بی‌اعتمادی بین عموم مردم به‌خصوص بازنده‌ها شود که البته جمعیت کثیری را دربرخواهد گرفت!

این روزها بازار سرمایه در حالت بلاتکلیفی و سهامداران در نگرانی به سر می برند که این امر متأثر از ابهامات موجود در بورس و عدم تحقق وعده و وعیدهای مقامات ارشد دولتی برای حمایت از بازار سرمایه بوجود آمده و موجب شده تا سهامداران نتوانند تصمیم مناسبی برای سرمایه گذاری اتخاذ نمایند.

در شرایط کنونی، بازار سرمایه بیشتر چوب بی اطمینانی و بی اعتمادی نسبت به حمایت های متولیان بازار سرمایه و دولت را می خورد تا ریسک سیستماتیک… چرا که سهامداران احساس می کنند بورس متولی نداشته و حمایتی از نظر مطالبات برحق سهامداران وجود ندارد.

همه این عوامل موجب شده تا در حال حاضر اخبار مالی، اقتصادی و سیاسی مثبت، اثرات بسیار کم و اخبار منفی اثرات مخربی را بر قیمت سهام ها داشته باشد و همه نگاه ها به اتفاقات هفته های آتی معطوف گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.