خانه تاریخی واعظ تبریز در فهرست آثار ملی ثبت شد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، معاون مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ثبت خانه تاریخی واعظ  تبریز در فهرست آثار ملی خبر داد.

 قوچی معاون مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: خانه واعظ از جمله خانه‌های تاریخی تبریز است که در سال‌های اخیر به دلیل رسیدگی نکردن مالک شخصی بنا در وضعیت نامناسبی قرار گرفته بود و در هفته‌های گذشته با تغییر مالک اصلی بنا، عملیات تخریب آن آغاز شد.

او با بیان اینکه با ورود یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، عملیات تخریب توسط مالک شخصی جدید متوقف شد،گفت: با توجه به گزارش دوستداران میراث فرهنگی مبنی بر تخریب خانه تاریخی واعظ توسط مالک جدید، میراث فرهنگی استان بنا به رسالت اصلی خود در حفظ و حراست از آثار تاریخی، دستور توقف عملیات عمرانی در محل این خانه تاریخی را که مجوز آن توسط شهرداری تبریز داده شده بود، صادر کرد.

معاون مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی گفت: پس از پیگیری‌های لازم، این بنای تاریخی سی و یکم شهریور ماه امسال به شماره ۳۳۱۲۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

قوچی افزود: هرگونه دخل و تصرف در آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی غیر قانونی است، به همین منظور در صورت اجرای هرگونه عملیات عمرانی که موجب آسیب و تخریب بیشتر خانه تاریخی واعظ شود، مراتب به مراجع قضایی ارجاع و با تمام افراد و دستگاه‌هایی که در این موضوع نقش داشته باشند، برخورد قضایی خواهد شد.

خانه تاریخی واعظ، متعلق به عبداله واعظ، فرزند میرزا حسین واعظ، خطیب و مشروطه خواه تبریزی و نایب رئیس انجمن تبریز بود. میرزا حسین واعظ، پسرخاله میرزا حسن رشدیه، پدر آموزش و پرورش نوین در ایران بود.

میرزا حسین واعظ بعد از صدور فرمان مشروطیت، به همراه تنی چند از مشروطه خواهان تبریز انجمن تبریز را بنیان نهاد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.