خبر خوش کاهش قیمت مرغ در آذربایجان‌شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین، در حالی که قیمت مرغ در آذربایجان‌شرقی در روزهای گذشته تا ۳۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم بالا رفته بود، از دیروز بازار این محصول شاهد افت قیمت است، به گونه ای که در زمان حاضر هر کیلوگرم آن به ۲۵ هزار تومان عرضه می شود.

کاهش قیمت مرغ در آذربایجان شرقی به دنبال تصمیم ستاد استانی تنظیم بازار مبنی بر تزریق ۸۰۰ تن مرغ منجمد به بازار و نیز اقدامات دستگاه های قضایی و نظارتی روی داده است، با این حال مسوولان نهادهای ذیربط می گویند که شهروندان باز هم برای خرید مرغ عجله نکنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این باره می گوید: از دهم تا نوزدهم مهر ماه جاری، بروز مشکل در تامین نهاده ها باعث شد که مرغداران در این فاصله زمانی جوجه ریزی انجام ندهند و این امر خود را به صورت کمبود نسبی مرغ در بازار نشان دهد.

فتحی اضافه می کند: با توجه به تامین ۱۰۰ درصدی نهاده های دامی در هفته های اخیر، پیش بینی من این است که در سه چهار روز آینده کاهش قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم به ۲۱ هزار تومان ممکن است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه گفته می شود سیستم توزیع نهاده های دامی دولتی است، اما نهاده با قیمت بالا در بازار آزاد نیز یافت می شود، تشریح می کند: ۲۰ درصد نهادهای دامی مورد نیاز در داخل کشور تولید می شود و طبیعی است کشاورز تولیدکننده این نهاده، آن را به قیمت مورد نظر خودش در بازار آزاد عرضه کند.

نکته جالب توجه در بازار صعودی قیمت مرغ، سوء استفاده بعضی از عرضه کنندگان و فروشندگان مرغ از وضعیت موجود به شکل قطعه قطعه کردن مرغ و فروش آن به قیمت بالا در بسته بندی های متفاوت است که گاه قیمت این محصول را به ۲ برابر بیشتر از بهای معمول آن نیز می رساند.

امیرحسین بهداد، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به پلمب یک واحد عرضه مرغ در قطعات غیرمجاز می گوید: این واحد فروش به شکل غیرمجاز و غیرقانونی مرغ گرم را در قطعات مختلف بسته بندی و برچسب تقلبی کشتارگاه را نیز روی آن می زد.

وی اضافه می کند: این عمل باعث می شد که آنان قیمت مرغ را حتی تا ۲ برابر بیشتر از قیمت روز به مردم بفروشند و به همین دلیل نیز با عاملان این اقدام غیرقانونی برخورد شد.

قیمت بالای مرغ و حذف آن از سفره مردم

یکی از شهروندان تبریزی که برای خرید مرغ به یکی از مرغ فروشی های «چای کنار» مراجعه کرده است، می گوید: با توجه به گرانی گوشت، معمولا از مرغ به عنوان گوشت جایگزین استفاده می کنیم، اما افزایش شدید قیمت آن در بازار در هفته های اخیر باعث شد که دو سه هفته نتوانیم مرغ بخوریم.

وی که نخواست نامش در خبر برده شود، اضافه می کند: خوشبختانه از روز گذشته خبرهای امیدوارکننده ای مبنی بر کاهش تدریجی قیمت مرغ در بازار به گوش می خورد که در صورت تداوم می تواند برای اقشار کم درآمد امیدوارکننده باشد.

یک شهروند دیگر که خود را بازنشسته یکی از ادارات دولتی معرفی می کند، اظهار می کند: بیش از یک ماه است که به دلیل سیر صعودی قیمت مرغ در بازار نتوانسته ام برای خانواده گوشت مرغ بخرم، در حالی که قبل از افزایش ناگهانی قیمت ها، ماهانه سه چهار عدد مرغ می خریدم.

در آذربایجان شرقی ۷۲۰ واحد مرغداری وجود دارد و این استان از قطب های تولید گوشت مرغ کشور محسوب می شود، اما مشکل تامین نهاده ها و به تبع آن توقف جوجه ریزی در یک بازه زمانی مشخص، ناکافی بودن نظارت ها و برخورد با متخلفان و نیز فرصت طلبی برخی سودجویان در هفته های اخیر، موجب افزایش شدید قیمت گوشت مرغ در این استان شد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.