در طول ۷ سال اخیر، نزدیک به ۲۰ نفر از پاکبانان تبریزی بر اثر تصادف با خودروها جان خود را از دست داده اند!

گزارش “عصرآزادی” از عدم نظارت مدیران شهری تبریز در قبال ایمنی کارگران تنظیف؛ جانِ بی ارزش پاکبانان در کف خیابان ها !

?عصرآزادی/ شهرام صادق زاده

پاکبانان در نظافت شهری تمیز همچون تبریز نقش کلیدی را بر عهده دارند، اما ایمنی کارگران فضای سبز و تنظیف موضوعی است که این روزها به شدت مورد توجه قرار گرفته و حفظ جان آنان در انجام امور محوله بسیار مهم به نظر می رسد.

متاسفانه آمار، حکایت از آن دارد که سالانه در سطح کلانشهر تبریز چندین پاکبان در اثر تصادف با وسایط نقلیه به هنگام نظافت شهری جان خود را از دست می دهند که لازم است سطح ایمنی این عزیزان با به کارگیری تمهیدات اصولی ارتقاء یابد.

با یک نگاه گذرا و سرانگشتی می توان دریافت در زمان مدیریت شهری دو شهردار اخیر تبریز – صادق نجفی و ایرج شهین باهر – حدود ۲۰ نفر از پاکبانان در سایه بی توجهی مسئولانه، جان باخته اند که تقریباً نصف آن مربوط به دوره اخیر می باشد اما جان باختن دو پاکبان تبریزی در ماه های اخیر، بار دیگر موضوع ایمنی پاکبانان را بر سر زبان ها انداخت.

در واقع، شهروندان هر روز شاهد هستند کارگران تنظیف همچنان با وجود وضع قوانین، در رفوژهای میانی و زیرگذرها فعالیت می‌کنند و جانشان در خطر است و جالب اینکه مدیران شهرداری در توجیه کارهای خود، آموزش اصول ایمنی به کارگران را بهانه می‌کنند در حالی که این قبیل اقدامات نمی‌تواند جلوی حادثه را بگیرد لذا معاونان خدمات شهری و سازمان پسماند باید برای تامین ایمنی کارگران اقدام عاجل کنند.

▪️دلّالی نیروی انسانی تحت عنوان برون‌ سپاری فراگیر شده است!

دلّالی نیروی انسانی تحت عنوان برون‌سپاری در شهرداری مدت‌هاست کلید خورده و فراگیر شده است به گونه‌ای که بسیاری از کارگران شهرداری‌ تبریز همانند سایر شهرها به‌جای قرارداد مستقیم با شهرداری، با پیمانکاران طرف قرارداد هستند.

این در حالی است که در بند “ز” ماده ۱۷۴ برنامه پنجم توسعه، بحث برون‌سپاری وظایف قابل واگذاری و هدایت بودجه شهرداری‌ها به سمت هزینه‌کرد در حوزه وظایف اصلی و قانونی آنها و ممنوعیت پرداخت هرگونه هزینه از اعتبارات شهرداری به دستگاه‌های اجرایی مطرح شده است.

حوادثی که امسال و سنوات گذشته در تبریز به وقوع پیوسته و جان چند کارگر فضای سبز را در حاشیه اتوبان‌ها و حتی خیابانهای مرکزی شهر گرفت از ابعاد مختلف قابل بررسی است.

یکی از مهمترین آنها نه تخلفات ادامه‌دار رانندگی، که مسئله حفظ امنیت جانی کارگران فضای سبز در خیابانها و مناطق مختلف شهری است زیرا در خبرها آمده بود که کارگر نگون بخت به طور مثال در خیابان ۱۷ شهریور یا حاشیه اتوبان پاسداران و غیره مشغول انجام وظیفه بوده است.

همین موضوع زمینه بحث در خصوص ایمنی کارگرانی را که همه روزه در حاشیه اتوبان‌ها و خیابان‌ها بدون کوچکترین حاشیه امنیتی در حال کار مشاهده می‌شوند را فراهم می کند زیرا نبود امکانات ایمنی، کارگران زیادی را در معرض انواع حوادث قرار داده است.

▪️با ۱۵ دستگاه جاروب مکانیزه می توان تصادفات انسانی را به حداقل رساند

جالب است بدانید در طول ۷ سال اخیر، نزدیک به ۲۰ نفر از پاکبانان شهری تبریز بر اثر تصادف با خودروها جان خود را از دست داده اند که دو تن از آنها مربوط به سال جاری می باشد!

نماینده پاکبانان شهرداری تبریز با اشاره به اینکه تا دستگاه مکانیزه جاروب به اندازه کافی خریداری نشده و معابر خطرناک شهری به صورت مکانیزه رُفت و روب نشود نباید شخص و یا اشخاصی را مقصر قلمداد کنیم گفت: به جای شعار دادن باید حداقل ۱۵ دستگاه جاروب مکانیزه خریداری شود تا تصادفات انسانی به حداقل برسد.

غلامعلی صفری افزود: جامعه پاکبانان بیشترین تلفات انسانی را متحمل می شوند لذا موضوع خرید جاروب مکانیزه باید در اولویت جلسات شورا قرار گرفته و به سرانجام برسد تا انشاالله موضوع فعالیت پاکبانان در معابر خطرناک و تلفات جانی آنها تا حدودی حل و فصل گردد.

▪️در دنیا از پرچم هوایی که در دست می‌گیرند استفاده نمی‌شود!

موضوع بررسی رسیدگی به جان باختن تعدادی از پاکبانان شهرداری تبریز از جمله مواردی است که تنها در زمان وقوع حوادث در بین مسئولان مطرح می گردد.

بدون شک پاکبانان زحمتکش، نماد خدمت صادقانه و بدون چشمداشت شهر تبریز هستند و تامین امنیت، حفظ کرامت و شان این عزیزان وظیفه مدیریت شهری و یکایک ماست و در انجام این وظیفه هیچگونه کوتاهی پذیرفتنی نیست!

گزارش‌های خبری از وضعیت شغلی کارگران خدمات شهری نشان می‌دهد آنها در شرایط ناایمنی کار می‌کنند و حوادثی از این دست – شاید به صورت جراحت جزئی – بازهم در خصوص کارگران این بخش رخ داده اما بعضاً ابعاد خبری پیدا نکرده است که باید شفاف سازی در خصوص آنها انجام گیرد.

شهرام دبیری – رئیس شورای شهر تبریز – با اشاره به اینکه تاکنون از توضیحات مدیرعامل پسماند شهرداری در این خصوص قانع نشده ام گفت: باید ببینیم که پیمانکاران چقدر وسایل ایمنی دارند زیرا فرهنگ ایمنی کار در جامعه ما جا نیفتاده و در دنیا از آن پرچم های هوایی که کارگران ما در دست می‌گیرند استفاده نمی‌شود!

 عبدالله تقی‌پور دیگر عضو شورا هم گفت: ما استفاده از تکنولوژی‌های نوین را بلد نیستیم، نمی‌دانیم ارزش جان انسان برای‌مان مهم است یا برند تمیزی شهر تبریز!؟ چرا در این حوزه مقاومت می‌کنیم؟

▪️وقتی شورا نظارت خود را کنار می‌گذارد چنین صحنه‌هایی اتفاق می‌افتد!

محمدحسن اسوتچی نیز که همواره پیگیر مطالبات کارگران است با اشاره به اینکه ریشه قضیه فوت کارگران تنظیف به نظارت شورا بر می‌گردد گفت: وقتی شورا نظارت خود را کنار می‌گذارد شاهد چنین صحنه‌هایی می‌باشیم، چرا از یقه پاکبان می‌گیریم و از او تعهد می‌گیریم که فلان کار را نکن… چرا نظارت نداریم؟

وی با ذکر این نکته که خودمان هم با سرعت زیاد می‌رویم و نباید دیگران را مقصر بدانیم افزود: مثلاً در منطقه ۱۰ کارگران با قبول خطرات فراوان در زیرگذرها کار می‌کنند، شفاف‌سازی کنید که نظارت برعهده چه کسی می‌باشد؟ به هر قیمتی نباید کارگران جان خود را از دست دهند.

 رئیس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: فرض کنیم یک روز شهرداری تعطیل شود چه اتفاقی می‌افتد؟ پیمانکارانی که به وظایف خود عمل نمی‌کنند باید قرارداد آنها را لغو کنید تا برای دیگران هم عبرت شود.

غلامحسین مسعودی ریحان با ذکر این نکته که تمام کارها را به پیمانکار می‌سپارند، اضافه کرد: فوت کارگر در هر منطقه شهرداری اتفاق می افتد باید با پیمانکار آن منطقه برخورد داشته باشید، پس خواهش دارم با پیمانکاران برخورد شدید صورت گیرد.

▪️اگر بخواهیم ایمنی کارگران را فراهم کنیم باید شهروندان هم رعایت کنند!؟

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز در اظهاراتی ساده انگارانه گفت: اگر بتوانیم ماشین خیابان روب تهیه کنیم مشکل اصلی ایمنی پاکبانان حل خواهد شد.

علیرضا اصغری همچنین ادامه داد: تعداد ۳۰ دستگاه جاروب مکانیزه خیابانی و ۲۰ دستگاه جاروب مکانیزه پیاده‌رو نیاز داریم تا ایمن سازی کامل در معابر اصلی شهر صورت گیرد!

وی اما در اظهاراتی جالب درباره فوت کارگران تنظیف هم افزود: وقتی راننده با سرعت ۱۱۰ کیلومتر چند متر مانده به چهارراه، پاکبان ما را زیر می‌گیرد ما چه حرفی می‌توانیم داشته باشیم!؟

اصغری اضافه کرد: این در حالی است که کلاس‌ های آموزشی برای همه کارگران برگزار شده و گواهی لازم را دریافت نموده‌اند تا در کار خویش موارد ایمنی را رعایت کنند.

وی بیان کرد: جی.پی.اس خودرو نشان می‌داد که آن محل قبلاً تمیز شده بود و نیاز به تمیزکاری نداشته است اما در اینکه پاکبان، جان خود را از دست می‌دهد ما بی تفاوت نبوده و برای ایمنی پاکبانان تجهیزات اختصاص یافته است.

اصغری با بیان اینکه بعضاً شهروندان نیز رعایت نمی‌کنند تاکید کرد: وقتی زباله‌ها را روی ماشین می‌گذارند و پس از طی مسافت بر زمین می‌افتد پاکبان مجبور به تنظیف محل حتی در وسط معبر می‌گردد پس اگر بخواهیم ایمنی کارگران را فراهم کنیم، باید شهروندان هم رعایت کنند.

▪️رعایت موارد ایمنی و حفظ جان پاکبانان به شرکت‌های تنظیف ابلاغ شده است!

شهردار تبریز سال گذشته در پی جان باختن تعدادی از پاکبانان در سطح معابر، از خانواده آنها دلجویی کرده و گفته بود: رعایت موارد ایمنی و حفظ جان پاکبانان به تمام شرکت‌های تنظیف ابلاغ شده است.

ایرج شهین باهر یادآور شد: هرچند پاکبانان و شرکت‌های تنظیف تلاش می‌کنند موارد ایمنی را رعایت کنند اما گاهی اوقات موارد خاصی پیش می آید که قابل پیش‌بینی نیست.

وی با اظهار تاسف از حادثه ای که طی آن دو پاکبان مجموعه شهرداری در حین انجام وظیفه جان خود را از دست دادند بیان کرد: زیبایی، پاکیزگی شهر و افتخار تمیزی شهر تبریز را مدیون پاکبانان هستیم و امیدواریم با ابلاغ ضرورت رعایت موارد ایمنی، شرکت‌های تنظیف بیش از پیش به موارد ایمنی توجه داشته باشند.

سخنان شهین باهر در حالی در تیتر اخبار آن روزها منتشر شد که با تکرار حوادث مشابه برای کارگران تنظیف در سال جاری، آن وعده ها رنگ باخت و در سایه بی توجهی پیمانکاران، همان آش و همان کاسه بر سر پاکبانان آمد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.