گزارش “عصرآزادی” از قطعی ناگهانی برق کلانشهرها و شایعات ناشی از آن؛ رابطه قطعی برق با مازوت و بیت کوین!؟

عصر آزادی آنلاین/ شهرام صادق زاده

قطعی برق مشترکان خانگی برخی مناطق کشور در چند نوبت قبل و بعدازظهر خبرساز شده و چنان آشفتگی را سبب گردید که شهروندان به انحای مختلف به کالبدشکافی علل آن پرداخته و نُقل محافل عمومی شد.

طی روزهای گذشته ساکنان شهر تبریز نیز همانند دیگر از کلانشهر‌های کشور خاموشی چند ساعتی را شاهد بودند که این امر برای شهروندان در بازه زمانی اوایل فصل زمستان تعجب آور شد!

هر کسی از ظن خود، علتی را برای قطع چند ساعته و مکرر برق اعلام کرد؛ از خلوت کردن خیابان‌ها با محدودتر کردن فعالیت بازاریان به دلیل شیوع کرونا گرفته تا آمادگی مردم برای پدافند غیرعامل یا فعالیت بیش از اندازه دستگاه‌های استخراج ارزهای دیجیتال موسوم به بیت کوین در استانها و حتی اجاره دادن نیروگاه‌های کوچک مقیاس به چینی‌ها…! دلایلی که برخی‌ها آن را تحلیل‌های غیرواقعی و تعدادی دیگر پشت پرده خاموشی ها می‌نامند!

نکته جالب تر هم اینکه جالب اینکه وزیر نیرو درباره استفاده چینی‌ها از استخراج بیت کوین ها گفته است: هر کسی که مجوز دارد طبق مجوز می‌تواند نسبت به استخراج رمزارزها اقدام کند و هر کسی که مجوز ندارد – چه خارجی و چه داخلی – مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

▪️فشار به شبکه برق و فعالیتهای استخراجی در مناطق آزاد اقتصادی!؟

پیشتر وزیر نفت و رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده بودند به دلیل افزایش مصرف برق، نیروگاه‌ها مجبور به استفاده از سوخت مازوت هستند و در صورت ادامه افزایش مصرف برق در کشور شاهد خاموشی‌ خواهیم بود!

این در حالی است که به گفته برخی مسئولان، افزایش چشمگیر مصرف برق در سال جاری به دلیل استخراج بیت کوین بوده و ارتباطی با مصارف خانگی ندارد.

در حالی که قطع برق در مناطق شهری و روستایی کشور زندگی و اشتغال خانگی شهروندان را دچار اختلال کرده، گزارش‌ها حاکی از آن است یکی از دلایل فشار به شبکه برق، مرکز بزرگ استخراج بیت کوین در مناطق ویژه و آزاد اقتصادی است که گویا در اختیار چینی‌ها قرار دارد!

سخنگوی صنعت برق ایران هم به تازگی رسماً تایید کرده بود استخراج‌کنندگان ارزهای مجازی از عوامل افزایش مصرف برق در کشور هستند و می توان نتیجه گرفت شاید دلیل افزایش مصرف برق کشور و قطعی بدون اطلاع قبلی برق منازل شهروندان و معابر عمومی در بسیاری از مناطق شهری، همین علت باشد!

▪️اعمال قطعی‌های برق به طور سهمیه بندی شده در سراسر کشور!

قطعی برق مناطق مختلف تبریز در ساعات شبانه و نیمروزی، آنهم برای چند ساعت متمادی موجب اعتراض اصناف و کسبه شد و متولیان امر تاکید کردند این امر به علت افزایش مصرف گاز در کشور و عدم عرضه گاز به نیروگاه‌ها بوده و به تبع آن تولید برق نیز کاهش یافته و قطعی‌های برق به طور سهمیه بندی شده در سراسر کشور اعمال می‌شود!

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی با بیان اینکه مصرف گاز در کشور بالا رفته و گاز نیروگاه‌های کشور نیز قطع و این نیروگاه‌ها به سمت مصرف سوخت مایع رفته‌اند گفت: در حالی که نیروگاه تبریز هم سوخت مایع مصرف می‌کند حتی برخی از نیروگاه‌های کشور نیز سوخت مایع ذخیره خود را تمام کرده‌اند، بنابراین تولید برق نیز کاهش یافته و به ناچار در سطح کشور، به میزان مشخص شده برای هر منطقه سهیمه خاموشی داده شده است.

افشین روشن‌میلانی با تاکید بر این‌که تلاش می کنیم تا صنایع همکاری بیشتری داشته باشند تا مردم کمتر از این خاموشی‌ها متاثر شوند افزود: قطعی‌های برق تابعی از رفتار مشترکان بوده و اگر مشترکان، مصرف گاز و همچنین برق خود را کاهش داده و به نیروگاه‌ها نیز گاز تعلق بگیرد، برق نیز قطع نخواهد شد، اما اگر با سردتر شدن هوا مصرف گاز هم افزایش یابد طبیعتاً روند قطعی برق نیز ادامه دار خواهد بود!

▪️وقتی برق نیست، اینترنت هم نیست، کلاس درس هم نیست!

برخی از شهروندان تبریزی از تعدد قطعی برق انتقاد کرده و گفته اند: این روزها به دفعات مکرر، برق قطع می‌شود و از آن طرف دانش آموزان باید به صورت آنلاین در کلاسهای مدرسه شرکت کنند، لذا وقتی برق نیست، اینترنت هم نیست…پس فرزندان ما چه کنند؟!

با این وجود، سال گذشته در حوالی بهمن ماه نیز وضعیت مشابهی از قطعی برق در مناطق مختلف کشورمان رخ داد و برق استانهای تهران، گیلان، مازندران، خراسان، سمنان و آذربایجان شرقی و غربی برای مدت طولانی قطع شد.

سخنگوی صنعت برق در آن زمان نیز دلیل قطعی برق در شماری از استان‌های کشور را افزایش مصرف گاز و مشکل تامین سوخت نیروگاه‌های گازی عنوان کرده بود که مصرف گاز به ۶۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که “بی‌سابقه” است.

او گفته بود به دلیل برودت هوا، مصرف گاز در کشور افزایش یافته و این باعث شده تا نیروگاه‌هایی که با سوخت گاز کار می‌کنند، با مشکل تامین سوخت مواجه شوند…اظهاراتی که البته زیاد هم برای مردم قابل قبول نشد!

▪️روزی دو ساعت قطعی برق بهتر از مازوت‌ سوزی نیروگاه ها!

این در حالی است که رئیس سازمان محیط زیست چند روز پیش در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود روزی دو ساعت قطعی برق بهتر از مازوت‌سوزی نیروگاههاست!

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست با افزایش مصرف گاز در کشور، نیروگاه‌ها و کارخانه‌هایی مانند سیمان با کمبود انرژی روبرو شده‌اند از این‌رو ناچار هستند که مازوت و یا گازوییل مصرف کنند.

عیسی کلانتری با بیان اینکه قرار شده نیروگاه‌ هایی که در حاشیه کلانشهرهای کشور هستند تا حد امکان از سوخت مازوت استفاده نکنند افزود: اکنون نیروگاه‌های حاشیه شهرهای بزرگ نباید از سوخت مازوت استفاده کنند و البته استفاده هم نمی‌کنند اما منابع آلاینده دیگری از جمله کامیون‌های فرسوده و قدیمی وجود دارند که به‌ دلایل مختلفی نتوانستیم آنها را نوسازی کنیم.

او ادامه داد: از سویی وزیر نفت اعلام کرده که با توجه به افزایش مصرف گاز در کشور مجبور است برای تولید پنج هزار مگاوات برق در کشور از مازوت استفاده کند، این مقدار ۹ درصد برق مصرفی کشور است لذا از نظر من بهتر است که روزی دو ساعت خاموشی داشته باشیم اما از مازوت استفاده نکنیم!

▪️علل دیگر در قطعی گاز نیروگاه های برق و اظهارات متناقض!

ظاهراً بر اساس اعلام وزارت نیرو و شرکت توانیر به منظور مدیریت مصرف بار در شبکه توزیع برق کشور از چند روز پیش اعمال مدیریت مصرف به صورت محدود در بخش خانگی برخی مناطق کلانشهرها آغاز شده است.

آن طور که مسئولان برق اظهار کرده اند با توجه به فصل زمستان و افزایش مصرف گاز در کشور، برای اینکه گاز مردم قطع نشود تامین گاز نیروگاه‌های برق با مشکل مواجه شده و برای جبران این نقیصه ۴۰ شرکت توزیع نیروی برق در کشور ملزم به مدیریت بار در بخش عمومی و بخش خانگی شدند.

با این حساب، اجرای خاموشی‌ها بر اساس اعلام مرکز کنترل پیک بار کشور و در همه شرکت‌های توزیع برق مناطق مختلف کشور بوده و هدف آن جلوگیری از خاموشی‌های گسترده عنوان شده است!

اما سخنگوی شرکت ملی گاز در واکنش به حواشی قطعی برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز، آن را نادرست خواند و گفت: قطعی گاز نیروگاه های برق، ناشی از مسائل دیگری است و ارتباطی با شرکت گاز ندارد(!) ضمن اینکه شرکت ملی گاز طبق تعهدات خود در حال انجام گازرسانی است.

▪️نگرانی هایی برای سال های ۱۴۰۲ به بعد با کسری شدید توان تولید برق!

افزایش جمعیت، ارتقای تکنولوژی و تغییر سبک زندگی در جامعه، ضرورت توجه جدی به توسعه زیرساخت‌های صنعت برق کشور را برای پاسخگویی به نیازهای روزافزون آشکار می‌کند.

از چند دهه گذشته تاکنون، سیاست توسعه نیروگاه‌ها و زیرساخت‌های صنعت برق کشور، مورد توجه قرار گرفته است به‌طوری که در اجرای این سیاست، پُست‌های فشار قوی و خطوط انتقال نیروی برق، افتتاح شده و به بهره‌برداری رسیده که این توسعه در حال فزونی است و قاعدتاً نباید مشکل قطعی برق وجود داشته باشد.

یک کارشناس حوزه برق در این زمینه گفت: در صورت افزایش نیاز کشور به برق بیشتر اگر سرمایه گذاری های لازم انجام نشود برای تامین برق از سال ۱۴۰۲ به بعد با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

م.طرزطلب ادامه داد: در واقع، طی سه سال اخیر سرمایه گذاری های خوبی در صنعت برق انجام نشده است و نگرانی هایی وجود دارد که برای سال های ۱۴۰۲ به بعد با کسری شدید توان تولیدی مواجه شویم.

وی افزود: با توجه به اینکه نتوانسته ایم سرمایه گذاری مناسبی در این حوزه انجام دهیم و از سوی دیگر به دلیل بحث های تحریمی و همچنین به این دلیل که افزایش نرخ ارز قیمت تمام شده را برای ما افزایش داده است و تعرفه ها به آن اندازه افزایش پیدا نکرده است مشکلاتی به وجود خواهد آمد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.