آذربایجان‌شرقی برای مرمت آثار تاریخی قره‌باغ آمادگی دارد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: این مجموعه برای مرمت، بازسازی و احیای آثار و ابنیه های تاریخی مناطق آزاد شده قره باغ در جمهوری آذربایجان آمادگی کامل دارد.

احمد حمزه زاده افزود: اخیرا” درخواستی از طرف دولت جمهوری آذربایجان به وزارت امور خارجه و انعکاس آن به وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران مبنی بر کمک برای بازسازی، مرمت و بهسازی آثار تاریخی مناطق آزاده شده، ارسال شده است که در صورت نیاز، تیم های مرمتی آذربایجان شرقی آماده اعزام به این مناطق هستند.

وی اظهار داشت: آذربایجان شرقی به دلیل تاریخی بودن و برخورداری از تیم های بسیار مجرب و متبحر مرمتی از ظرفیت های بسیار بالایی برای کمک به کشور دوست و همسایه جمهوری آذربایجان جهت احیا، مرمت، بازسازی و حتی طراحی و نظارت بر آثار تخریب شده تاریخی در منطقه قره باغ را دارند.

حمزه زاده با اشاره به فعالیت کارگاه های متعدد و مختلف مرمتی در آذربایجان شرقی، یادآور شد: در حال حاضر افزون بر ۵۰ درصد مجموع مجوزهای مربوط به مرمت و بازسازی آثار و ابنیه های تاریخی ایران در آذربایجان شرقی است که این موضوع نشان دهنده توانمندی های بالای مرمتی حوزه میراث  فرهنگی در این خطه از ایران اسلامی است.

وی حضور و مشارکت آذربایجان شرقی در مرمت آثار تاریخی مناطق آزاده شده جمهوری آذربایجان را منوط به تصمیم وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست و ادامه داد: در صورت موافقت وزارتخانه، تیم های مرمتی و کارشناسی آذربایجان شرقی در کمترین زمان ممکن می توانند به مناطق یاد شده اعزام شده و فعالیت های مرمتی، بازسازی و احیای آثار تاریخی را آغاز کنند.

حمزه زاده اضافه کرد: هر گونه فعالیت مرمتی، بازسازی، احیا، حفاظتیف طراحی و نظارت آثار تاریخی شهرها و روستاهای مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان بر اساس مجوزهای صادره از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به توانایی های دانش فنی میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در حوزه مرمتی، گفت: به جرات می توانم  ادعا کنم که این استان اولین استان ایران در اجرای طرح های مرمتی، بازسازی و احیای آثار و ابنیه های تاریخ است و شرکت های بسیار مجربی در استان داریم که می توانند در صورت اعلام نیاز به مناطق قره باغ اعزام شده و فعالیت های خود را شروع کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآور شد: ظرفیت ها و توانمندی های شرکت های مرمتی میراث فرهنگی این استان به اندازه ای است که حتی می توانند نسبت به آثاری که به طور کامل تخریب شده است نیز طرح های احیا و مرمتی ارایه کنند.

حمزه زاده افزود: شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برترین و فنی ترین شورای ادارات کل استان هاست، به گونه ای که سه نفر از اعضای این شورا در شورای فنی وزارتخانه نیر عضویت دارند.

۴۴ روز از پاییز امسال  از ۶ مهر تا ۱۹ آبان، ‌ با درگیری نظامیان جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بر سر مناطق مورد مناقشه قره باغ، سرانجام با میانجیگری روسیه و انتشار بیانیه مشترک پایان یافت که باکو توانست اراضی اشغالی را پس از حدود سه دهه بازپس گیرد.

به گفته الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان بسیاری از مناطق آزاد شده از جمله شهرستان‌های ” آغ‌دام “، ” فضولی “، “جبرایل “، “زنگیلان ” و ” قبادلی ” به طور کامل تخریب شده است؛ از این رو وی برای بازسازی گسترده این مناطق علاوه بر شرکت‌های آذربایجانی از فعالان اقتصادی و شرکت‌های کشورهای دوست نیز دعوت به همکاری کرده است.

وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان نیز در سفر اخیر خود به تهران گفته بود که مرزهای آذربایجان با ایران مرز دوستی و توسعه است و بر این باور هستیم که احیای این مرزها می تواند پروژه های همکاری جدیدی برای ۲ کشور ایجاد کند.

با این فراخوان فرصت بسیار مناسبی برای شرکت های ایرانی به خصوص در استان‌های همجوار با جمهوری آذربایجان فراهم شده است تا با بهره گیری از اشتراکات زبانی و فرهنگی، برخورداری از نیروی کار ماهر و متخصص و نیز دانش فنی و مهندسی و تجربه‌های موفق در پروژه های بازسازی در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی در حوزه های ساختمانی و راهسازی، توسعه خطوط مخابراتی، برق و گاز،  احداث کارخانجات وابسته به صنایع کشاورزی و توسعه روش های نوین کشاورزی و نیز حوزه وسیع میراث فرهنگی در این زمینه مشارکت داشته باشند.

تعدادی از شهرهای مناطق آزاد شده جمهوری آذربایجان از جمله شوشا، کلبجر، فضولی، قوبادلی و آغدام دارای آثار و ابنیه های مهم تاریخی است که تخریب شده است.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.