فراگیری موسیقی با تعهد به اصول آموزشی و توجه به سلائق فردی

 عصر آزادی آنلاین / رعنا زارع پور: جلد نخست کتاب «آموزش عمومی تار و سه تارنوازی بر اساس اهداف و سلائق» تألیف « سید محمد امین میراحمدی » زمستان سال جاری منتشر شد.
نگارنده که پیش از این، کتاب « جویبار جوشنده» و «جان مایه » را در ارتباط با مرتضی نی داود و علی اکبر شهنازی نوشته است، گفت: « زمانی که در دانشگاه یا آموزشگاه ردیف میرزاعبدالله یا دورۀ عالی استاد شهنازی و حتی قطعات مربوط به کتاب های “جویبار جوشنده و جانمایه” را تدریس می کردم متوجه شدم، که خیلی از فراگیران، ادراک عمیقی از مکتوبات موسیقی ندارند و مهارت لازم در ارتباط با انگشت گذاری و تکنیک ها در آن ها ایجاد نشده است به همین دلیل مجبور به طراحی کتاب مبانی شدم که اصول را بر اساس روشی سنجیده آموزش دهد.
نگارنده کتاب، همچنین ضمن تاکید بر تناسب سلائق آموزشی و رپرتوآرهای آموزشی افزود : « از اهداف مهم این کتاب توجه و تمرکز به اصول آموزشی و جذابیت، هر دو در کنار هم برای علاقه مندان است، کتاب آموزش عمومی، مسیری اصولی و جذاب برای یادگیری تار و سه تار نوازی است. امروز شاهد روش های سطحی و جریان های بدون پشتوانه در فضای مجازی هستیم که صرفاً با جذابیت، آموزش موسیقی را پیش می برند و اصول در آنها ضعیف است و از طرفی جریان های آموزش آکادمیک که اصول دارند، جذابیت لازم را برای مخاطب امروز ندارند. در تألیف این کتاب تلاش و تمرکز فراوان شده تا فراگیری موسیقی با تعهد به اصول آموزشی و توجه به سلائق فردی صورت گیرد».
این کتاب دارای سه بخش است: مبانی تار و سه تار نوازی، احتمالات انگشت گذاری و مهارت های نوازندگی.
در بخش مبانی، اصول نواختن (اکُل)، اجزای ساز، پرده بندی آن به شیوهای گویا و جدید بیان شده است. سپس طی پنج سطح، ریتم خوانی، نت خوانی و آشنایی با پرده های ساز، مطرح شده است. طبق این پنج سطح در کتاب دوم قطعات متنوعی نت نگاری شده و علاقه مندان می توانند بر اساس سلیقۀ خود قطعاتی را انتخاب کنند.
در بخش احتمالات انگشت گذاری که پشتوانۀ پژوهشی هم دارد احتمالات اصلی انگشت گذاری ساز تار و سه تار بازشناسی و برای تقویت آنها 543 تمرین طراحی شده که نوازندگان با نواختن این تمرینات تسلط خوبی روی ساز پیدا می کنند.
بخش سوم مربوط به مهارت ها و تکنیک های نوازندگی است که تکنیک هایی مانند درّاب، تک ریز، ریز، اشاره، تکیه و… که عدد آن به 21 مورد می رسد تعریف شدند و برای هر کدام زیر مجموعه ای تعریف و تمریناتی برای تقویت آنها طراحی شده است.
این کتاب در قطع رحلی در 207 صفحه در دی ماه سال ۹۹منتشر و در اختیار علاقمندان قرار گرفت.
جلد دوم این کتاب که در اوایل سال 1400 منتشر خواهد شد شامل قطعات گوناگون و متعددی بر اساس جلد یک است.

                                                                       

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.