برج خلعت‌پوشان تبریز مستندنگاری می‌شود

به گزارش عصر آزادی آنلاین، معاون میراث‌ فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: اثر تاریخی برج خعلت‌پوشان تبریز با انجام مطالعات باستان‌شناسی، مستندنگاری می‌شود.

علیرضا قوچی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میراث فرهنگی استان به ‌عنوان متولی اصلی حفاظت و صیانت از آثار و بناهای تاریخی همواره اهداف و برنامه‌های خود را در این راستا به‌صورت مستمر و تخصصی انجام می‌دهد، افزود: در این زمینه انجام مطالعات و ارائه طرح مرمتی برای تحقق اهداف صیانتی و حفاظتی از بناهای تاریخی امری ضروری است.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر مطالعات و مستندنگاری برج خلعت پوشان از سوی معاونت میراث‌ فرهنگی انجام شده و فاز نخست عملیات مرمتی آن همزمان با انجام مطالعات با کسب مجوز مرمت در بخش بنا و محوطه سازی انجام شده و ادامه روند مرمت در حال حاضر نیز مراحل اجرایی خود را سپری می‌کند.

قوچی اظهار داشت: در مرحله اول  مطالعات و جمع‌آوری اسناد مکتوب و مصور از برج خلعت پوشان و همچنین مطالعات میدانی، مستندسازی و گردآوری اطلاعات مربوط به معماری طبقه اول، هندسه و فرم کوشک، انجام مطالعات تطبیقی و بررسی نمونه‌های هم دوره در راستای دستیابی به طرح معماری کوشک در دستور کار قرار گرفت.

وی اضافه کرد: در ادامه انجام مطالعات این اثر تاریخی فاز اول و دوم طرح مرمت معماری آن با اقداماتی نظیر تهیه نقشه‌های مرمتی، معماری، تزئینات وابسته به معماری، ارزیابی، معرفی و ارائه پیشنهادات مداخلات سازه‌ای، تهیه و ارائه نقشه‌های مورد نیاز باز زنده‌سازی معماری طبقه اول و نمای ساختمان اجرا شده است.

قوچی با بیان این‌که در مرحله پایانی مطالعات و مستندنگاری برج خلعت پوشان تبریز تهیه طرح مرمت جداره‌ها در دستور کار قرار گرفت، گفت: در راستای اجرای عملیات مرمتی، طرح مرمتی برج خلعت پوشان تبریز به دنبال سیاست‌گذاری، ارائه طرح و ضوابط راهبردی کلی برای حفاظت از اثر و برآورد ریالی عملیات اجرایی، تمامی اقدامات انجام شد.

عمارت خلعت پوشان متعلق به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار است که در ۱۰ کیلومتری جاده شرقی تبریز و در دره‌ای سرسبز در سمت چپ جاده تبریز – باسمنج و در جنوب محله کرکج در پنج کیلومتری مرکز این شهر و در جوار رودخانه میدان چایی قرار گرفته است.

این عمارت در دوران صفویه و قاجاریه به کارگزاران این حکومت‌ها اختصاص داشت و محلی برای اهدای خلعت، مقام، نشان و هدیه از سوی ولیعهدان مقیم تبریز به خدمتکاران حکومتی بود.

عمارت خلعت پوشان در وسط بوستان خلعت پوشان از معروف ترین بوستان‌های دارالسلطنه تبریز در زمان ولیعهد نشینی در دوره قاجار قرار گرفته و دارای معماری و تزییناتی نفیس است که دارای سه طبقه و به شکل یک منشور بلند با قاعده‌ای ۱۶ ضلعی و قطر ۹.۵ متر است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.