احتمال ایجاد تنش دمایی در مزارع و باغات کشاورزی استان آذربایجان شرقی

به گزارش عصر آزادی آنلاین، رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان شرقی با اعلام هشدار در خصوص وقوع تنش دمایی در استان، از نفوذ سامانه سرد از روز چهارشنبه خبر داد.

محمد امیدفر با بیان اینکه بر اساس آخرین اطلاعات هواشناسی از روز چهارشنبه ۲۹ بهمن سامانه بارشی قوی و فعالی وارد استان می شود، افزود: این سامانه موجب کاهش محسوس دما تا ۲۰ درجه سانتی گراد در برخی مناطق استان می شود.

وی اظهار داشت: فعالیت این سامانه همچنین موجب کولاک برف و اختلال در تردد جاده ای، لغزندگی معابر و جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی و سردسیر استان و آبگرفتگی معابر عمومی می شود.

رئیس گروه پیش‌بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: فعالیت اصلی این سامانه از شب چهارشنبه این هفته آغاز می شود و تا اواسط هفته آینده ادامه می یابد و احتمال بروز خسارت به باغات و درختان به ویژه در نواحی گرمسیری استان دور انتظار نیست.

امیدفر، به کشاورزان و باغدران استان توصیه کرد اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز خسارت به باغات انجام دهند و مردم و مسافران نیز از سفر غیرضروری در این ایام پرهیز کنند.

وی یادآوری کرد: از امروز تا روز سه شنبه جوی نسبتا پایدار در استان حاکم بوده و در برخی ساعات، افزایش موقت ابر همراه با افزایش نسبی دما پیش بینی می شود و دمای هوا نیز به طور میانگین حدود ۱۶ درجه سانتی گراد خواهد بود.

امیدفر، افزود: هم اکنون ( حدود ساعت ۱۶) جلفا با ۱۹ و آذرشهر با ۶ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.