از امضای مسئله ساز رئیس شورای شهر تا مهمانی ۳ روزه قضایی!

گزارش از: شهرام صادق زاده/ عصرآزادی:یکصد و هشتاد و چهارمین جلسه رسمی شورای پنجم شهر تبریز به ریاست شهرام دبیری و با حضور اعضا و شهردار تبریز در عمارت تاریخی ساعت آغاز گردید.
وقتی رئیس شورای شهر تبریز در لحظات اولیه وارد تالار شورا شد حاضرین با بهت و تعجب منتظر اظهارات شهرام دبیری بودند تا توضیحات لازم را از زبان خود او بشنوند.

▪️آزادی رئیس شورای شهر تبریز پس از ۳ روز تعطیلی اجباری

رئیس شورای شهر تبریز در ابتدای جلسه به دلایل بازداشت خود و حواشی آن اشاره کرد و گفت: در مورد ابهامات پروژه سرمایه گذاری متعلق به بنیاد تعاون ناجا مربوط به سال ۹۳ بازداشت شده بودم.
رئیس شورای شهر تبریز ادامه داد: تحقیقات فعلی مربوط به پروژه سرمایه گذاری هشت بهشت به مبلغ یک هزار میلیارد تومان بوده که طی صورتجلسه ای با حضور شهردار وقت تبریز، شهردار منطقه، فرمانده نیروی انتظامی و بنده به عنوان رئیس شورا  در این خصوص تصمیماتی اتخاذ شد.
وی با اشاره به اینکه صورتجلسه‌ مربوطه را امضا کردم تا با مصوبه شورای شهر عوارض شهرداری با تخفیف ۲۵ درصد در نظر گرفته شود افزود: پس از بررسی های انجام شده، شهرداری عوارض تغییر کاربری را نیز با تخفیف اعمال کرده بود که پس از اطلاع از قانونی نبودن این تخفیف، مشکل با رای شهرداری از کمیسیون ماده ۷۲ حل شد.
دبیری با ذکر این نکته که در این موضوع هیچ مشکلی وجود نداشت و بنده به عنوان ناظر این سند را امضا کرده بودم اضافه کرد: برای بررسی دقیق این موضوع، تمام افرادی که این سند را امضا کرده بودند برای پاسخ به برخی ابهامات احضار شده بودند که همه افراد با وثیقه آزاد شدند و بنده به خاطر تعطیلات چند روز مهمان عزیزان بودم!
وی با اعلام اینکه علیرغم برخی ناملایمتی‌ ها، این امر کوچک‌ ترین تغییری در کیفیت خدمت به شهر ایجاد نخواهد نمود تاکید کرد: هیچگونه مشکل مالی ندارم که بخواهم تخلفی را مرتکب شوم لذا اگر هم این صورتجلسه را امضا کرده و خود را به خطر انداخته ام برای این بود که ۴۰ میلیارد تومان به شهرداری دادند تا در توسعه و آبادانی شهر استفاده گردد.

▪️زیان آور بودن تعطیلی عملیات اجرایی خط دوم مترو برای شهر

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر تبریز با انتقاد از تعطیلی عملیات اجرایی خط دوم متروی تبریز گفت: در طول سالهای قبل مبالغ هنگفتی برای احداث خط یک متروی تبریز هزینه شده است که متاسفانه هنوز هم ناقص مانده است.
عبدالله تقی پور با اشاره به اینکه فاز سوم خط یک بدون سیگنالینگ و مانیتورینگ احداث شده و با محدودیت به جابجایی مسافران می پردازد ادامه داد: حدود ۱۴۰۰ میلیارد تومان برای بهره برداری کامل خط یک مترو نیاز است، لذا به این رقم و وعده‌ای که به مردم داده‌ایم توجه کنیم!
وی با ذکر این نکته که خط ۵ مترو بدون مجوز شورا انجام می شود افزود: این امر باید در کمیسیون مطرح و در شورا تصویب می شد، لذا با این اوصاف ما نمی توانیم میوه این درخت (مترو) را بچینیم و میوه همچنان بر روی درخت در حال پوسیدن است.
تقی پور بر ضرورت اختصاص تامین نیاز خط یک از منابع غیرنقدی تاکید کرد تا شیرینی کار تلخ نشود و گفت: اگر هدف شورا، توسعه حمل و نقل عمومی است نباید بیش از این تعلل کنیم زیرا تعطیلی هر روز عملیات اجرایی خط دوم مترو به ضرر شهرداری و شهر بوده و علت آن ناشی از نوسانات ارزی است.

▪️کروناویروس، بهانه جدید مدیران ناکارمد شهرداری

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز نیز در اظهاراتی تند، از عملکرد شهرداری در قبال مصوبات شورا انتقاد کرده و شهین باهر را به استیضاح تهدید کرد.
محمدباقر بهشتی با اشاره به اینکه شهرداری تبریز اصلا مصوبه های شورای شهر را رعایت نمی کند گفت: یعنی در واقع به مصوبات شورا بی توجه است و این امر حتی می تواند به استیضاح وی منجر گردد!
وی ادامه داد: شهرداری تبریز آنقدر به بودجه شهری بی توجه است که پس از گذشت یک ماه، حتی به نامه رئیس شورا در مورد مسائل بودجه ای پاسخ داده نشده و در مواردی از جمله خزانه متمرکز، برای خود روال خاصی دارد!
بهشتی همچنین با اشاره به اینکه در بدنه شهرداری نیروهایی وجود دارند که ضد شورا هستند افزود: باید در مورد این افراد تصمیم گیری شود زیرا شهرداری اکنون بدون اطلاع شورا ابلاغ درآمد می کند.
وی اضافه کرد: شهرداری آنقدر برای بودجه ارزش قائل نیست که حتی مدیرکل بودجه خود را نیز برداشته است انگار این سمت، بی تاثیر بوده است و معاونت های مالی – اقتصادی و برنامه و بودجه اصلا ارتباطی باهم ندارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تبریز در پایان تاکید کرد که بحران کروناویروس نباید بهانه ای برای مدیران ناکارمد شهرداری باشد.

▪️صدور ۸۳۳ فقره اعتراض به آرای کمیسیون‌ های ماده ۱۰۰ شهرداری

مدیر حقوقی شهرداری تبریز هم در این جلسه گفت: در سال گذشته حدود ۸۳۳ فقره اعتراض به آرای کمیسیون‌ های ماده ۱۰۰ صادر شده است.
مسعود هاشم پور ادامه داد: کمیسیون‌ حقوقی اداره کل حقوقی شهرداری برای کارشناسی و جلوگیری از تک بعدی کردن شکایات و دفاعیات در محاکم ایجاد شده تا همه پرونده‌ها توسط آنها همفکری شود.
وی با اشاره به اینکه در خصوص ماده ۷۷، حدود ۷۴ مورد شکایت شد که ۲۴ مورد آنها به رد شکایت و ۱۲ مورد تایید شکایت و بقیه در حال بررسی هستند.
مدیر حقوقی شهرداری تبریز اظهار داشت: ۸۵ درصد آرا صادر شده در پرونده های دعاوی، به نفع شهرداری و ۱۵ درصد آرا علیه این مجموعه بوده است.

▪️تداوم بی نظمی در اداره جلسات شورای شهر و دعوت های بی سرانجام!

ظاهرا بی نظمی در اداره جلسات شورا تداوم دارد زیرا طبق دستورجلسه رسمی هیئت رئیسه شورا، قرار بود سـرپرست سازمـان آتش نشـانی و خـدمات ایمنی شـهرداری تبریز از عملکرد و وضعیت فعلی این سازمان گزارش دهد.
اما به دلیل طولانی بودن تایم اظهارات مدیر حقوقی شهردار و سوال و جواب های اعضا، این بخش حذف شده و با اتمام وقت جلسه، علیرضا زبردست و همکارانش تالار شورا را ترک کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.