مسکن اجتماعی مختص نگهداری خانواده‌هایی است که فاقد درآمد لازم برای تهیه سرپناه برای خود هستند و شهرداری ها مسئول اجرای آن هستند!

ایجاد گرمخانه در تبریز و رابطه مستقیم آن با حمایت اجتماعی از نیازمندان بی سرپناه؛ رئیس فراکسیون شورای شهر تبریز تاکید کرد؛ لزوم راه اندازی خانه های امن و گرمخانه های ویژه زنان در تبریز

عصرآزادی/ شهرام صادق زاده: بی خانمانی از جمله مشكلاتی است كه در همه جای دنیا با آن به عنوان یک مشكل جدی مواجه هستند و کلانشهرهای ایران از جمله تبریز نیز از این امر مستثنی نیست.
افراد بی خانمان عموما شامل دو دسته هستند، عده ای كه به دلیل نوعی بزه اجتماعی دچار آن شده اند مانند معتادان و فرزندان فراری از منزل و گروه دوم هم افرادی كه واقعاً به دلیل نداشتن حداقل تمكن مالی به این روز افتاده اند.
این افراد که تعدادی از آنها در کلانشهر تبریز نیز مشهود است روز خود را به اشكال مختلف از تكدی گری، تا ولگردی سپری كرده و شب را در پاركها و یا ساختمان های نیمه کاره می گذرانند.
آنها به غیر از فصول بهار، تابستان و حتی بخشی از پاییز که به انحای مختلف می گذرد اما، فصل زمستان فصلی است كه هر سال تعدادی از این افراد به دلیل سرما دچار بیماری شده و یا در همان جا شب هنگام جان می دهند.

▪️اسلام برای همه افراد جامعه حرمت قائل است

شاید در نگاه اول برخی از كنار این اتفاق به سادگی و شانه بالا انداختن عبور كنند و گویی با شهروند درجه سه و چهار مواجه هستند و با این توجیه كه اینها اكثرشان خلافكارند، مطالبه مردمی برای دفاع از این افراد ایجاد نشود اما وقتی به نگاه اسلام و حرمت این دین به حق حیات انسانها نگاه شود خواهیم دید كه این حق حیات حتی برای مجرمان نیز محترم است!
لذا ایجاد گرمخانه ها – یعنی ساختمان هایی كه تنها و تنها به عنوان سرپناهی برای این افراد آن هم در فصل سرما محسوب می شود – حداقل اقدامی است كه باید در شورای شهر تبریز تصویب و شهرداری آن را اجرا نماید.

▪️تمام جوانب اجتماعی بی خانمان ها باید مدنظر قرار گیرد

کارشناسان اجتماعی در رابطه با سرپناه این افراد نیز شرایط متفاوت دو نوع سرپناه‌ حمایتی و مسکن حمایتی را مورد تاکید قرار می دهند به طوری که سرپناه‌های حمایتی عموماً معطوف به بی‌خانمان‌های انتقالی‌اند و مسکن‌های حمایتی به بی‌خانمان‌های مزمن تعلق می‌گیرند.
بر اساس اهداف اولیه و ضوابط احداث گرمخانه ها، افراد بی‌خانمان در دو نوع گرمخانه‌ اضطراری و گرمخانه‌ انتقالی اسکان می‌یابند.
گرمخانه‌های اضطراری برای مدت بسیار کوتاه تعریف شده‌اند، به این معنی که یک فرد بی‌ خانمان که توسط بهزیستی شناسایی می شود در اولین مرحله به گرمخانه اضطراری انتقال می‌یابد.
گرمخانه اضطراری موظف است برای فرد پرونده‌ای تشکیل داده و او را قرنطینه و معاینه پزشکی کند تا تکلیفش مشخص شود که انتقالی است یا مزمن و بر این اساس به یکی از مراکز ارجاع داده می‌شود.
گرمخانه‌های انتقالی نیز عموماً برای معتادان، جوانان فراری یا زنان آسیب دیده خشونت خانگی یا کودکان، کارگران و بیکاران، افراد دارای بیماری‌های خاص و افراد سابقه‌دار کیفری مکان‌های جداگانه‌ای در قالب سرپناه‌ها در نظر گرفته می‌شود.

▪️شهرداری باید نسبت به بی خانمان ها مسئولیت پذیر باشد

از سوی دیگر، خانه‌هایی که برای افراد بی‌خانمان مزمن طراحی می‌شود نیز شامل خانه‌های جمعی و مسکن اجتماعی می‌شود، لذا خانه‌های جمعی عموماً به کودکان خیابانی، زنان بی‌سرپرست، معلولان ذهنی و جسمی و سالمندان و افراد مشابه اختصاص می‌یابد، در حالی که مسکن اجتماعی مختص نگهداری خانواده‌هایی است که فاقد درآمد لازم برای تهیه مسکنی‌ برای خود هستند و در سراسر دنیا نیز شهرداری‌ها مسکن کوچکی برای این افراد در نظر می‌گیرند.
بدین ترتیب نکته اصلی در مورد این طرح میزان مسئولیت شهرداری و بخش‌های گوناگون آن در مورد انواع این گرمخانه‌ها و همچنین مکان‌یابی آنهاست.

▪️ایجاد گرمخانه با آگاه سازی و آموزش های اجتماعی ضروری است

رئیس فراکسیون زنان شورای شهر تبریز در حاشیه بازدید از مرکز ماده 16 تبریز، از لزوم همراهی و هماهنگی دستگاه های متولی برای ایجاد و راه اندازی مرکز ماده 16 بانوان، خانه های امن و گرمخانه های ویژه زنان در تبریز خبر داد.
سونیا اندیش با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این رابطه، راه اندازی این مراکز را از نیازهای حیاتی شهر تبریز در حوزه اجتماعی دانست و وجود این مراکز را در مدیریت بحران های اجتماعی به ویژه در حوزه زنان موثر و ضروری خواند.
نائب رئیس شورای شهر تبریز با تاکید بر لزوم هماهنگی و همراهی تمام دستگاه های متولی و همچنین سازمان های مردم نهاد در مدیریت معضل های اجتماعی، وجود مراکز فوق را در کنار تلاش در جهت آگاه سازی و آموزش های اجتماعی ضروری دانست و از همراهی شورای شهر و شهرداری تبریز در راه اندازی این مراکز خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.