لغو قطعی برگزاری سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را می‌توان مهمترین رویداد در تیتر اخبار فرهنگی در هفته‌ای که گذشت، دانست با این ‌حال، حضور جهانی نمایندگان سینمای ایران گذر فرهنگی را بی رونق نگذاشت.

از لغو قطعی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تا حضور جهانی سینمای ایران

به گزارش عصرآزادی آنلاین به نقل از ایرنا، حوزه فرهنگ و هنر در سراسر دنیا در هفته گذشته با اوج گیری موج دوم شیوع کرونا و خطرات ناشی از آن با ادامه تعطیلی و لغو رویدادها مواجه شد. از لغو اجراهای تئاتری از جمله بچه که بازاجرای نمایش خود را پس از ۴ ماه در برنامه داشت تا قطعی شدن لغو نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که هنوز بسیاری از فعالان نشر به آن امید بسته بودند.

سخنگوی شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به جلسۀ غیر حضوری این شورا (روز شنبه مورخ ۲۸ تیرماه) گفت: بنا بر اعلام صریح دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تکلیف همگانی در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، توصیه‌های وزارت بهداشت مبنی بر ضرورت رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پرهیز از برگزاری هرگونه تجمع در سطح کشور و همچنین نبود چشم‌انداز روشن در امکان برگزاری نمایشگاه در ماه‌های آتی، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این دوره از نمایشگاه را در سال جاری منتفی دانست.

** «روح الله رجایی» سردبیر روزنامه جام جم به‌دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

این روزنامه نگار فقید صبح روز دوشنبه( ۳۰ تیرماه ۹۹) دارفانی را وداع گفت و پیکرش روز ۳۱ تیرماه با حضور بسیاری از اهالی رسانه در بهشت زهرا (س) آرام گرفت.

وی متولد ۱۳۶۱ و دانش آموخته مقطع دکتری رشته علوم ارتباطات بود و از سال ۱۳۸۰ به صورت حرفه ای به کار روزنامه نگاری اشتغال داشت.

** «احمدپورمخبر» بازیگر سینما و تلویزیون در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت. وی اولین بار در سال ۱۳۷۵ و در چند سکانس کوتاه برای مجید مجیدی و در فیلم بچه‌های آسمان جلوی دوربین رفت اما شهرت اصلی وی از دو سریال متهم گریخت (رمضان ۸۴) و ترش و شیرین (نوروز ۸۶) بود که کارگردانی هر دوی آنها بر عهده رضا عطاران بود.

مهمترین رویدادهای فرهنگی هنری جهان

** «کیو» از ماهنامه‌های معروف موسیقی در انگلیس به دلیل خسارت اقتصادی ناشی از شیوع کرونا، پس از ۳۴ سال فعالیت این ماه آخرین نسخه خود را منتشر می‌کند.

تد کسلر (Ted Kessler) دبیر ماهنامه موسیقی کیو (Q) روز دوشنبه در توئیتی از تعطیلی این مجله خبر داد و کرونا را مسئول مشکلات مالی وارده به این مجموعه دانست.

 ** فیلم علمی-تخیلی انگاشته به کارگردانی «کریستوفر نولان» که اکران آن تاکنون دوبار به دلیل شیوع کرونا به تاخیر افتاده، این بار تا زمانی نامعلوم از فهرست اکران سینماها خارج شد.

اکران فیلم انگاشته که قرار بود ۱۷ ژوئیه (۲۷ تیر) روی پرده برود، اولین بار به دلیل شیوع کرونا تا ۳۱ ژوئیه (۱۰ مرداد) به تعویق افتاد. با گذشت زمان و در پی بلاتکلیفی وضعیت سینماها در دوره پساکرونا قرار بر این شد این فیلم که با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری خود یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های نولان به شمار می‌آید، ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) روی پرده برود.

 ** ارگ کلیسای جامع نانت که در سال ۱۶۲۰ ساخته شده بود و از ناآرامی های انقلاب فرانسه، بمباران‌ها و آتش‌سوزی سال ۱۹۷۲ جان به در برده بود، تسلیم شعله‌های آتش شد.

آتشی که ۲۸ تیر در کلیسای جامع شهر نانت فرانسه شعله گرفت، در کنار مجموعه‌ای از آثار باستانی و نقاشی‌های ارزشمند، ارگ قدیمی این کلیسا که یکی از جاذبه‌های اصلی آن بود را نیز از بین برد.

** در یک ابتکار کرونایی جدید، طرح «سینما روی آب» در پاریس اجرا شد و سینمادوستان ضمن رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در قایق‌هایی برقی به تماشای فیلم روی یک پرده شناور نشستند.

 ** با آغاز موج دوم شیوع کرونا در اسپانیا، سینماهای شهر بارسلون با گذشت کمتر از یک ماه از بازگشایی‌ها مجددا تعطیل شدند. سینماهای بارسلون از ۲۶ ژوئن (۶ تیر ۹۹) فعالیت خود را از سر گرفته بودند.

افتخارات ایران در عرصه هنر جهان

** فیلم سینمایی متری شش و نیم و مستند سایه‌های بی خورشید به نمایندگی از سینمای ایران در جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن امسال به نمایش درمی‌آیند.

جشنواره بین‌المللی فیلم ملبورن که ابتدا به خاطر شیوع کرونا لغو شده بود، حالا از ۶ تا ۲۳ اوت (۱۶ مرداد تا ۲ شهریور ۹۹) به صورت مجازی برگزار می‌شود. در نسخه آنلاین این جشنواره، ۷۴ فیلم بلند و ۴۴ فیلم کوتاه از ۵۶ کشور جهان به نمایش درخواهد آمد.

** انیمیشن فرفره در بخش رسمی بیست و چهارمین دوره جشنواره فیلم‌های فانتزی کانادا به نمایش گذاشته می‌شود.

** سولماز اعتماد برای نگارش فیلمنامه فیلم کوتاه هم قفس برنده جایزه بخش بهترین فیلمنامه فیلم کوتاه جشنواره هنرهای رسانه‌ای ژاپن شد.

** هفتادو سومین فستیوال بین‌المللی لوکارنو- کشور سوئیس- در بخش مسابقه بین‌الملل فیلم‌های کوتاه میزبان دو فیلم از ایران است؛ زمین شماره اس ۷‌ محصولی مشترک از سینمای ایران، سنگال و فرانسه و نیز فیلم زرد خالدار .

جشنواره لوکارنو جزو چهار جشنواره معتبر فیلم اروپا به‌شمار می‌رود که امسال هفتاد و سومین دوره خود را برگزار می‌کند.

** فیلمنامه کوتاه چرخه به نویسندگی ایمان داوری برنده قلم نقره‌ای چهارمین جشنواره رقابتی «بیایید بسازیم» در رومانی شد.

** فیلم کوتاه خداحافظ المپیک به کارگردانی مجتبی پوربخش و نویسندگی بهنام بروجردی به دو جشنواره فیلم‌های ورزشی چین و جمهوری چک راه یافت. این فیلم در دو رویداد سینمایی چین و جمهوری چک به رقابت می‌پردازد.

یازدهمین جشنواره فیلم‌های ورزشی چین از ۱۳ تا ۱۹ جولای برابر با ۲۳ تا ۲۹ تیرماه و بیست و سومین جشنواره FICTS چک از ۱ تا ۱۰ اکتبر برابر ۱۰ تا ۱۹ مهرماه برگزار می‌شود

 ** فیلم کوتاه مگرالن در بیستمین جشنواره بین‌المللی «گیملی» در کانادا به نمایش در می‌آید.

فیلم کوتاه مَگرالِن به کارگردانی و تهیه کنندگی مریم زارعی و نویسندگی پیام سعیدی در بخش رقابتی این جشنواره در استان مانیتوبا کانادا روی پرده خواهد رفت.

** بختیار پنجه‌ای به خاطر بازی در فیلم نامو به‌عنوان بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره فیلم تائورمینا شناخته شد. این فیلم نخستین تجربه کارگردانی نادر ساعی‌ور با تهیه کنندگی مستانه مهاجر و طهورا ابوالقاسمی است.

** سه فیلم ایرانی نجیبه، گورکن و خرچنگ در بیست وسومین دوره جشنواره بین المللی فیلم شانگهای که از ۲۵ ژوئیه تا ۲ اوت (۱۲-۴ مرداد ۹۹) در دو بخش فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود، نمایش داده خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.