سراشیبی آمار ازدواج در عصر کرونایی

به گزارش عصرآزادی/ پریا دادوند: اگر بخواهیم  زیاد در رویا ها سیر نکنیم می توان گفت گره کار ازدواج از گذرگاه اقتصاد و فرهنگ عبور می کند. در کنار معیشت اگر حالِ اقتصاد جامعه خوب نباشد بی شک هفتاد در صد کار لنگ می ماند، جراحیِ فرهنگ ِ عامه از جمله کاهش تجملات در مراسم های عروسی و کم کردن هزینه های اضافی می تواند مسیر رسیدن به ازدواج را آسانتر کند.

زن با لباس سفید به خانه بخت می رود و با کفن سفید از خانه رخت می ببندد، اما دیگر این تفکر و  جملات در جامعه امروزی محلی از اعراب ندارد. در گذشته قبح بزرگی حتی در کلمه طلاق وجود داشت که کمتر کسی جرات داشت حرف از این حق چه بسا در موارد ناممکن نیز به زبان بیاورد و حتی در صورت داشتن زندگی تلخ در برای طرفین حتی  تن به طلاق نمی دادند اما این روزها طلاق دیگر آن قبح و  ترس قبلی اش را ندارد و برخی ها برای طلاق، جشن جدایی به پا می کنند.

از جمله  علل افزایش طلاق در ایران بی توجهی به آموزش مهارت های زندگی به جوانان در سنین پیش از ازدواج، و شانه خالی کردن نهادهای آموزشی و فرهنگی در جامعه از زیر بار این مسولیت، نگرانی های جدی را در زمینه افزایش روز افزون طلاق را دربین جوانان به وجود آورده است.

اهمیت مهارت آموزی برای ازدواج

امیرتقی زاده  معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش جوانان استان آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت بنیان خانواده می گوید: خانواده یکی از اساسی‌ترین کانون هایی است که سنگ بنای تربیت آیندگان است اما هر زمانی در تاریخ نقش ِ نهاد خانواده کمرنگ شده و مورد غفلت واقع شده است  مشکلات زیادی را برای جامعه انسانی تحمیل کرده است.

وی افزود: مهمترین اصلی که در دوره‌های قبل بیشتر مطرح بود موضوع تحکیم بنیان خانواده بود اما امروزه جامعه با چالش جدیدی مواجه شده است و آن هم تشکیل خانواده است.

تقی زاده در ادامه سوالی را در مورد خانواده مطرح کرد: اینکه در این وضعیت بیماری کرونا  و وضع اقتصادی چگونه تشکیل خانواده دهیم ؟! آینده مبهم تشکیل خانواده چگونه خواهد شد؟

در این روزهای کرونایی شاهد کاهش ازدواج هستیم و چون ارتباطات کمتر شده است و افراد کمتر امکان آشنایی با هم را دارند و از جمله این مسایل بحث تورم اقتصادی و بیکاری های بوجود آمده بر اساس این بیماری و کاهش در آمد خانواده، از جمله مواردی هستند که باعث می شود یا جوانان نتوانند ازدواج کنند یا اگر می خواهند ازدواج کنند با ترس و دلهره وارد بحث ازدواج می شوند.

تقی زاده  علاوه براینکه ازدواج را مهم ترین عامل تشکیل دهنده کانون خانواده می داند می گوید: ازدواج پیامدهای خاص و بی نظیر خودش را دارد از جمله این پیامد های آرامش روحی و روانی طرفین است.

فارغ التحصیل رشته جامعه شناسی می گوید: در کنار این ویژگی های جامعه مدرن و ازدواج هایی که در سنین بالاتر صورت می گیرد، در مناطق محروم یا جوامع سنتی ازدواج در سنین پایین شکل می‌گیرد که آسیب های زیادی همچون  کودک همسری را در پی دارند.

تقی زاده در مورد آسیب های که به  نهاد خانواده ضربه می زند، گفت: یکی از بحران هایی که جامعه ما همیشه با آن دست و پنجه نرم کرده است شبکه های ماهواره ای بوده است که مسٔولان باید توجه ویژه ای به این مسایل کنند چرا که خانواده ها به سمت این شبکات می روند و باعث از هم گسیختگی خانواده ها می شود.

وی به خانواده ها توصیه هایی کرد: که در کنار جوانان باشید و تجملات را کنار بگذاریم چرا که کرونا اگرچه جنبه های منفی و مرگ میر زیادی دارد اما  از سویی باعث شد که ازدواج ها ساده گرفته شوند و بدون هزینه گزاف اضافی جوانان به تشکیل خانواده پرداختند.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش جوانان استان در خصوص شبکات اجتماعی گفت: امروزه آسیب جدی زندگی های ما وجود شبکه های اجتماعی است، شبکات اجتماعی جایگزین گفت و گو های درون خانواده شده است و ازطرف دیگر تعامل و همفکری ازبین رفته است و همه در گوشه ای از خانه مشغول شبکات اجتماعی هستند.

وی خاطر نشان کرد: اگر جامعه ای می خواهد ادامه حیات دهد باید تنظیم کننده ای از لحاظ رفتاری و ساختار نهاد گرم خانواده و با ساختارهای اجتماعی انجام شود، و هر تهدید و آسیبی کنار خانواده صورت بگیرد مطمئن باشید تمام حوزه‌های اجتماعی سیاسی اقتصادی و فرهنگی ما را هم تحت تاثیر قرارخواهد داد.

بیش از ۵۰درصد ازدواج ها به طلاق ختم میشود

کمال الدین نیک رفتار کارشناس ازدواج و موسس انجمن ینی یول در تبریز گفت: ازدواج از سال 87 تا به امروز در حال کاهش است این کاهش ازدواج به دلیل شرایط حاکم در جامعه است و این کاهش  ادامه خواهد داشت و از طرفی هم شاهد طلاق هستیم بیش از 50درصد ازدواج ها به طلاق ختم می شود یعنی از هر دو ازدواج یک طلاق صورت می گیرد و این را خط قرمز ازدواج نامگذاری می کنیم.

وی ادامه داد: از نظر اصول جمعیت شناسی، از هر 100 تا دختر باید 110 تا پسر متولد شود تا نسبت و تعادلی برقرار باشد، اما شاهد هستیم که به علت های مختلف و سبک زندگی تعداد حدود 10 الی 20 درصد تولد دختر بیشتر از پسر است و این تاثیرات منفی در آینده برای ازدواج خواهد داشت.

نیک رفتار درخصوص بالارفتن سن ازدواج گفت: یکی از مسایل نگران کننده در شهرستان تبریز، تعداد دختران مجرد بالای 30 تا 40سال است که  حدود 4 برابرتعداد پسران مجرد هستند، این نسبت در سن های 40 به بالا به 5 تا 6 برابر هم خواهد رسید.

وی یاداورشد: متاسفانه با شرایط دست و پاگیر و تفکر سنتی ازدواج در جوانان و خانواده ها ازدواج وضعیت اسفناکی را داشته و رفته رفته هم بر مشکلات افزوده خواهد شد و این باعث خواهد شد که هرسال باعث کاهش ازدواج و کاهش جمعیت باشیم و چاره کاراین است که باید تبیین قوانین مناسب و اصولی و بروز و حمایت از ازدواج جوانان و سوق دادن آن ها به ازدواج های عاشقانه و اگاهانه، در دستور کار حاکمیت و حکومت قرار بگیرد.

کرونا عاملی جدید بر سر راه ازدواج جوانان؛ کاهش آمار ازدواج

حسین دهقانی، رئیس گروه ساماندهی امور جوانان استان در خصوص آمار ازدواج گفت:

ازدواج در سال ۹۲ حدود ۴۵هزار و 47 نفر و در سال ۹۸ حدود ۲۸هزار و 419 نفر رسیده است، بااین روند ازدواج ها کاهش یافته است.

وی گفت: بحث ازدواج یک روند طبیعی و نرمال دارد شاید در زمان حال  نوع و سبک زندگی  تغییر کرده و در حال حاضر یا ازدواج ها در سنین پایین رخ می دهد یا در سنین خیلی بالا رخ می دهد.

دهقان یاداور شد: بحث سبک زندگی و فشارهای اقتصادی باعث کاهش ازدواج وکاهش فرزند آوری در جامعه می شود، طلاق در سال 97 به شدت بالا رفت و در سال 98 کاهش یافت.

وی تصریح کرد: معمولا در فصل های بهار و تابستان میزان طلاق کمتر میشود و در فصل های پاییز و زمستان میزان طلاق  بیشتر میشود.

دهقان خاطر نشان کرد: طلاق در سال 97 نسبت به سال 98 کاهش یافته بود که جای بسی خوشحالی دارد.

وی ادامه داد: در سال 98 بعد از تبریز شهرستان مراغه با 2هزار و 122 نفر بیشترین آمار را دراستان و بحث ازدواج دارند.

وی در خصوص مشکلات جوانان این دهه ادامه داد: آستانه تحمل در بین جوانان بسیار کاهش یافته است و یکی از مسایل بسیار جدی، مسئله اقتصادی است، نرخ بیکاری در جوانان روز به روز افزایش می یابد.

به عقیده کارشناسان، جمعیت  کشور تا سال1430 افزایش یافته و پس از آن شروع به کاهش می کند با این حال جمعیت کشور که در سال 1430 به حدود 100میلیون نفر می رسد دارای میانگین سنی بسیار بالاتر از حالت فعلی خواهد بود.

بنابراین تغییر ساختار سنی جمعیت و افزایش میانگین سنی آن، مسئله آینده کشور است، پیری جمعیت می تواند موجب افزایش هزینه های حقوق بازنشستگی، ایجاد بحران مالی برای صندوق های بازنشستگی و کاهش نیروی کار برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور و بسیار موارد دیگر شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.