شهردار تبریز:نام پرافتخار تبریز همواره در ساحت فرهنگ و تمدن درخشیده است و خواهد درخشید

به گزارش عصر آزادی آنلاین شهردار تبریز، ضمن پیامی که به مناسبت روز تبریز صادر کرد این روز را به مردم آذربایجان  و تبریز تبریک گفت:

متن پیام ایرج شهین باهر به شرح زیر است:

بسمه تعالی

تبریز و نام پرافتخار آن، همواره و در همیشه گذشته و حال، در ساحت فرهنگ و تمدن بشری می‌درخشد. این درخشش، عرصه‌های گوناگون زندگی و شهرنشینی، از هنر و ادب تا صنعت و تجارت و شهرسازی را در بر گرفته است.

پیشینه سکونت در این شهر به چند هزار سال می‌رسد و دوره‌ای از تاریخ تحولات سیاسی و اجتماعی ایران در این همه قرن نیست که در آن تبریز و تبریزی نقش آفرین نبوده باشد.

این شهر در ساحت هنر، دارای مکاتب خاص خود است و در عرصه شعر و ادب نیز همین بس که روز منتسب به فرزند این دیار- شهریار- به عنوان روز ملی شعر و ادب ایران نام گذاری شده است.

در پیشینه تجارت، مسافران جاده ابریشم تبریز را به خوبی می‌شناسند و در سیاست و حماسه، این تبریز و تبریزی است که علاوه بر شکل دهی بخش عظیمی از تاریخ پرافتخار انقلاب مشروطه، حماسه ۲۹ بهمن ۵۶ را در انقلاب شکوهمند اسلامی و بسیار حماسه‌های عاشورایی را در هشت سال دفاع مقدس رقم زده است.

تبریز با داشتن سه علامه بزرگ و حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی بزرگ از ربع رشیدی تا دومین دانشگاه کشور، حرف‌های بسیاری نیز در عرصه علم و اندیشه دارد.

تبریز عزیز در روزگار کنونی هم با اتکا به چنین داشته‌های گران قدر و به پشتوانه همت و شایستگی شهروندان فرهیخته و سخت کوش خود، از جمله مهم‌ترین شهرهای ایران و منطقه است که وضعیت و چشم انداز روشنی به عنوان یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های شهری و شهروندی دارد و از همین رو این شهر بارها از سوی سازمان ملل متحد به عنوان پاک ترین و تمیزترین شهر شناخته و معرفی شده است.

در ادامه این پیام آمده است: اینک آیا روا نیست که چنین شهری یکی از روزهای تقویم ملی کشورمان را به عنوان “روز تبریز” به خود اختصاص دهد؟

بر همین اساس اینجانب به عنوان خادم تبریز و شهروندان عزیز تبریزی پیشنهاد کردم ۱۴ مرداد سالروز امضای فرمان مشروطه که تبریز نقش بی‌بدیلی در آن داشته است، به عنوان روز تبریز نام گذاری و در تقویم ملی ثبت شود.

این پیشنهاد در شورای فرهنگ عمومی استان به تصویب رسیده و اکنون مراحل تصویب نهایی را در شورای فرهنگ عمومی کشور طی می‌کند که امیدواریم با پیگیری مسئولان مرتبط به ویژه نمایندگان محترم مجلس، این مهم به انجام برسد و ۱۴ مرداد به عنوان روز تبریز در تقویم ثبت و برنامه‌های مناسب ملی برای آن تدارک دیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.