گفتمان سازی با کمک خبرنگاران محقق می‌شود

به گزارش عصر آزادی آنلاین محسن حاجی میرزایی  در آستانه روز خبرنگار در نشست خبری با خبرنگاران و روسای دفاتر در استان های مختلف کشور به صورت ویدئوکنفرانس اظهار داشت: نقش بسیاری در توسعه آگاهی جامعه دارد، امروز حکمرانی شایسته بدون درک سنجیده از نقش خبرنگار و رسانه امکان پذیر نخواهد بود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان این که بسیاری از کارکردهای استراتژیک، حیاتی و راهبردی دولت در پیوند و ارتباط با رسانه و خبرنگار شکل می‌گیرد، خاطرنشان کرد: مفاهیمی مانند شفافیت، نظارت، اقناع‌ و گفتمان سازی که ابزارهای اصلی دولت برای پیشبرد اهداف خود است، جز از مسیر رسانه و مدد و اندیشه خبرنگاران محقق نمی شود.

حاجی میرزایی نقش خبرنگاران را بسیار حیاتی و کارساز دانست و گفت: این نقض به تدریج در سیر تحولات عمیق‌تر، پربارترو کارسازتر را غیر قابل اجتناب کرده است.

وی در ادامه با بیان این که ابزار حل مسایل، همدلی، همراهی، همسویی و درک مشترک است، گفت: هیچ حکومتی قادر نخواهد بود، مساله ای را به شکل پایدار حل کند، مگر این که بتواند در سطح مشخصی از جامعه درک یکسانی از مساله و راه حل ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش افزود: هر کس به میزان عمق اندیشه، محتوای فکر و پیچیدگی ذهن خود قادر است که در حیات اجتماعی نقش آفرینی کند. این عرصه برای تاثیرگذاری ناب، بی بدیل است، اعتقاد دارم که حتی افرادی که موفقیت‌های نسبی در کار پیدا می کنند، می توانند سهم موثری از همراهی رسانه را برای تبیین راه‌حل ها جلب کنند.
حاجی میرزایی با تاکید بر این که اهداف تعلیم و تربیت بدون کمک رسانه میسر نمی شود، گفت: هر چقدر بتوان مسایل را عمیق‌تر نگاه و تبیین کرد، بهتر حل می شود. شاید دلیل این که برخی مسایل در گذر زمان پایدار می شود، این است که کمتر به لایه‌های عمیق تر دقت شده است، حوزه تعلیم و تربیت هم به همین صورت است، امروز ما محصول دیروز و فردای ما محصول امروز تعلیم و تربیت است.
وی خاطرنشان کرد: جامعه آن طور عمل می کند که آموخته است، اگر از کارآمدی و ناکارآمدی نهادها صحبت می‌شود، می توان تحلیل‌های مختلفی برای کاستی‌ها ارایه کرد اما برای مطالعه عمیق‌تر باید دید که در عرصه یادگیری چه اقداماتی صورت گرفته است، در واقع پیش‌بینی آینده جامعه بواسطه آموزش‌های در مدارس میسر می شود.
وزیر آموزش و پرورش افزود: آموزش و پرورش به عنوان سامان دهنده جریان یادگیری دربهترین  دوره حیات انسان ها و در موثرترین دوره یادگیری اهمیت استراتژیک دارد. هر چه بتوان این فهم را در جامعه گسترش داد، زمینه برای اقناع بیشتر به این نهاد آینده ساز فراهم می شود.
حاجی میرزایی با بیان این که خبر باید ذهن را درگیر کند و اندیشه را به تفکر وادارد، گفت:  امید است مجموعه باسابقه، درخشان، پیشگام همواره این مسوولیت را به نحو مناسب ایفا کند.

گام نهادن در مسیر توسعه در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد

محمدرضا نوروزپور مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز در این نشست وزیر آموزش و پرورش را یکی از سرمایه های واقعی دولت تدبیر امید توصیف کرد و گفت:  وقتی ایشان برای وزارت مسوولیت آموزش و پرورش انتخاب شد، بنده از این جهت که وی در سنگر جدیدی منشا خیر و اثر برای فرهنگیان باشد، بسیار خوشحال شدم و از سوی دیگر ناراحت بودم که سنگر حساس دبیری هیات دولت را رها می‌کند.

وی با بیان این که ورود حاجی میرزایی منشا خیر و اثر برای فرهنگیان بوده است، عنوان کرد: یکی از واقعیت هایی که ما در خبرگزاری جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار برعهده داریم، تبیین دقیق اقداماتی است که دولت دوازدهم برای ارتقای سطح زندگی همه شئون جامعه انجام داده است.

نوروزپور ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش از بدو ورود به این وزارتخانه دغدغه معیشت فرهنگیان را داشت که بواسطه حسن تعامل با رییس سازمان برنامه و بودجه دستاوردهای قابل توجهی کسب کرد که در سال‌های گذشته بسیاری از وزرای پیشین آموزش و پرورش به دنبال آن بودند اما موفقیتی حاصل نکردند.

وی از خبرنگاران خواست تلاش‌ها و اقدامات راستین دولت تدبیر و امید را در ارتقای وضعیت فرهنگیان و اقدامات اقتصادی دولت را به درستی تبیین کنند.

در ادامه با بیان این که رقبای سیاسی دولت سطح مطالبات را افزایش می‌دهند، افزود: با افزایش سطح مطالبات مردم در جامعه چاله و گودال مطالبات نیز روز به روز عمیق‌تر می‌شود، به طوری که گویی پایانی ندارد و در عوض دستاوردها و تلاش‌ها را نتوانسته‌ایم روی هم سوار کنیم و آنها را در برابر افکار عمومی قرار دهیم که یک توان میان مطالبات و خدمات برقرار شود.

نوروزپور از خبرنگاران و مدیران خبرگزاری جمهوری اسلامی و روزنامه ایران همچنین خواست که به حوزه آموزش و پرورش و مسایل آموزشی و فرهنگی توجه ویژه ای داشته و در تبیین تلاش‌ها و اقداماتی که برای بالاکشیدن سطح معیشت مردم و فرهنگیان اهتمام خاصی داشته باشند.ایرنا

وی خاطرنشان کرد: بی شک خروج کشور از مسیر ضد توسعه و گام‌نهادن در مسیر پیشرفت در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد، یعنی اگر معلم و دانش‌آموز در کلاس درس مسیر توسعه را موضوع آموزش قرار ندهند، نسل آینده هم در هر سمتی مانند نماینده مجلس و سیاستگذار همین مسیر ضد توسعه را پیش می گیرد و این چرخه ادامه‌دار خواهد بود.

تاکید کرد: خبرنگاران با دغدغه ملی، نظام و انقلاب اهتمام خود را به حوزه  آموزش و پرورش به منظور پرورش نسل آینده بگذارند.

وزیر آموزش و پرورش در این نشست با گرامیداشت روز خبرنگار با اهدای لوح به نازنین میرزایی از تلاش های این خبرنگار فعال در حوزه آموزش و پرورش تجلیل کرد.

منبع/ ایرنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.