رضایت مردم مهترین کارنامه عملکردی نظارت ها و مبارزه با قاچاق و گرانفروشی باید باشد

به گزارش عصر آزادی آنلاین، فرماندار هشترود در نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز این شهرستان با اشاره به بسته بودن بیشتر مبادی ورودی و خروجی کالا در کشور به دلیل تبعات اجتماعی و اقتصادی کرونا که دنیا را درگیر کرده است اظهار داشت: تلاش اکثر کشورها برای اقلام و کالاهای استراتژیک به عنوان ذخایر مورد نیاز از یکسو وهمچنین محدودیت های اعمالی بر کشور ما در سایه تحریم های ظالمانه از سویی دیگر، بحث قاچاق را بیش از پیش جدی تر کرده است.

مهندس امینیان در این نشست با بیان اینکه ستاد مبازره با قاچاق کالا در داخل کشور در شرایط جدید جابجایی کالاهای ضروری از استانی به استان دیگر را قاچاق می داند تصریح کرد: متاسفانه به دلیل نبود کنترل سیستمی و کاستی های کنترل غیر سیستمی پیشین به دلیل نیاز به نیروی انسانی بسیار گسترده و مشکلات دیگر بخش قابل توجهی از قاچاق رخ می دهد و بدون ایجاد یک سیستم نظارت و کنترل فرایند توزیع کالا از تولید به مصرف, مدیریت امر غیر ممکن است.

این مقام مسئول تاکید کرد: ما باید تلاش کنیم تا با هدف پیشگیرانه از طریق ثبت، رصد و پایش سامانه های نظارتی و کنترلی از طریق دولت ، زمینه و بستر بروز قاچاق کالا را از بین ببریم چرا که صرف برخورد پس از وقع تخلف و جرم پاسخگو نبوده و نخواهد بود.

فرماندار هشترود سامانه ثبت انبار را یکی از مهمترین این سامانه ها اعلام کرد و گفت باید از استفاده از مکان هایی که به عنوان انبارهای ثبت شده نیستند اما به عنوان انباراستفاده می شوند را مانع شویم چرا که هدف از این سامانه ها و ثبت انبارها، پیشگیری از وجود انبارهای مخفی است تا منجر به احتکار کالا و به تبع آن سواستفاده و گرانفروشی در شزایط بحرانی نشود.

امینیان افزود: استفاده بهینه از این سامانه ها، موجب می شود تا توزیع عادلانه و رساندن حق به حق دار که مهمترین هدف طرح مبارزه با قاچاق کالا و یا گرانفروشی است عملی شود و با شناسایی تولید کنندگان واقعی و مصرف کننده های واقعی و میزان تولید و مصرف از بروز نوسان های شدید جلوگیری شود و به عنوان مثال نهاده های دامی به قیمت مناسب در اختیار دامدار قرار بگیرد تا به تبع آن قیمت کالاهای دیگری مثل گوشت و مرغ و .. بالا نرود.

وی با تاکید بر اینکه بحث شفافیت و ملموس بودن نظارت های متولیان امر در حیطه مبارزه با قاچاق کالا نیز جایگاه ویژه ای دارد و باید بروندادهای عملی این نظارت ها در بین مردم و میزان تاثیر آن بر رضایت مردم دریک بازه زمانی معین از نتایج این نظارت ها معیار عملکرد ما باشد.

رئیس کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا همچنین با اشاره به این مهم که متاسفانه گاهی نطارت ها صرفا برای نظارت است و برخی نظارت های صوری ناخواسته به جای پیشگیری جرم در تشویق متخلفین و مجرمین مفید واقع می شود اذعان داشت: نطارت ها ی مبارزه ای نباید حالت صوری به خود بگیرد و به گونه ای عمل نکنیم که ترس برخی گرانفروشان و محتکران و… که شاید پیش از این نطارتها احساس نگرانی از کشف و برخورد داشتند نیز مزتفع شود و با اطمینان خاطر سراغ اعمال جرم روند.

فرماندار هشترود در پایان از کلیه متولیان امر مبارزه با قاچاق کالا خواست تا جدیت بیشتری را با توجه به شرایط فعلی جامعه در این مهم به خرج دهند تا رضایت مردم به عنوان مهمترین کارنامه عملکردی مسئولین صورت بهتری به خود بگیرد تا از فشارهای وارده معیشتی به عنوان شهروند مسئول به احترام روزهای مبارک پیش رو کاهش یاید.

عصر آزادی آنلاین، ژیلا اسدی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.